Hej,

Vi har hela tiden tänkt bygga ett växthus att ha som uterum fäst på huset som man går in i via altandörr från vardagsrummet. Det skulle då funkat som växthus och uterum på sommaren. Nu har vi börjat fundera på att kunna ha det frostfritt på vintern och att kunna använda det från tidig vår till sen höst. Vi tänkte ha platta som grund, och det ska bli 16 kvm. Vi vill fortfarande ha det helt i glas.

Är det någon som vet vilket glas man kan använda sig av? Vad ska man ha för värmekälla för att kunna hålla +5 grader på vinter?

Tyvärr bygger den konstruktionen på kanalplast i taket och vill vi som sagt ha glas.

Jag håller på att bygga en vinterträdgård på 40 m2 med 300mm grundisolering och vattenburen golvvärme. Jag ska köpa glaspartier och tak från halle. Det blir 32 mm thermoglas till taket.
Jag har sett att vissa installerar luftvärmepump i sina uterum. Eller kamin.

Tack så mycket för svar. Jag ska kolla era länkar. Jag har också kollat med Classicum och de kan tydligen leverera med K-glas istället, vilket i och för sig kostar 10.000 extra.

Vår tanke är inte att ha vinterträdgård, men vi vill kunna förlänga säsongen med tidig vår och sen höst. En fundering är att värma upp golvet med solpaneler på vår friggebod. Målet är att kunna ha det frostfritt (+5) inklusive frostvakt. Tror ni att det skulle kunna gå? Vet inte hur en sådan konstruktion skulle kunna se ut.

• Gilla
phera1
  • Laddar…
Om du hade tänkt ha växter på golvet så är inte golvvärme bra för växterna har jag hört. Vi hade planerat golvvärme i vårt växthus men fick tänka om, då jag gärna vill ha växter på golvet.

Marlene Eskilsson skrev:
Om du hade tänkt ha växter på golvet så är inte golvvärme bra för växterna har jag hört. Vi hade planerat golvvärme i vårt växthus men fick tänka om, då jag gärna vill ha växter på golvet.

Det var en bra synpunkt, det hade jag inte tänkt på. Man vill ju åtminståne ha de större växterna på golvet. Hur gjorde ni då? Är ert växthus frostfritt, fristående eller mot huset?

Vi har vårt uterum/växthus direkt mot huset som du skriver att ni vill göra och vi har en värmegrund med golvvärme så vi håller rummet varmt även under vintern, inte full värme men lagom 8-10 grader sådär.
Vi har stora växter, apelsinträd, fikon, oliver mm och vi har dessa placerade på vagnar som finns att köpa och det fungerar utmärkt. Vårt uterum är 4 år gammalt nu och växterna trivs utmärkt, lite väl mycket kan tyckas så vi får hålla ner dem för att de inte ska växa upp i taket.

Nusnäs/ Tack för ditt svar. Hur har ni gjort med värmen i grunden? Vatten eller el? Var köpte ni växthuset? Skulle vara mycket intresserad av alla detaljer. Helt enkelt: Hur är det byggt?

Grunden är i botten isolerad med 300mm frigolit och kantelement i frigolit, armering, betong med elslingor ingjutna och ovanpå klinkers. Själva rummet är ett Santex uterum i vinterkavalitet. Numera finns även automatiska vädringsfönster som alternativ något som vi saknar men som skulle ha varit bra att ha, tyvärr går det inte att komplettera med det. I och med att golvet är varmt så behövs bara några soltimmar för att rummet skall kännas gott att vara i. Vi har även ett konvektor element som snabbt höjer rumstemperaturen om man vill sitta där och äta tex.

Nusnäs skrev:
Grunden är i botten isolerad med 300mm frigolit och kantelement i frigolit, armering, betong med elslingor ingjutna och ovanpå klinkers. Själva rummet är ett Santex uterum i vinterkavalitet. Numera finns även automatiska vädringsfönster som alternativ något som vi saknar men som skulle ha varit bra att ha, tyvärr går det inte att komplettera med det. I och med att golvet är varmt så behövs bara några soltimmar för att rummet skall kännas gott att vara i. Vi har även ett konvektor element som snabbt höjer rumstemperaturen om man vill sitta där och äta tex.

Tack så mycket för svaret. :):) Det här var jätteintressant att få veta. Vi kommer att ha några takfönster samt två dörrar. Jag ska kolla Santex också.

Hej, vet inte om jag får lov att ställa en följdfråga? Jag tycker det låter underbart som ni beskriver med växthus/vinterträdgård med direkt utgång från bostaden.

Vet ni om den ytan räknas in i husets tillåtna boarea?

Jag vet inte hur det är med den saken, bygglovet säger att det är en avvikelse från detaljplanen men att den bedöms som smärre och därför beviljas lovet.
När det gäller fastighetstaxeringen så har jag räknat med ytan.

AnnaJohanna skrev:
Hej, vet inte om jag får lov att ställa en följdfråga? Jag tycker det låter underbart som ni beskriver med växthus/vinterträdgård med direkt utgång från bostaden.

Vet ni om den ytan räknas in i husets tillåtna boarea?
Jag ska kolla upp det, jag kommer inte ihåg nu faktiskt. Vi bygger ett tvåplanshus så boytan var inte kritisk för oss utan att vi bara fick bygga 1 byggnad. Men jag har för mig att det räknas in. Altantak t.ex. har jag läst räknas in. Återkommer.

www.salstatosee.blogspot.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.