Har köpt en trevlig husvagn, Solifer 500 års modell 90. Men jag har ett problem kvar, nämligen att när jag tappar vatten i toarummet så rinner även kallvattnet i köksavdelningen, och den går inte att stänga! Vet inte hur jag kan få isär kranen för att kolla vad som är fel, eller gör jag kanske något fel?
Tack för att du vill försöka hjälpa. I toarummet finns en duschslang och en ratt som kan vridas från kallt till varmt. Nu blev jag osäker på om jag testat både varmt och kallt. Ber att få återkomma imorgon, så ska jag kolla.
Hej igen. Ska försöka skicka ett par bilder, men annars är det så att i toarummet finns en duschkran och ett vred som man vrider från kallt till varmt.. När vattnet rinner där så rinner det också ur kökskranen, både när jag har den ställt på varmt eller kallt. Den vattenstrålen i köket, går inte att stänga av. Jag kan öppna varmvattenskranen i köket och det rinner inte i toarummet. När jag öppnar kallvattenskranen i köket, verkar den inte fungera alls, inget vatten kommer. Skulle vara trevligt att få det att fungera-
Har du stängt avtappningsventilen för varmvattnet?
nu vet jag inte vad för typ av panna som sitter i den där vagnen, men det finns avtappningar så man kan tappa ur vattnet.
Alla dessa måste vara stängda. Sedan behöver hela vattensystemet fyllas upp innan det kommer vatten ur kranarna.
Borde så klart få att stänga kranen i köket.
Jag tror det är handhavandefel.
nu vet jag inte vad för typ av panna som sitter i den där vagnen, men det finns avtappningar så man kan tappa ur vattnet.
Alla dessa måste vara stängda. Sedan behöver hela vattensystemet fyllas upp innan det kommer vatten ur kranarna.
OK, eftersom jag är nybörjare, så får jag lära mig lite mera och kolla runt. Vet inte t ex var avtappningsventilen sitter, Tack för tipsGoC skrev:
Har du stängt avtappningsventilen för varmvattnet?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Har ett liknande system i min husvagn. En pump som aktiveras av att man öppnar en av kranarna (sitter en microbrytare i den). Då pumpas vatten från tanken ut till alla kranar - och det kommer vatten ur alla som är öppna.
Jag skulle tro att köksblandaren har frusit eller gått sönder av någon annan anledning om du inte kan stänga den, därför kommer det vatten även ur den när du slår igång kranen på toan.
Om det är så behöver du en ny blandare med microbrytare, nåt liknande denna (du får kolla cc-måttet så det stämmer).
Jag skulle tro att köksblandaren har frusit eller gått sönder av någon annan anledning om du inte kan stänga den, därför kommer det vatten även ur den när du slår igång kranen på toan.
Om det är så behöver du en ny blandare med microbrytare, nåt liknande denna (du får kolla cc-måttet så det stämmer).
Ah, tack, så kan det vara. Den var ju inte alltför dyr heller!ullet skrev:
Har ett liknande system i min husvagn. En pump som aktiveras av att man öppnar en av kranarna (sitter en microbrytare i den). Då pumpas vatten från tanken ut till alla kranar - och det kommer vatten ur alla som är öppna.
Klicka här för att svara