Tjena!
Är på gång att rita/planera ett trä-växthus på gården.Taket ska bli en kanalplasttak från typ Willabgården. Ingen konstigheter därmed. Men lite ont med takfönster, hur ska jag göra bäst?
Taket är 5 långt, lutning ca. 34°. Vill ha 2 utåtgående takfönster ca. 50/70 på varje sida. Finns aluminiumprofiler som man kan använda för rambygge? Tänker en fäst monterad ram och en flöjel. Finns aluprofiler förberett för tätningsgummi? Ska nu inte droppar under vintern.
Någon annan lösning hur man kan bygga ett öppningsbar takfönster?
Tack på förhand för allt hjälp
Nissen

Bästa svaret

Jag har vädringsfönster från ett gammalt växthus på taket. Virket i ramen är 45x32. Jag har satt dem kant i kant längs växthuset längd. Skarven regnskyddas med en rostfri plåt vilket innebär att ytterfönstren måste öppnas före mittfönstret. Bilder från min renovering följer här:

• Renoveringsprojekt med fönsterram på uteplats, röda plattor, verktyg och hinkar. Rustik träbänk och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vädringsfönster från gammalt växthus, placerat på gräs med rostfri plåt för regnskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nissen11
  • Laddar…
Klassiskt ligger väl vädringsfönster ovanpå det övriga taket för traditionella växthus i trä och glas.
Samma princip fungerar även på kanalplast.

Vädringsfönstren ligger ovanpå växthustaket. De ligger sedan sida mot sida längs växthusets längd för att få maximal vädringsyta i taket.

Aha, jag tänkte att plåtarna var till för att förhindra läckage runtom fönstren om de låg i liv med taket.
Men, då är det för att fönstren ligger kant i kant.

• Gilla
asaleo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.