Byggahus.se
Har precis köpt ny spis har bytt den medföljande Perilexkabeln mot en nyköpt Norwesco stickkontakt. Jag har 1 fas, 20A, 230V och norwescouttag där spisen ska in.

För att brygga/bygla mellan faserna L1 + L2 + L3 enligt kopplingschemat så har jag använt en 2.5mm 2/kvadrat brun kabel med 7 stycken trådar enligt tips från tidigare idag i en annan tråd. Samt 1 medföljande kopparbygel mellan L4+L5.

Har kontrollerat allt ett par gånger och tycker det ser bra ut, men tänker ändå att det kan bra att få ett till öga på det innan jag kopplar in den.
 
  • Elkopplingsschema, installationsetikett, visar trefas 400V och enfas 230V, färgkodad, säkerhetsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med färgkodade kablar och numrerade terminaler inne i en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkontakt nära bild: trefas med jord, hand håller, vit, märkningar och certifieringssymboler, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelrulle, amokabel, 2,5mm² brun elektrisk kabel, 10 meter, plastförpackning, etikett med specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Albin__ Albin__ skrev:
Har precis köpt ny spis har bytt den medföljande Perilexkabeln mot en nyköpt Norwesco stickkontakt. Jag har 1 fas, 20A, 230V och norwescouttag där spisen ska in.

För att brygga/bygla mellan faserna L1 + L2 + L3 enligt kopplingschemat så har jag använt en 2.5mm 2/kvadrat brun kabel med 7 stycken trådar enligt tips från tidigare idag i en annan tråd. Samt 1 medföljande kopparbygel mellan L4+L5.

Har kontrollerat allt ett par gånger och tycker det ser bra ut, men tänker ändå att det kan bra att få ett till öga på det innan jag kopplar in den.
ja för 230v så
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Generellt kan man nästan alltid gå ner i anslutningskabel men läs beskrivningen för det kan stå ibland att de inte rekommenderar det. Så hitta en anslutningskabel i 3x4mm2 👍
 
A
för 20A krävs 4mm2
men med kort sladdställ kan det gå med 2,5mm2
 
electroluxaren skrev:
för 20A krävs 4mm2
men med kort sladdställ kan det gå med 2,5mm2
Japp ser rätt ut
 
electroluxaren skrev:
för 20A krävs 4mm2
men med kort sladdställ kan det gå med 2,5mm2
K _KirderF_ skrev:
Japp ser rätt ut
Okej, men då är det alltså okej men 2.5mm då sladden till bryggningen är så pass liten? Om det visar sig vara för lite när jag väl använder spisen. Vad kan hända då i värsta fall?
 
Albin__ Albin__ skrev:
Okej, men då är det alltså okej men 2.5mm då sladden till bryggningen är så pass liten? Om det visar sig vara för lite när jag väl använder spisen. Vad kan hända då i värsta fall?
Om man använder för klen anslutningskabel så kan kabeln bli överbelastad med risk för överhettning / kortslutning som följd.
 
O
D draje skrev:
Om man använder för klen anslutningskabel så kan kabeln bli överbelastad med risk för överhettning / kortslutning som följd.
Låter inge vidare. Är det även risk för personskada och/eller att spisen/delar på spisen går sönder?

Skulle denna funka? Den verkar finnas i både 4 och 6mm.
https://www.hornbach.se/p/installationskabel-rk-hsb-svart-4-0mm-100m/8561713/
 
Det är inte fel med 2,5mm^2 här.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte fel med 2,5mm^2 här.
Det låter bra! Har ganska svårt att hitta 4/6mm trådar i närheten av Stockholm så hade varit väldigt skönt om man kunde köra på detta och om man märker att det behövs större kablar så beställer jag på nätet.
 
Vad tänkte du använda den till?

2,5 kvadrat är som sagt var helt ok.
 
useless useless skrev:
Vad tänkte du använda den till?

2,5 kvadrat är som sagt var helt ok.
Det är till bryggan/kopplingen mellan L1+L2+L3 där jag nu som sagt har en 2.5mm.

Är nojig att det ska vara för klent då 20A kräver minst 4mm som jag förstår det rätt. Men kanske är lugnt när det enbart handlar om ett par cm? Många som säger att det är ok så känns väl som att det får duga nu med det jag har.
 
Albin__ Albin__ skrev:
Det är till bryggan/kopplingen mellan L1+L2+L3 där jag nu som sagt har en 2.5mm
Det är lugnt, det enda som kan ändras är att sätta matande fas på mittenskruven så slipper du att strömmen går över två anslutningar (från 1 till 2 till 3) utan i stället går från 2 till 1 och från 2 till 3.
Men det är en bagatell som i praktiken inte har någon betydelse med så korta stumpar.

Och vill du öka kvadraten så tar du bara 2 kablar parallellt, behöver inte köpa nåt nytt.
 
  • Gilla
Albin__
  • Laddar…
Vilken area har du på anslutningssladden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.