8 276 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Vattenburen golvvärme på platta, oisolerad.
Sida 1 av 2
Hej.
Vill lägga vattenburen golvvärme i hallen i ett hus byggt i början av 60 talet.
Plattan består av betong, asfaltspapp (eller något liknande) och sedan murbruk som är ca 7cm tjockt. Väggar i lättbetong står direkt på plattan.
Min tanke är att bila bort murbruket och sedan lägga cellplast som är 50 eller 80mm tjockt, fästa golvvärmeslangen i cellplasten och sedan flytspackla. Överst blir det klinkers.
Isolerar cellplast bättre än EPS betong?http://www.byggahus.se/images/smilies/confused.gif
Bör man lägga golvvärmeslangen i plåtar för att ytterliggare rikta värmen uppåt?
MVH
Vill lägga vattenburen golvvärme i hallen i ett hus byggt i början av 60 talet.
Plattan består av betong, asfaltspapp (eller något liknande) och sedan murbruk som är ca 7cm tjockt. Väggar i lättbetong står direkt på plattan.
Min tanke är att bila bort murbruket och sedan lägga cellplast som är 50 eller 80mm tjockt, fästa golvvärmeslangen i cellplasten och sedan flytspackla. Överst blir det klinkers.
Isolerar cellplast bättre än EPS betong?http://www.byggahus.se/images/smilies/confused.gif
Bör man lägga golvvärmeslangen i plåtar för att ytterliggare rikta värmen uppåt?
MVH
Finns ju färdiga frigolitskivor med spår för slangen och med aluminiumplåtar för att rikta värmen uppåt, vi använde såna i 2 bostadsrum i källaren och det fungerar ok.
Badrummet i källaren där vi bilade ur betonggolvet och göt EPS som isolering är betydligt varmare så i vårt hus verkar EPS klart effektivare än frigolit.
I köket och hallen la vi slangen direkt på betongen och flytspacklade eftersom vi har källare spelar det ingen roll om värmen försvinner ner genom golvet och värmer tvättstugan också. Värmeförlusterna ska ju enl många vara dramatiska neråt i ett betonggolv vilket inte märks alls i vårt kök, där är väldigt varmt både i själva klinkersgolvet och i luften. Vi har inte samma goda effekt i hallen trots identisk lösning på golvet men där har vi kallras från den gamla ytterdörren iofs.
Framgår inte om Ni har källare eller enplan, har Ni källare skulle jag rekommendera att bara flyta in slangen, har Ni enplan så skulle jag rekommendera EPS-bruk om Ni har möjlighet annars frigolit (eller motsvarande) med spår och plåtar.
Badrummet i källaren där vi bilade ur betonggolvet och göt EPS som isolering är betydligt varmare så i vårt hus verkar EPS klart effektivare än frigolit.
I köket och hallen la vi slangen direkt på betongen och flytspacklade eftersom vi har källare spelar det ingen roll om värmen försvinner ner genom golvet och värmer tvättstugan också. Värmeförlusterna ska ju enl många vara dramatiska neråt i ett betonggolv vilket inte märks alls i vårt kök, där är väldigt varmt både i själva klinkersgolvet och i luften. Vi har inte samma goda effekt i hallen trots identisk lösning på golvet men där har vi kallras från den gamla ytterdörren iofs.
Framgår inte om Ni har källare eller enplan, har Ni källare skulle jag rekommendera att bara flyta in slangen, har Ni enplan så skulle jag rekommendera EPS-bruk om Ni har möjlighet annars frigolit (eller motsvarande) med spår och plåtar.
Tyvärr är sådana där färdiga skivor med frästa spår chockartat dyra. En gör det själv metod som funkar bra i icke våtutrymmen är.
1) Isolera med skivor
2) Sätt glespanel av trä som håller alu-plåtar
3) Sätt fast GV-ledningarna i plåtarna
4) Lägg ett TUNNT ovangolv (tex parkett eller laminat)
Billigt och snabbreglerat värmegolv.
1) Isolera med skivor
2) Sätt glespanel av trä som håller alu-plåtar
3) Sätt fast GV-ledningarna i plåtarna
4) Lägg ett TUNNT ovangolv (tex parkett eller laminat)
Billigt och snabbreglerat värmegolv.
Det enda EPS som jag haft kontakt med är ett betongbruk uppblandat med plastkulor, påminner om torr tvättsvamp när den stelnat, isolerar under golvvärme och fungerar väldigt bra när man bilat bort betonggolv eftersom det fyller ut ojämnheter och inte behöver ett jämnt underlag.robsarve skrev:
Skivorna som vi använde var av frigolit vilket är nåt helt annat, samma material som isolerar mot stötar i förpackningar, ser det ut som alla fall
EPS = Expanderad Polystyren = Cellplast = Frigolit (handelsnamn).
Tror icke att det fungerar att flytspackla in golvvärmeslingor ovanpå cellplastskivor, det kommer nog svikta för mycket (flytspackel tolererar väl i princip ingen svikt alls om det ska hålla..). Om inte du har typ S500 eller nåt i den stilen. Bättre då att göra som föreslaget ovan, att fästa glespanel i cellplasten och lägga plåtar och slangar mellan, och ett tunt golv, typ laminat, ovanpå med lumppapp mellan.
Tror icke att det fungerar att flytspackla in golvvärmeslingor ovanpå cellplastskivor, det kommer nog svikta för mycket (flytspackel tolererar väl i princip ingen svikt alls om det ska hålla..). Om inte du har typ S500 eller nåt i den stilen. Bättre då att göra som föreslaget ovan, att fästa glespanel i cellplasten och lägga plåtar och slangar mellan, och ett tunt golv, typ laminat, ovanpå med lumppapp mellan.
Hittade min gamla tråd. Har börjat bila bort plattan nu, den är 7cm plus ca 13cm (med armering). Kan det uppstå problem att bila bort allt kapa armeringen och gräva bort 5cm för att sedan isolera och gjuta in golvärme?
Vad tror ni om att använda golvvärmerör som är 16mm?
Hallen är runt 10kvm och sen ska en slinga även kopplas in till ett litet badrum. Kanske även tvättstugan i framtiden.
Har tittat runt på webbutikernas sortiment och funderar på ett paket från LK som är tillför ingjutning.
MVH
Hallen är runt 10kvm och sen ska en slinga även kopplas in till ett litet badrum. Kanske även tvättstugan i framtiden.
Har tittat runt på webbutikernas sortiment och funderar på ett paket från LK som är tillför ingjutning.
MVH
Vilken slang som fungerar.
Men förläggningen skiljer sig. 12mm är kortare slingor och tätare stråk. 16mm lite längre slingor och glesare stråk, samma 20mm.
Du behöver tänka på detta.
Om du ska bila ut plattan så hade jag inte gått under 16mm, den är billig och lättmonterad.
Men förläggningen skiljer sig. 12mm är kortare slingor och tätare stråk. 16mm lite längre slingor och glesare stråk, samma 20mm.
Du behöver tänka på detta.
Om du ska bila ut plattan så hade jag inte gått under 16mm, den är billig och lättmonterad.