Hej

Jag har en liten villa på ca 60 kvm på ett plan (samt en kall källare under) som har fungerat som sommarstuga. Jag ska jobba mycket med isolering framöver, men steg ett är att lägga nya golv och då har jag tänkt att lägga vattenburen golvvärme ovanpå det gamla golvet.

Jag har tänkt att jag lägger glespanel på mitt nuvarande golv och sen lägger slang emellan dem. Sedan blir det ju plåt av något slag (jag har inte hunnit sätta mig in i alternativen så mycket än) och överst blir det nog 10mm spånskiva. Förhoppningsvis ska det vara stumt nog för att hålla för alla typer av golv eftersom det är stabilt golv under. Eller har jag fel? Jag tänkte ha klinker i badrummet och kanske vardagsrummet. Alternativt lägger jag ett lager golvgips i dessa rum också om det verkar vekt. Övriga golv får laminatklickgolv...

Jag har inte bestämt riktigt hur vattnet ska värmas. På sikt kommer jag att ordna en panna i källaren som ska värma upp det, men till dess blir det kanske en elpatron. Alternativt om det går att göra något experiement och värma upp vattnet med min kamin som jag har i vardagsrummet. Den är inte på något sätt tänkt att värma vatten, men jag inser ju att det går att göra någon radiatorlösning och värma med kaminen om man är lite kreativ. Någon som har testat?

Man har ju hört skräckhistorier om golvvärme som blev takvärme i källaren. Finns det något jag borde tänka på? Grejen är den att jag redan har ganska lågt till tak, så det är jätteviktigt att man inte bygger mer på höjden än nödvändigt. Jag hade gärna istolerat golvet med 45 mm till eller nåt, men det går inte. Däremot går det kanske att klämma in lite isolering mellan gamla golvet och vattenslangen istället för att lägga slangen direkt på gamla golvet som är en plastmatta på råspont.

Tack för tankar och tips om ni har några så att jag inte gör mitt livs misstag när jag lägger det här golvet. :)

Hälsningar Tobias

Risken är ju att det befintliga golvet inte är perfekt isolerat och dragit, bäst är ju att bryta upp det och göra vindtätt och isolera

Hur gammalt är huset och hurdan är källaren? Jag bor i ett före detta fritidshus byggt 1969 där förra ägaren lagt in ganska mycket klinkers. (Han var plattsättare.)

Isoleringen i golvet är original 70 mm. Golvreglarna är 150 mm höga varför det finns plats att dubbla isoleringen utan att försämra takhöjden vare sig i bostaden eller i krypgrunden. Är du rädd om takhöjden i källaren också? Om ditt golv är lika dåligt isolerat som mitt så är det nog ingen jättebra idé med golvvärme om du inte förbättrar isoleringen.

Det andra är klinkers. Golvreglarna ligger med c-c 67 cm, och på det ligger trägolv. Förra ägaren har försökt styva upp det genom att skruva och limma en gipsskiva innan han lade klinkers. Trots detta spricker fogarna. Jag vet inte hur ditt golv ser ut, men om det liknar mitt hus så är nog prognosen dyster. En yrkesman har misslyckats med att få golvet styvt nog för klinkers i sitt eget hus. I badrummet är det gjort något mer. Där ligger golvet ett par cm över golvet i övriga huset och klinkerfogarna håller.

Golvvärme kommer sannolikt att öka din energiförbrukning, men det kanske du är beredd på.

Erik

Hallå, stort tack för svar.

Först och främst så vet jag inte hur isolerat golvet är. Jag är lite osugen på att riva upp det eftersom jag bor i huset, men jag kan ju testa att riva upp inuti en garderob eller nåt så ser jag hur det ser ut.

Jag har hört att det är isolerat med spån, men hur tjockt vet jag inte. Det vore naturligtvis fint och riva upp hela golvet och lägga i riktig isolering, men frågan är hur lång tid det ska ta för det att löna sig jämfört med att helt enkelt lägga slang och glespanel ovanpå befintlig golvmatta och allt där under.

Matss:
Jag har svårt att se hur golvet kan vara dragigt om jag lägger värmesystemet i den miljö som just nu är golvet jag går på. Där finns det ju inget drag. Däremot skulle jag gärna kunna rulla ut ett lager vindtät eller liknande på min nuvarande golvyta innan jag lägger på rören ifall det kan ha någon betydelse.

Avemo:
Huset är från 60-talet och källaren är inte inredd, stenväggar och gjutet golv. Väggarna är inte isolerade alls, hur det är under golvet vet jag inte. Men jag vågar anta att det inte är isolerat under alls.

