Hej!

Vi renoverar just nu ett badrum där vi dragit fram el för att sätta tre stycken lampor infrästa i en spegel enligt bild nedan (ledsen för låg upplösning). Vi har tidigare tänkt oss Flos Mini Glo Ball som finns för spegelmontering (även Haven L2 04 ska fungera för detta) men känner oss lite osäkra när vi tittar på instruktionen för installation.

Både Mini Glo Ball och Haven L2 04 ser ut att monteras rakt mot väggen med ett hål på 35 mm i diameter för att själva sockeln ska komma igenom hålet och sedan skruvas en silikonring på utanpå spegeln innan glaset skruvas på sist. Utmaningen är att själva armaturen är bredare än hålet och därmed bygger en viss distans bakom spegeln (oklart hur mycket, hittar inga angivelser för varken Mini Glo Ball eller Haven L2 04) och att spegeln därmed inte kan limmas rakt på väggen. Väljer vi istället att ta ut ett hål är som 60 mm (motsvarande basen för Mini Glo Ball) så kommer hålet att se konstigt stort ut för den del av lampan som är tänkt att ligga i ett hål på 35 mm. Bifogar lite bilder nedan för att det ska bli lite tydligare.

  • Första bilden är ytan där spegeln ska in (el framdragen till jämna punkter).
  • I andra bilden är instruktionerna för montering av Mini Glo Ball.
  • Om jag inte tänker helt fel är risken att spegeln kan hamna som i bild tre om man istället tar ut hål som är 60 mm motsvarande basen för armaturen. Då riskerar man att skapa ett mellanrum/tomrum mellan spegel och armatur och att estetiskt ser konstigt ut.
  • Bild nummer fyra är montering av Haven L2 04 vilket ser ut tt bygga på samma premiss, d.v.s. en armatur där basen är bredare än hålet i spegeln vilket kräver att den limmas med samma distans.

Ofärdigt badrum med vita kakelväggar, installationsområde för dusch/bad, och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av monteringsinstruktioner på en spegel, flerspråkig text, komponenter numrerade för stegvis guide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, cirkulär form, mått märkta, två utstickande delar med orange markeringar, skärmfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsanvisningar för spegel: verktyg, komponenter, borrningsinstruktioner och elektrisk anslutning visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mina frågor är:
  • Går det att limma spegeln med en motsvarande distans till väggen som armaturen sticker ut (d.v.s. den del som är 60 mm enligt ritningen för Mini Glo Ball)? Enligt en glasmästare jag pratade med så brukar speglarna vara 6 mm när håltagning krävs. Då har vi kanske 3-4 mm att spela med för armatur plus limning i med samma distans till väggen och det kan bli svårt att lösa tänker jag?
  • Tänker jag fel angående bild tre och att det är lättare att göra ett hål på 60 mm och montera utan att behöva ta hänsyn till att limma med en distans men att då riskera att det blir ett glapp mellan spegelkant och delen av armaturen som är 35 mm?
  • Har någon annan erfarenhet av att sätta lampor i speglar och kan komma med tips på antingen lampor eller genomförandet? Ja, vi borde såklart haft koll på detta innan men det är lätt att vara efterklok. Vi hittade ett gäng lampor med spegelmontering och tänkte att det löser sig säkert snyggt.
Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.