Har en lite fråga som jag hoppas någon kan svara på.

På bilden ser man en gammal vattenpump Jet 80m.
Frågan är var den svarta kabeln som kommer från motorn skall kopplas in?
Är det meningen att den skall kopplas in på samma plintar i tryckvakten, som den blå kablen (kommer från pumpen i det borrade hålet) tro?.
Kan någon förklara följden på inkopplingen på ett vettigt sett tro?

Mvh

• IMG_20120516_183301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20120516_181817.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20120516_190124.jpg
    Skapa konto
Ingen expert men har du verkligen både en tryckande och en sugande pump? Dvs har du en djupbrunnspump i ett borrhål OCH en sugande jetpump i seriekoppling för att höja trycket? Behövs det verkligen, är det inte en onödigt komplicerad lösning, om du inte har extremt stort vattenuttag eller väldigt, väldigt djup brunn? Det vore nog enklare med bara en djupbrunnspump.

Om jag gissar rätt ska i sådana fall ska båda pumparna antingen ha var sin tryckströmbrytare eller operera på samma brytare. Med dubbla brytare måste de sitta så att de mäter trycket i hydrofor/hydropress för den övre pumpen och mäter för sug/tryck-ledningen mellan pumparna för djupvattenpumpen.

Av det man kan se på bilderna verkar det som du bara har en tryckströmbrytare och då borde din pump kopplas på samma "utgående" plint som den andra pumpen. Rotationsriktning är viktigt på en trefaspump. Om man ska seriekoppla så torde det också vara viktigt att det finns någon kapacitetsreglering mellan pumparna. Dvs att pumparna är valda så att pumpen i hålet har kapacitet att leverera vatten i den mängd (mer än jetpumpen vid det tryck som höjdskillnaden kräver) som krävs för att alltid ha ett välfyllt vattenrör till jetpumpen.

Problemet är att jag inte vet, så här lämnade farsa det hela, när han nyligen gick bort. Vet bara att han pratade om att blocket på den gamla pumpen hade spruckit och att han köpt en ny pump, men jag vet ju inte vad han kopplat loss den svarta kabeln från, för den borde ju ha suttit någonstans men jag kan inte se var.
Gissar bara att det också satt en pump nere i brunnen, men det gör det nog inte då.
Kan det vara så att den svarat kabeln från motorn inte har varit i bruk, och att det då sitter en pump nere i brunnen ?, eller var kan den blå kabeln som går ner i pvc röret och ner genom golvet, leda till annars ?
Jag har försök att få tag i en firma för att få det inkopplat, men dom har inte tid eller så svarar dom inte, och då får jag helt enkelt göra det jag kan själv.

Redigerat:
Motorn ser inte ut att vara inkopplad. Om du tittar på den svarta kabelstumpen och jämför längden till tryckvakten så matchar det ganska bra. Den har varit inkopplad där, men nu går det iväg en blå kabel från tryckvakten som nog går till en djupbrunnspump eller något.

Pumparna är enfas så du behöver inte tänka på rotationsriktning.
//Patrik

Redigerat:
Att motorn inte är inkopplad kan ju bero på att han kopplade loss den, men det vet jag inte, det gissar jag mig bara till, men om man tittar på längden på kabeln så ser den ju inte ut att kunna gå någon annanstans än till tryckvakten, bara det att det finns inga mer hål i dosan på tryckvakten för ännu en kabel. Frågan är vad som skulle kunna hända om man då kopplar in den på samma som den blå dvs om den blå nu leder ner till en pump i borrhålet?

Behöver du göra nånting? Fungerar inte djuphålspumpen? Kanske därför en ny pump införskaffades?

Om det behöver göras något, så bör du först kolla så att den nya pumpen också är enfas och inte trefas. Pumpar som ser ut ungefär sådär finns både med enfasmotor och trefasmotor.

Om man klickar på den sista bilden så att man ser den större så ser man att vatten från brunnen verkar vara lossat, så nog borde det vara nåt som behöver göras, antagligen.

Vet vi vad som händer om en kran öppnas? Rinner vattnet?

B
Den lite längre svarta som ligger ihoprullad till vänster brukar man iallfall sätta i eluttaget. Kansk går bättre då.

(sorry, kunde inte hålla mig :) )

Har en liknande fast tre-fas med en trefas-tryckställare. Din tryckströmbrytaren är av en-fas typ. Men pumpen är ju inte ansluten till sugledningen. Det är väl knappast troligt att det skulle finnas både ytterligare en pump i hålet. Kanske din far höll var halvägs in på installationen. Har du anskaffat en ny en-faspump, så är det bara att flytta över tryckströmställaren och hydroforen (lin och gängfett rekommenderas) och koppla fas samt nolla på resp sida av de två (fyra) kontaktsidorna. Sen måste du fylla pumphuset med vatten. Det kan du göra genom att skruva av ett av locken ovanpå. Förutsätter även att det finns en backventil i brunnen.

Kolla oxo att tryckströmbrytaren inte rostat igen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.