Hej,
Har renoverat fasaden och har bara detaljer kvar.
Vill skära till linjen runt vattenutkastaren och måla utan att kladda ner metallen.
Helst vill jag skruva bort den övre delen, men kan jag göra det själv utan VVS hjälp.
• Om jag skruvar bort stjärnskruvarna och sedan (1) på bild 3, kommer vattnet börja rinna då?'
• Kan jag till och med flytta ut allt till den nya putsens nivå utan hjälp av VVS. (5 mm).
Vattenutkastet idag.
Sprängskiss 1 från FM Mattson
Sprängskiss 2 från FM Mattson
Har renoverat fasaden och har bara detaljer kvar.
Vill skära till linjen runt vattenutkastaren och måla utan att kladda ner metallen.
Helst vill jag skruva bort den övre delen, men kan jag göra det själv utan VVS hjälp.
• Om jag skruvar bort stjärnskruvarna och sedan (1) på bild 3, kommer vattnet börja rinna då?'
• Kan jag till och med flytta ut allt till den nya putsens nivå utan hjälp av VVS. (5 mm).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenutkastet idag.
Logga in
Skapa konto
Sprängskiss 1 från FM Mattson
Logga in
Skapa konto
Sprängskiss 2 från FM Mattson
Stjärnskruvarna kan du lossa utan problem. Sedan är det frågan dels hur hårt rören sitter fast i väggenomföringen och dels hur flexibel rördragningen på insidan är. För som du ser i skisserna så sitter de rör som går genom väggen fast i den del som sitter utanför väggen. Med lite tur kan du alltså lirka ut hela utkastaren några mm. Men den kan lika gärna sitta stumt, endera för att rören genom väggen är tätade med murbruk, fogskum, tätningsmassa eller något annat som blir hårt, eller för att rören vidare på insidan sitter på ett sätt som inte medger rörelser.
Vill du tillfälligt ta bort hela utkastaren så stänger du av vattnet till utkastaren, både varmt och kallt, och sedan lossar du klämringskopplingarna nummer 6 på insidan (två stycken). Därefter går det att dra hela utkastaren rakt ut ur väggen. Förutsatt att rören inte sitter fast i väggen enligt ovan.
Eftersom rören genom väggen är tillkapade till rätt längd så går det inte att återmontera utkastaren på något annat vis än som den satt tidigare, utan att modifiera de anslutande rören på insidan. Med lite tur går det kanske att flytta ut den några mm enligt ovan.
Vill du tillfälligt ta bort hela utkastaren så stänger du av vattnet till utkastaren, både varmt och kallt, och sedan lossar du klämringskopplingarna nummer 6 på insidan (två stycken). Därefter går det att dra hela utkastaren rakt ut ur väggen. Förutsatt att rören inte sitter fast i väggen enligt ovan.
Eftersom rören genom väggen är tillkapade till rätt längd så går det inte att återmontera utkastaren på något annat vis än som den satt tidigare, utan att modifiera de anslutande rören på insidan. Med lite tur går det kanske att flytta ut den några mm enligt ovan.
För att förtydliga: Själva ventilen sitter längst in (6 på bilden), sen är det alltså långa "axlar" till ventilen som går i rören kan man säga (men oftast är det ingen axel utan en pinne eller ett mindre rör, som trycker ventilkäglan mot sätet i 6, så lossar du på 1 tror jag vatten börjar rinna, du har ingen avstängning på insidan?).
Men lossa 1 tror jag inte hjälper för att dra ut den nej.
Men lossa 1 tror jag inte hjälper för att dra ut den nej.
Tack för bra svar. Testar att endast lossa den yttre delen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Omöjliga skruvar vid bortmontering av köksskåp
Inredning -
Byta slutbleck 351131 vilka skruvar skall bort?
Fönster & Dörrar -
Hur får jag bort skruvar utan skruvhuvud?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skruva balkskor i limträbalk, skall man ta bort skyddsplasten först?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tagit bort skruvar på brytare. Men nu?
El