Hej.

En kompis påstår att vattenburen elvärme är mer effektiv än direktverkande elvärme, dvs att det går åt färre kWh. Vi snackar alltså om en taxi med vatten som värms upp av direktverkande el och sen skickas runt i ett slutet system i huset. Jag får inte detta att gå ihop rent fysikaliskt. Jag menar att en tillförd kWh leder till samma temperaturökning oberoende av system.

Jag köper att vattenburen värme kan vara bättre eftersom det är lättare att installera en annan, mer effektiv, typ av uppvärmning av vattnet i systemet eller att det ger en mer jämn värme. Men har du bara ett bra luftflöde kring elementen och bra termostater kan jag inte se att det skulle dra mer ström med direktverkande el.

Hur hänger det ihop egentligen?

Jag tror nog att direktverkande el med moderna elradiatorer är effektivare än vattenburet.
Du behöver en cirkulationspumpen för att snurra runt vattnet i systemet och får vissa förluster runt själva elpannan. Så skall du enkom använda el till uppvärmning lär direktverkande var mer effektivt.

GoC GoC skrev:
Jag tror nog att direktverkande el med moderna elradiatorer är effektivare än vattenburet.
Du behöver en cirkulationspumpen för att snurra runt vattnet i systemet och får vissa förluster runt själva elpannan. Så skall du enkom använda el till uppvärmning lär direktverkande var mer effektivt.
Kan köpa det. Dock står ju pannan i källaren under huset så allt värmeläckage värmer ju upp huset. Energin som går åt till att driva vattnet blir väl också värme till slut?

X
Du har rätt, kompisen har fel. Vattenburen värme är bra för att det finns effektiva lösningar för att värma upp vattnet

I grund och botten ger en kilowattimme lika mycket värme i kåken var man än bränner den, men praktiken misstänker jag att direktel ger mindre förluster. Varmt vatten som ska runt i trossbottnar, väggar och källargolv ger nog mer värme på fel ställen.
När vi är inne på direktel är jag av den uppfattningen att oljeradiatorer ger mer förluster än konvektionsradiatorer pga den varma spalten mellan ytterväggen och radiatorn, mer värme pyser ut.

Direktverkande elvärme och vattenburen elvärme har båda 100% verkningsgrad, all tillförd el blir värme.

Vid direktverkande elvärme kan ha ganska stor hysteres mellan tillslag och frånslag. Med elektronisk styrning kan man få bort ganska mycket av hysteresen.

Vidd vattenburen elvärme så är det inte till/frånkoppling utan dynamisk reglering av värmen, det kan ge i det närmaste noll i hysteres.

Ju större hyteres det är ju högre medeltemperatur vill oftast användaren ha.

• Gilla
Kraftfamiljen och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar.

galento
Demmpa Demmpa skrev:
Vid direktverkande elvärme kan ha ganska stor hysteres mellan tillslag och frånslag. Med elektronisk styrning kan man få bort ganska mycket av hysteresen.
De konvektorelement vi har är jämnvarma och pulsar ut el till elementen.
Otroligt mycket bättre komfort än tidigare bimetall termostater.

A.n.d.e.r.s A.n.d.e.r.s skrev:
Tack för alla bra svar.
Det är väl ffa copen som skiljer sig. En värmepump har ju 3+ i cop. Det innebär att får ut mer värmeenergi för varje öre el du skjuter in i en värmepump som transporteras i ett vattenburet värmesystem jämfört med direktverkande elelement.

Tänker på det som en investering. För varje krona du investerar kan du få en krona tillbaka eller tre.

Kanske tänker fel. Men så fick jag lära mig.

V Viktorbyggahus skrev:
Det är väl ffa copen som skiljer sig. En värmepump har ju 3+ i cop. Det innebär att får ut mer värmeenergi för varje öre el du skjuter in i en värmepump som transporteras i ett vattenburet värmesystem jämfört med direktverkande elelement.

Tänker på det som en investering. För varje krona du investerar kan du få en krona tillbaka eller tre.

Kanske tänker fel. Men så fick jag lära mig.
Nu var det väl inte en värmepump som värmekälla TS undrade om utan en vanlig elpanna.
Men det är så,klart att ha vettnburet system så man enkelt kan uppgradera med en värmepump om man så önskar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.