Byggahus.se

Vattenmätarkonsol - montering - böjning på vattenslang

681 läst  17 svar

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Ska en vattenmätarkonsol alltid monteras vågrätt? (har lite utrymmesbrist där jag tänkte montera ett vattenmätarkoppel Beulco). Hur tvära böjar kan man göra på ett vattenrör (plast) - "röret" har nog en ytterdiameter på runt 32mm.

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Ja, de ska monteras horisontellt. Du kan inte räkna med att göra några särskilt tighta böjar på ett 32 mm PEM-rör, böjradien verkar vara i häradet 25xdy så för ditt rör blir det 800 mm. Finns det någon särskild anledning att inte använda vinkelkopplingar?

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 6
    Tack! (för böjradien - alla fall något att gå på )
    Slangen kommer in under hussockeln precis rakt under där jag tänkt placera vattenmätaren. (tidigare var det ett upprostat järnrör och vi saknar vattenmätare helt - men tänkte att det skulle vara kul att se vattenförbrukningen).
    Ska se om det finns någon möjlighet att "hacka" bort klacken från sockeln... Då skulle slangen kunna gå i en stor slinga under golvet, samt avsluta med en lite djupare böj "rakt upp".. (Inte optimalt eftersom jag tänkte lägga golvvärme i det rummet....)

Nu är det inte bara en slang det gäller, utan en till likadan som går till huset bredvid....
    Att inte glömma finns både inkommande elledning och avloppsledningar som också stör rördragningen ....

Därför hade det varit enklare om det fanns något alternativ till den stora böj radien.

4. L
    Medlem Nivå 3
    Ska är fel ord. Dom brukar monteras horisontellt. Oftast enligt vattenleverantörens beskrivning. Läs specen på vattenmätaren för mer information. Dagens mätare har valfri montering.

5. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Varför inte sätta en vinkelkoppling? Exempelvis https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-404-vinkel-32/. Eller kommer den att gjutas in?

Som @lassebrun påpekade så går de flesta mätare att montera vertikalt idag. De ska dock monteras antingen horisontellt eller vertikalt, inte på sniskan mitt emellan.

6. A
    Medlem Nivå 6
    Tack! (dock kvarstår problemet att böja slangen....)

7. S
    Medlem Nivå 4
    Är nog en sanning med modifikation att de måste monteras horisontellt.
    Motala Kommun sätter numera upp Kamstrups mätare med ultraljudsmätning och dessa kan även enligt Kamstrup monteras vertikalt, men om sedan VA godkänner detta är ju en annan sak då jag inte hade behov att ändra min så frågade jag inte när dom byte min.
    Enklast är att kolla med din VA leverantör.

8. A
    Medlem Nivå 6
    Eftersom jag inte har behov av vattenmätare idag (installerar den endast av eget intresse) Är det nog vilken vattenmätare man väljer som avgör - just nu har jag inte ens den.. (alla fungerar förmodligen horisontalt och vissa vertikalt.)

9. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Samtliga instruktioner jag hittar från VA-bolag visar horisontell montering. Det är möjligt att mätarna i sig klarar vertikal montering och eftersom detta inte är en debiteringsmätare så är det fritt fram att montera vertikalt. Alla krav på mätarplatsen faller också bort.

Det finns massor av bra vinkelkopplingar att använda, jag förstår inte varför du ska böja slangen.

10. A
    Medlem Nivå 6
    Horisontell montering... OK!
    (Hoppas bilderna syns - Annars måste jag göra om dessa.)

Måste mätartavlan vara "uppåt" (inte framåt?)
    Tänkte sätta kopplet under en arbetsbänk / möjligen i ett skåp (om det finns plats)
    Mellan väggen och elementet är det 60cm och vattenkopplet bygger just nu ca 47cm.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Inkommande vatten.png

Bilden visar var vatten slangarna finns under golvet.
    Böjen som syns på bild (inkommande vatten), har en radie på drygt 35cm....
    (minsta radien skulle vara 80cm...)
    Vattenkoppel.png

Placering av vattenkoppel samt hur jag tänkt anslutningarna. (om jag hittar kopplingar)

Utgående kran mini.png

Visar en tillfällig lösning på anslutningen till närliggande byggnad. (men som kommer att dras om)
    Slipper man kondensvatten på rören om dessa isoleras? (vatten droppar syns på röret och kopplingen)

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Varför sätter du inte kopplet på den andra väggen? Då kan du utnyttja de befintliga kopplingarna.

Du byter vänstra kranen på kopplet till en rak modell och går på där du idag matar den andra byggnaden. Du sätter inkommande vatten till höger på kopplet och kommer då nerifrån till den vinklade kulventilen.
    Du sätter utgående vatten till den andra byggnaden där inkommande satt. Skruva loss PRK-kopplingen och sätt ventilen mellan om du vill. Om det är den slangen som syns på första bilden går den lite olyckligt men det kan du lösa antingen med en 90-graders PRK-koppling eller en större loop under golvet för att komma upp på rätt ställe, typ som inkommande vatten gör idag.

Kondensen blir du av med om du isolerar med diffusionstät isolering, typ armaflex.

