Hej! Vi är relativt nyinflyttade i sutteränghus från 1940-talet med inredd källare. Nibe 1155 bergvärmepump. Vattenburen golvvärme nere och radiatorer uppe. När vi flyttade in fick vi rådet att inte stänga av golvvärmen på sommaren pga betongplatta och risk för fukt.

När jag nu kollar på pumpens display ser jag en symbol som antyder en blockering av tillsats. Pumpen är ställd på autoläge och tillsatsen är blockerad vid 15 grader (24 timmars filtreringstid). Om jag förstått det hela rätt innebär detta inte att pumpen i sig (kompressorn) är avstängd, utan snarare elpatronen som kan behövas när det är kallt på vintern?

Som jag förstår det har vi ett reglage invid pumpen för att justera golvvärmen (denna har alltid varit på max).

Bör något justeras för att säkerställa att golvvärmen kör på korrekt under sommaren utan att slösa onödig energi på radiatorer på entréplanet?

• Närbild av Nibe 1155 bergvärmepumpens display med avancerade inställningar, inklusive autolägesinställning och schema blockering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för Nibe 1155 bergvärmepump med inställningar: stopp av värme 17°C, stopp av tillsats 15°C, filtreringstid 24 timmar.
    Skapa konto
  • Display på Nibe 1155 bergvärmepump visar 13°C inomhusklimat och 48°C varmvatten, med symboler för hus, droppar och reglage.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.