Kom hem och upptäckte att det droppar vatten ner genom innertaket från vinden. Gick upp på vinden och ser att det läcker in i kanten på en lucka genom yttertaket.

Isoleringen på vinden är torv och den har då alltså blivit så pass blöt att det droppar ner på våningen under.

Jag tänkte ringa en takfirma imorgon men är det något jag borde göra redan ikväll för att minska risken för skada?

Du kanske kan sätta en stor hink på vinden under luckan? Sedan tömma den regelbundet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hur gammalt är huset?
Mekanisk eller självdrag i huset?

Har du gammalt hus med självdrag och kanske redan pågående fuktproblem på vinden så kan ju det här förvärra fuktproblemmet då det eventuellt tillkommit extra fukttillskott.

J Josth skrev:
Du kanske kan sätta en stor hink på vinden under luckan? Sedan tömma den regelbundet.
Tack det har jag gjort nu sedan en liten stund. Ska se hur fort de fylls.
T tyomka skrev:
Hur gammalt är huset?
Mekanisk eller självdrag i huset?

Har du gammalt hus med självdrag och kanske redan pågående fuktproblem på vinden så kan ju det här förvärra fuktproblemmet då det eventuellt tillkommit extra fukttillskott.
Huset är över 100 år, FTX sedan i somras och självdrag innan det. Tror du man bör torka torven på något vis sedan? Den lär ju vara hyfsat dyngblöt där det läckt.

Hur ser vinden ut idag? Finns det påväxt?

Svårt att säga exakt vad som behöver göras utan att vara på plats.
Känner du dig osäker så kan vara värt att utföra en skadebesiktning där du får svart på vitt hur mkt som har hunnit bli skadat samt vad behövs göras för att undvika eventuella följdskador.

T tyomka skrev:
Hur ser vinden ut idag? Finns det påväxt?

Svårt att säga exakt vad som behöver göras utan att vara på plats.
Känner du dig osäker så kan vara värt att utföra en skadebesiktning där du får svart på vitt hur mkt som har hunnit bli skadat samt vad behövs göras för att undvika eventuella följdskador.
Nej det har varit torrt och fint, typ en vanlig gammal kallvind.

Vem gör en sådan besiktning, mitt försäkringsbolag (har Folksam Stor så eventuellt täcks en del av denna om något behöver lagas)? Eller takfirman jag anlitar?

P Peter321 skrev:
Nej det har varit torrt och fint, typ en vanlig gammal kallvind.

Vem gör en sådan besiktning, mitt försäkringsbolag (har Folksam Stor så eventuellt täcks en del av denna om något behöver lagas)? Eller takfirman jag anlitar?
Ja, 100år gammalt virke är inte lika fuktkänslig som dagens virke.

Takfirmor har inget med fukt att göra.
Det ska utföras av en fuktsakkunnig.

Ring och hör med försäkringsbolag. Vissa bolag har egna tekniker som utför skadebesiktningar. I annat fall anlita något fuktsakkunnig från ett besiktningsföretag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.