12. A
    Medlem Nivå 6
    Tack för ert engagemang i denna fråga!
    Några klargöranden!
    A) Ett av önskemålen är att dessa slangar ska försvinna så mycket som möjligt (ovanför golvet)
    B) Utrymmet mellan vägg och element kommer inte att nyttjas till något annat... (tyckte placeringen passade bra)
    C) På väggen, där slangen till andra byggnaden nu är placerad, ska en utslagsback med tillhörande kranar för varmt / kallt vatten placeras.
    D) I detta hörn av rummet kommer det att vara minst problem med t.ex. avlopps rör.
    E) Tanken var att placera kopplet under en arbetsskiva / i ett skåp - Höjd över golv kanske 40cm? (men för att lyckas med det bör vattenmätaren kunna avläsas från sidan - inte uppifrån - Om det inte går måste skivan kunna vikas upp)
    Om jag köper en ny vattenmätare skall den vara digitalt avläsningsbar ex. https://www.energibutiken.se/sv/vat...N67xZxaQvtzW9ri54c3N3if3NtZJ-pbYaAk2UEALw_wcB
    Med den lösningen kommer endast vattenröret för ingående vatten att sticka upp ur skivan. (oavsett vilken vägg kopplet placeras på)

För att lyckas med detta måste jag .:
    1) Gräva ut ett utrymme under avloppsröret så slangarna kan gömmas så djupt som möjligt.
    2) Se hur svårt det är att "hacka" bort (borra ut?) en skåra för båda rören för att komma närmare väggen, så slangarna kan anslutas rakt under kopplet.
    3) Dags att fylla tillbaka lite sand, jämna ut och försöka isolera mellan rören....

Så var det radien på slangen... Nu har slangen en radie på 35cm (enligt bild), men leverantören önskar 80cm.... (kändes mycket)
    Problemet är inte att gräva djupare, utan risken att sanden under kantbalken ger vika ökar.. (med andra problem som följd...).
    Rummet är bara drygt 2m brett så utrymmet är begränsat att gräva på.
    Låter bra! men... Jag ser ingen annan lösning än att all isolering måste vara slitsad (eller gör man slitsen själv? Går slitsen att limma? - eller är det tejp med jämna mellanrum som gäller?) Det verkar finnas massor av olika "Armaflex" produkter...
    Kan bli aktuellt om den kommer att tillföra något. (men ingen skarv ingjuten eller under mark.)

13. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag tror att du gör det väldigt svårt för dig om du absolut måste ha kopplet på den röda väggen samtidigt som slangarna kommer in rakt under och du inte vill använda vinkelkopplingar under mark. Det finns liksom inget bra sätt att lösa den ekvationen.

Kommer en mätare på den vita väggen vara i vägen för en utslagsback?

Du kommer inte få bort de två slangarna in/ut med mindre än att du bygger in dem.

Även om det inte är en debiteringsmätare skulle jag inte sätta den 40 cm ovan golv, det är bara irriterande. Bygg hellre in den i en låda eller ett skåp i så fall men på lagom höjd.

Armaflex finns i många varianter ja, i en befintlig installation är det nog enklast att använda förslitsade grejer, de har oftast färdigt lim på kanten och en skyddsremsa som man tar bort.

14. A
    Medlem Nivå 6
    Till vänster / under utslagsbacken och bakom avloppsröret finns (kanske) en möjlighet...
    Ovanför utslagsbacken kommer vatten rören, om inte dessa måste hackas in i väggen - hur man gör det....
    (i övrigt funderar jag på hur avlopp till avfuktare / utslagsback tvättmaskiner och kanske en golvbrunn :) samt ett angränsande rum bör dras. (fallhöjden är inte så stor - speciellt från rummet bredvid.)

Håller nu på att skotta bort en hel del sand, för att enklare kunna mäta de nivåer som finns under avlopp samt under sulkant. Sedan får jag se hur mycket som kommer att fattas...

Vad är "lagom höjd" för en vatten mätare?
    Förmodligen kommer ingen att titta på den (den avläses elektroniskt - men om något slutar fungera....)
    Sätts den ovanför bänkskivan kommer den ganska högt (1-1,2m + ?) eftersom den inte kan ses på nära håll. Bänkskivan kommer nog att användas ganska ofta... (men inte vattenmätaren - den kommer jag förmodligen att strunta i ett tag till...)
    Kopplet monteras bara "i fall att..." Kommer kravet (någon gång från kommunen) på vattenmätare, får de väl kosta på en godkänd montering?

Vinkelkopplingar under mark är väl inte tillåtet? (alla fall på inkommande ledning)

15. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    En bild från svenskt vatten som är branschorganisationen för Sveriges dricksvatten producenter. I publikationen finns även en bild på hur en vertikal montering kan se ut men den hittar jag inte just nu.
    principskiss-for-utrymmesbehov-vid-montering-av-matare-jpg.jpeg.jpg

Vinkelkopplingar under mark är inget problem. Se till att köpa en koppling av bra kvalitet, ex. Isiflo, beulco eller PRK.