Hej alla,
Finns det nån som kan hjälpa mig?
Mitt vattenlås från min gamla diskbänk läcker och jag behöver byta ut det, men till vilket nytt vattenlås? Jag kan inget om detta. Vet någon vad jag skall ha? Oerhört tacksam för hjälp🙏🏼

• Ett gammalt vattenlås under diskbänk med läckande kopplingar, omgiven av städprodukter och krukor i ett köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha exakt det du ser på bilden. Bara att ta med fotot till butiken. Tror du kan plocka ihop det på Biltema till och med, men där kan du inte få hjälp med detaljerna om du inte hittar allt själv.

Men vad är det som läcker, är någon av delarna sprucken? Oftast är det bara fel ihopskruvat, elelr så tappade man bort en packning när man rensade det senast.

• Gilla
  • Älska
Lindah Stålberg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
L Lindah Stålberg skrev:
Hej alla,
Finns det nån som kan hjälpa mig?
Hej och välkommen till forumet på Byggahus @Lindah Stålberg! 👍👍

Vad är det som läcker?
Det vattenlåstet som du har på bild är inte det bästa som finns. Det håller jag med om. Plasten brukar bli spröd och "hakarna" går lätt av vid demontering.

Måste du få tag i ett nytt vattenlås redan i morgon så passar något av dessa hos dig:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...opp/vattenlas-och-tillbehor/vattenlas-006238/

https://www.bauhaus.se/diskbanksvat...65893&indexName=nordic_production_sv_products

https://www.jemfix.se/vattenlaas-universal/8104/9040956/

Tänk även på att du har flänsövergångar monterade upp mot diskbänkens anslutningar.
Samma som på min bild, fast gråa då.
Dessa är en separat produkt som inte tillhör själva vattenlåset.
https://www.jafo.eu/productvariation/8086528

Bild av diskbänk med monterade flänsövergångar markerade i rött, anslutna till ett vattenlås, och text "Montering av flänsövergång".
Skapa konto

Grå flänsmuff i plast, del av diskbänkens anslutning, visas jämfört med vattenlås. Produkten används vid installation av avlopp.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Purre och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack bästa ni! Åh vad glad jag blir för era svar, STORT TACK!
Det droppar från båda hoarna och jag vet inte riktigt vad felet är MEN, jag åker till Jula och köper det vattenlåset som rekommenderas och jag beställer även fläns övergångarna. Än en gång jättetack, verkligen!🙏🏼❤️❤️❤️

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad jag kan se så verkar det inte sitta någon tätning alls här:
Plaströr under diskbänk med markerat område där tätning saknas. Risk för läckage.
Skapa konto

Det ser ut som om det lätt skulle kunna läcka här.

• Gilla
Lindah Stålberg
  • Laddar…
Är det inte teleskopdel med o-ring?

• Gilla
Lindah Stålberg
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Är det inte teleskopdel med o-ring?
Bara där sitter en hel O-ring så. Och det är ju inte säkert att det gör.

• Gilla
Lindah Stålberg
  • Laddar…
Nu är både vattenlåset och fläns övergångarna beställda, så nu ska jag väl få ordning på detta!😃
Stort tack alla som engagerat sig i min fråga, jag är verkligen så tacksam! Önskar er alla en jättefin lördag.❤️

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Lindah Stålberg skrev:
Nu är både vattenlåset och fläns övergångarna beställda, så nu ska jag väl få ordning på detta!😃
Stort tack alla som engagerat sig i min fråga, jag är verkligen så tacksam! Önskar er alla en jättefin lördag.❤️
Hej, jag har samma vattenlås och vet inte hur jag ska göra. Vill veta om du lyckade med att byta den själv, vad det enkel? Vilka produkter köpte du? Övergångarna va enkel att byta? Och det ser ut att den delen som går in i märken är större på den gamla än den nya eller? Tack

• Dubbelho med vit rördragning och vattenlås.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.