Hej,
Vi har nyligen köpt en villa som har kommunalt vatten kopplat och vi är längst ut på ledningen enligt kommunen (det är på landet). Jag upplever dock att vattentrycket är ganska lågt och har felsökt lite med att ta bort krankopplingar med eventuella flödesbegränsare men vattentrycket är ganska lågt fortfarande. Man kan se det när man använder t.ex vattenutkastaren som inte bör vara begränsad på något sätt.
Det jag undrar är väl två saker som är relativt breda frågor
1) Vad finns det för alternativ för att få mer vattentryck?
2) Går det att t.ex att ändra inställningar på värmepumpen för att få den att trycka ut mer vatten (finns ju laddpumpsinställningar)
På fråga 2) Så har vi en 2023 CTC Ecozenith i360 luft/vatten-pump
Fattar mina frågor är breda och vaga - men allt det här är ganska nytt för mig.
Vi har nyligen köpt en villa som har kommunalt vatten kopplat och vi är längst ut på ledningen enligt kommunen (det är på landet). Jag upplever dock att vattentrycket är ganska lågt och har felsökt lite med att ta bort krankopplingar med eventuella flödesbegränsare men vattentrycket är ganska lågt fortfarande. Man kan se det när man använder t.ex vattenutkastaren som inte bör vara begränsad på något sätt.
2) Går det att t.ex att ändra inställningar på värmepumpen för att få den att trycka ut mer vatten (finns ju laddpumpsinställningar)
Produkter som diskuteras: "krankopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Värmepumpen spelar ingen roll i sammanhanget om ventilerna står helt öppna där för varmvattnet. Man får tyvärr acceptera att även kommunalt vatten kan ha riktigt dåligt tryck. I äldre tider hade man mycket grövre vattenrör vilket hjälpte en del. Finns tryckstegringspumpar men det är dyra grejer och installationen.
Har du järnrör in i huset från gtan och eller järnrör inne i huset.Newroo skrev:
Hej,
Om så, så har du där en strypning. Blev en jäkla skillnad när jag bytte i mitt hus till plastslang in från gatan. Inne i huset hade jag redan koppar rör för vattnet.
Tack! Det är en bra fråga -- som jag nog får ta med kommunen? Iom kommunalt vatten -- om det skulle vara så att det är det? Blir det jag som får finansiera detta? Just nu när man använder kranar duschar på nedanvåningen så är det liksom inte ens vatten på badrummet på ovanvåningen.H H-Thomasson skrev:
Vad du har för ledningar på din sida anslutningspunkten (oftast vid tomtgräns) är inte kommunens sak, och oftast har de därför ingen aning. Och allt på din sida anslutningspunkten är ditt ansvar och din kostnad att åtgärda vid behov.Newroo skrev:
Överlämningspunkten mellan VA-bolaget och kunden brukar vara 0,5 meter utanför fastighetsgränsen.
Från överlämningspunkten är det fastighetsägarens ansvar och kostnad.
Vi bytte inkommande vattenledning för ca tio år sedan.
Från överlämningspunkten är det fastighetsägarens ansvar och kostnad.
Vi bytte inkommande vattenledning för ca tio år sedan.
Följande har jag skrivit för ca fyra år sedan:
«
Här har du lagen om vattentjänst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
punkt 1.4.3, sida 12,
https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf (länken fungerar ej längre)
”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur 1.1 nedan.
· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”
10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.
Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.
Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning
Edit: Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.
»
Lägger nu till lämplig bild.
«
Här har du lagen om vattentjänst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
punkt 1.4.3, sida 12,
https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf (länken fungerar ej längre)
”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur 1.1 nedan.
· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”
10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.
Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.
Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning
Edit: Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.
»
Lägger nu till lämplig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden