Byggahus.se
Då var det dags att leta konstigheter på vårt avlopp igen.
Kanske lite rörigt förklarat men haft feber ett par dagar så det är ju inte detta man vill hålla på med :x

Hade tidigare problem med att avloppet i tvättstugan inte tömde undan fort nog när tvättmaskinen tömde vattnet. Detta löstes för några veckor sedan genom en rejäl genomkörare med högtryckstvätten och en iller. Efter det så har det fungerat kanon.

Igår hörde vi konstiga ljud från avloppet i tvättstugan och det visade sig att vattenlåsen på båda golvavloppen var helt eller delvis tomma. Det kluckade ur båda avloppen även om man inte spolade någonstans i huset.
Fyllde på båda men de töms på bara någon timme och framförallt om vi spolade rejält i köksvasken (nr 3)

De som töms är nr 1 och 2 på nedanvåningen.
1 används inte alls och nr 2 är den som vask samt tvättmaskin är kopplad till.
Till 2 går ett 50mm rör från ett spygatt under pannan.

Avluftningen är kopplad på den andra slingan som går till toaletterna (rödmarkerad) och den mynnar ut på taket (om jag läst ritningaran rätt).
Jag har inte varit uppe och kollat hur det ser ut där än men varken toaletterna eller de två golvavloppen på denna slinga är påverkade. Här stannar vattnet kvar oavsett var och hur mycket man spolar.
Båda slingorna går samman i krypgrunden. Har lite bilder på detta också.
Har varit nere och kollat och kan inte se en droppen vatten på något rör eller i någon skarv så läckage verkar inte jättesannolikt.

Kan tillägga också att fastän avloppen är tomma så är det ingen avloppslukt överhuvudtaget.
I min värld så innebär detta att avluftningen fungerar som den ska alternativt att den fungerar för bra.

Jag har just nu ingen aning om var jag ska fortsätta leta så om någon kan ge mig tips på var jag ska fortsätta leta hade jag varit fantastiskt tacksam Ovanvåning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har fått stopp i ledningen någonstans, alternativt har rören bakfall och ligger fyllda med vatten, då kan inte luften ta sig ut annat än genom vattenlåsen, och golvbrunnarna är lättare att suga ut än en wcstol.. Men gå upp och inspektera luftstammen på taket den kan ha snöat över och frusit igen då får du samma bekymmer. Men att det inte luktar skit är ett tecken på att utgående är vattenfylld..
Bara spola och rengöra ordentligt så borde det lösa sig.
det verkar även som att du har en sidodragning på luftstammen, och där kan det ha frusit om den går i kallutrymmet..så upp och inspektera.

1. Kontrollera avluftning. Det ska komma varm luft från den om det är kallt ute och brukar kunna lukta tvål. Eller be frugan spola i en wcstol, då ska du höra ljudet uppe på taket.
2. Spola utgående ledning från köket eller tvättstugan. Inte från tvättmaskinsavloppet, då den bara går till golvbrunn i pannrummet.

3. Filma avloppen från tvättstugan om det inte blev bättre efter spolning för att utreda ev, bakfall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.