Jag får göra en undersökning och se hur tjocka reglarna är och se om det finns plats för mer. Det kan ju vara intressant att veta, helt klart. Om det nu skulle konstateras att min golvisolering är för dålig så är det rimligt att bygga ned taket i källaren och lägga på 45 eller 70mm isolering. Takhöjden är redan för dålig där men... Hellre sänka taket där än att bygga upp golvet på bostadsplan.

Att regla cc 67 cm låter väldigt olämpligt för att lägga klinkers. Men jag undrar, vad har du för material på denna yta förutom gipsskivan? Golvspånskiva på 22mm eller något annat?

Idag värms huset upp med elelement vilket borde ge mig en elräkning på typ 5000 när det är som kallast i typ januari. Kaminen är inte installerad än, men det kommer den att bli under november hoppas jag, så då kommer det att lösa sig lite bättre.

För ett par år sedan bodde jag i ett annat hus som hade eluppvärmd vattenburen golvvärme och på grund av att de här traditionella argumenten att man klarar sig med en lägre rumstemperatur etc när golvet är varmt osv så blev uppvärmningen klart billigare än mitt andra hus som verkar ungefär likvärdigt i isolering etc. Det kan ju ha berott på andra saker också, men för samma bostadsyta så var det ungefär halva kostnaden jämfört med att ha ett gäng elelement.

Hur som helst så behöver jag installera vattenburen värme för att komma ifrån elen och då känns det som att golvvärme både ger bättre komfort och effektivitet än radiatorer - som dessutom är fula och tar plats.

Så jag tänker inte gå med på att golvvärmen ökar min förbrukning... :) Det ska inte hända!

Jag har inte brutit upp något golv, utan jobbar underifrån när jag byter isolering. Den gamla isoleringen är på sina ställen tämligen genomlupen av musgångar vilka knappast förbättrar isolerförmågan. Spån isolerar inte lika bra som glasfiber. Om det är spån i golvet så kan du förbättra isoleringen utan att bygga på höjden genom att byta det mot glasfiber. Minsta arbetsinsatsen är väl annars att spika ett lager cellplast underifrån. Jag har även försökt täta en del vid kanterna. Där det varit hål och glipor har jag spikat över en bit masonit med fogskum på. Förhoppningen är att det skall bromsa både drag och möss till viss del.

Jag tror att regelavstånd på omkring 60 cm är ganska vanligt på fritidshus från 60-talet. Det räcker bra om man inte skall ha klinkers på det, och det var inte så många som hade då. Just 67 cm är framför allt opraktiskt eftersom isoleringen är för smal och man måste skära remsor att lägga vid kanterna. Det är inte spånskiva i golvet utan spontade brädor.

Du lägger givetvis golvvärme om du känner för det, men du lurar inte i mig att du kan sänka energiförbrukningen med hjälp av golvvärme om du inte samtidigt förbättrar isoleringen.

Erik

Tack Erik för så bra svar!

Intressant, det kanske är rimligt att isolera om ifrån källaren... :) Tanken har inte ens slagit mig. Men det känns inte lite omständigt det heller, men det är å andra sidan ingen som har sagt att det ska vara lätt att isolera om golvet.

Jag ska göra mitt yttersta i att försöka isolera om golvet, jag har ingen aning om vad som väntar när jag börjar riva. Det här ser jag som ett kul projekt.

Det jag menade med regelavstånd är ju att det är allmänt vedertaget att inte lägga klinker på ett golv med så glest reglat. I mina badrum i min andra kåk reglade jag cc 30 där det skulle vara klinkergolv och det blev ändå inte hundra stumt med 22mm golvspån så jag la på en 10mm till ovanpå.

Golvvärme blir det även om det teoretiskt sett skulle bli en förlust mot vad jag har nu. Men det lär inte kunna hända (?) att det blir en förlust jämfört med dagens situation med gamla risiga elelement lite här och var i huset tror jag. Men oavsett vilket så behövs ju ett vattenburet system för att få en långsiktig lösning och då känns golvvärme helt självklart med tanke på att det är så "transparent" vilket faller mig bra i smaken.

I badrummet hade jag gjutit in slangarna i flytspacklet och det bygger mindre än lösning med glespanel.
Golvvärme i glespanel, gles 22mm + spånskiva 22 mm + flytspackel ca 20 mm i snitt = 64mm
Golvvärme i flytspackel, spånskiva 22 mm + flytspackel (har för mig att det skulle vara 12mm som minst över slangarna) så ~34mm i snitt beroende på hur stort badrum.= 56mm

Och med det blir det riktigt stabilt och värmeöverföringen blir bättre.

Tack för tanken Bezt.

Jag håller på att fundera och planera inför det snart påbörjade arbetet. Jag väntar på pengar som dyker upp snart så att jag kan köra igång. Jag återkommer säkert med fler frågor inom kort. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.