Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nu häller jag snart betong i de frbskde golvbrunnarna!!

1. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 280 inlägg

ricebridge

Husägare
    …samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.

Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.

Så hur ska man förhindra översvämning igen??

Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?

Alla förslag beaktas tacksamt!

FYI:
    Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.

2. V
    Medlem · örebro · 2 257 inlägg
    Men är det inte stopp som orsakar översvämningarna?Vad använder du för toapapper?För hårt dasspapper brukar vara svårt att lösa upp och blir som cement till slut.

3. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Använder den allra billigaste och sämsta kvalitén, just med tanke på det där, och med tanke på vad det är man spenderar pengar på.

Det är säkert stopp, eller så är det nåt annat. För ett antal år sen hade vi en del problem, men då var det markbädden som var slut.

4. V
    Byt dasspapper för vet inte hur många fastigheter vi har råkat ut för att kunden får återkommande stopp och vi har spolat/kört med rensfjäder för att 1 år senare blir det stopp igen.

5. G-83
    Renoverare · Skåne · 821 inlägg

G-83

Renoverare
    Har du spolat rören? Kanske läge att ta in en spolbil som kan filma också. Om du tätar brunnarna kommer stoppet bara bygga på uppåt och då kan det bli besvärligt att få loss det.

Mitt tips är att först ta reda på vad som orsakar översvämningarna innan du gör något annat.

6. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 474 inlägg
    Du har troligen stopp i ledningen mellan golvbrunnarna och trekammarbrunnen.

7. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Ska vi ha sämre och därmed lättlösligare papper får vi börja torka oss med nävarna. Och DET blir inte roligt.

8. V
    Har du testat köra med trädgårdsslangen i golvbrunnen för att se om det släpper?

9. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Spolbilen är här och kämpar med förödelsen as we speak.

10. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Spolbilen får göra det. Betalar gärna för att slippa göra det själv just nu…

• Laddar…
  11. V
    Tycker det inte skiljer så mycket med ett lite mjukare dasspapper på priset.

12. ricebridge

ricebridge

Husägare
    No shit. Eller rättare sagt — äh, glöm det.

Jo, men finns det anno 2023, när vi kör med radiostyrda bilar på Mars, inget annat sätt att upptäcka detta på än medelst översvämning?

• Laddar…
  13. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Har ingen lust att spendera pengar som bokstavligen ska spolas ner i toaletten…

Nä, men skämt åsido. Jag har fattat det som att det vi brukar köpa är det som snabbast löser upp sig — det har åtminstone en halveringstid, när man blöter ner en ruta, som är kortare än regeringens energipolitik (både nuvarande och förra).

14. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Självklart. Men måste det nödvändigtvis bräddas ut på golvet??

15. G-83
    Renoverare · Skåne · 821 inlägg

G-83

Renoverare
    Aha. Jag hade samma problem tidigare i min källare. Ungefär en gång om året kom det upp ur golvbrunnen. I mitt fall visade det sig att när man bytt trekammarbrunnen hade man slarvat med återpackningen så det var kraftigt bakfall in i trekammarbrunnen. Vi pratar om 12cm på en meter. Jag spolade med varmvatten i vanlig slang från trekammarbrunnen och fick det att släppa. Numera är det nya rör hela vägen in i källaren och i källaren.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.