Byggahus.se
Hej,

Vi har lite lågt pH därför satt jag in ett pH höjande filter. Köpte ett beg Filtrena A-filter, tvättade och klorerade alla delar. Bytte även kopplingar osv till nya. Köpte nya filterstenar 10kg till botten sedan fyllde på med kalk av typen Hydrolit CA på Solar. Valde detta kalk efter inrådan då filtret sitter efter hydropressen.

Allt fungerade bra, men efter drygt en vecka började vatten lukta akvarie/avlopp. Någon som har en ide vad det kan bero på? Kan man klorera igen med massan i? eller är et bara att slänga, klorera och i med ny massa? Men vill ju inte att det skall hända igen.
 
Har filtret inte en backspolningsautomatik utan är ett sk. Uppströmsfilter måste filtret monteras före tryckkärlet. Ni får för dåligt flöde genom filtret och massan kommer att bränna ihop. Lukten är troligen från någon form bakterietillväxt.
 
Det är ett rostfritt uppströmsfilter utan backspolning. Hade gärna satt det innan hydropressen men är lite bökigt då alla rör är svetsade rostfria rör. Fick intrycket att det skulle funka med denna typ av kalk även efter hydropressen när jag pratade med filterleverantören, när jag öppnade filtret idag luktade den i behållaren men filtermassan var lös och fin.
 
Inkommande vatten borde väll inte vara rostfria rör, en bypasskoppling på inkommande vatten i tryckkärlet och två flexslangar så borde det vara enkelt löst. Om dom nu står i samma utrymme.

Kalk är huvudingrediensen i betong, den måste backspolas, eller lyftas isär ofta. Annars är det stenklump.
 
Nu har jag rengjort filtret igen i helgen, det luktade lite om både kalk och stenen. Kalken var ej ihop bränd, förstår din poäng där så ska försöka flytta till innan tryckkärlet (se bilden så förstår ni varför det är lite bökigt). Men det kan ju inte bero på det att jag fick bakterietillväxt. Kan det ha följt med stenen/gruset? Eller kalken? Kalken verkar ju bestå av typ snäckskal.

Komplex rörsysteminstallation med vattenmeter, ventiler och pump i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med rör, tryckkärl och ventiler i en källare med gråmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

En uppdatering, efter ha pratat med leverantören av kalkmassan så sa dom att det kan lukta lite "akvarier" en stund då det är malda musselskal. Så efter ytligare någon dag så försvann lukten, pH ligger på ca 8 så det verkar funka bra. Nästa gång skall jag ringa innan jag plockar ner och rengör en extra gång :)

Nu har det varit i drift i ca en månad och ännu ingen fastbränning i alla fall, hoppas det kommer fungera över tid också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.