Byggahus.se
tommib
A Albireo skrev:
Kommer kravet (någon gång från kommunen) på vattenmätare, får de väl kosta på en godkänd montering?
Åhå, vad är detta för anläggning egentligen? Är det en samfällighet?

Om det finns minsta risk för att kommunen blir inblandad i framtiden skulle jag göra en mätarplats enligt ritningen ovan utan tvekan. Kommunen kommer inte bekosta något alls och kommer sura om du har en svåråtkomlig mätare. Det är lätt att göra rätt nu och jobbigt att behöva göra om det.
 
N NoOne2k skrev:
...Vinkelkopplingar under mark är inget problem....
Under mark kanske man kan acceptera, men under hus... Jag vill inte börja bryta upp det golv jag håller på att bygga. (denna gång kommer jag kanske att använda armering i cementen... lite tjockare... mm. (försäkringen kanske inte gäller för denna typ av problem om skarven finns under huset....)
Skissen upplever jag inte helt tydlig i frågan - övre bilden sitter kopplet på 500-1000mm på undre bilden verkar måttet vara 700-1000mm.
tommib tommib skrev:
Åhå, vad är detta för anläggning egentligen? Är det en samfällighet?
Nej - vet inte om det beror på att vårt hus har beteckningen lantbruk - även om tomten bara är på ca 20.000m2. Jag får välja om jag vill ha vattenmätare eller vara utan. (Utan vattenmätare betalar jag en högre årsavgift.

tommib tommib skrev:
...Om det finns minsta risk för att kommunen blir inblandad i framtiden skulle jag göra en mätarplats enligt ritningen ovan utan tvekan..
Har inte koll, men det känns som olika kommuner kan ha olika regler i denna fråga. ska försöka kolla upp vad som gäller / kan gälla...
 
A Albireo skrev:
Under mark kanske man kan acceptera, men under hus... Jag vill inte börja bryta upp det golv jag håller på att bygga. (denna gång kommer jag kanske att använda armering i cementen... lite tjockare... mm. (försäkringen kanske inte gäller för denna typ av problem om skarven finns under huset....)
Vid nybyggnation drar man normalt slangen i ett 50mm gult kabelrör för att kunna dra ut den ur betongplattan för att kunna byta hela slangen om det skulle inträffa en läcka.

Köper man en koppling av bra kvalitet är det normalt sett inga problem med en vinkel. En bättre lösning är att sätta en elektrosvetsmuff, men då bör man ha utbildning för svetsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.