Tjena!
Är på gång att rita/planera ett trä-växthus på gården.Taket ska bli en kanalplasttak från typ Willabgården. Ingen konstigheter därmed. Men lite ont med takfönster, hur ska jag göra bäst?
Taket är 5 långt, lutning ca. 34°. Vill ha 2 utåtgående takfönster ca. 50/70 på varje sida. Finns aluminiumprofiler som man kan använda för rambygge? Tänker en fäst monterad ram och en flöjel. Finns aluprofiler förberett för tätningsgummi? Ska nu inte droppar under vintern.
Någon annan lösning hur man kan bygga ett öppningsbar takfönster?
Tack på förhand för allt hjälp
Nissen
Är på gång att rita/planera ett trä-växthus på gården.Taket ska bli en kanalplasttak från typ Willabgården. Ingen konstigheter därmed. Men lite ont med takfönster, hur ska jag göra bäst?
Taket är 5 långt, lutning ca. 34°. Vill ha 2 utåtgående takfönster ca. 50/70 på varje sida. Finns aluminiumprofiler som man kan använda för rambygge? Tänker en fäst monterad ram och en flöjel. Finns aluprofiler förberett för tätningsgummi? Ska nu inte droppar under vintern.
Någon annan lösning hur man kan bygga ett öppningsbar takfönster?
Tack på förhand för allt hjälp
Nissen
Bästa svaret
Jag har vädringsfönster från ett gammalt växthus på taket. Virket i ramen är 45x32. Jag har satt dem kant i kant längs växthuset längd. Skarven regnskyddas med en rostfri plåt vilket innebär att ytterfönstren måste öppnas före mittfönstret. Bilder från min renovering följer här:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera plintar med frigolit runt växthus- farligt/ microplaster
Isolering -
Intäckningsplåt, Velux takfönster PK06 - Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Mörkläggningsgardin till Velux takfönster - Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Platonmatta på grundmur av betong för växthus - hur fästa?
Grund & Markarbeten -
Tryckt virke som mark-ram till växthusets grund, istället för murad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus