Tänkte installera vattenburen golvvärme i huset från 1958 jag snart ska få nycklarna till.
Jag undrar vilket system av golvvärme är bäst och om bef. isolering räcker enligt bifogad. Hur farligt det är i så fall för fukt i golvbjälklag när golvvärmen är igång.
Lager enligt bifogad
4cm lättbetong
12cm mineralull
13cm betong
Jag undrar vilket system av golvvärme är bäst och om bef. isolering räcker enligt bifogad. Hur farligt det är i så fall för fukt i golvbjälklag när golvvärmen är igång.
Lager enligt bifogad
4cm lättbetong
12cm mineralull
13cm betong
Det är nog det som är problemet. Kan inte bygga så mycket på höjden för sen kommer klickgolv, dock vinyl så det är bara 5mm men under vinyl är det rekommenderat att lägga något plant typ spånskivor. Så det bygger också.
Funderar på att riva golvet och byta ut den 70år gamla isoleringen. Men osäker om det hjälper om jag ska ha EPS för då måste jag ändå lägga spånskivor tex 22mm. Men då har jag 18mm tillgodo.
En sak att tillägga är att lättbetongen är nog blåbetong.
Funderar på att riva golvet och byta ut den 70år gamla isoleringen. Men osäker om det hjälper om jag ska ha EPS för då måste jag ändå lägga spånskivor tex 22mm. Men då har jag 18mm tillgodo.
Ok då blir det klarare då river du lättbetongen och isoleringen..K kladde skrev:Det är nog det som är problemet. Kan inte bygga så mycket på höjden för sen kommer klickgolv, dock vinyl så det är bara 5mm men under vinyl är det rekommenderat att lägga något plant typ spånskivor. Så det bygger också.
Då kan du lägga vanlig EPS isolering 100mm på detta det spårade 30mm EPS och sedan ålderbeständig plast på det ett flytande spånskive golv 12mm och sedan ditt vinylgolv..
Tack Jontack Jansson.
Förstår jag det rätt så blir isolering bara 130mm. Rekommendationen är minst 200mm isolering har jag hört.
Menar du att man kan lägga EPS isolering och på den EPS golvvärme? Behövs inte träreglar mellan?
Förstår jag det rätt så blir isolering bara 130mm. Rekommendationen är minst 200mm isolering har jag hört.
Menar du att man kan lägga EPS isolering och på den EPS golvvärme? Behövs inte träreglar mellan?
Ja men du kan ju inte få mer då du inte kan höja och detta kommer att vara bättre än det du har nu..K kladde skrev:
30mm EPS är en spårad skiva man lägger golvvärmeplåtar i som man sedan rullar ut golvvärme slingan i..
Sedan ovanpå golvvärmen lägger man 0.2 ådersbestämdig plast, 12mm undergolv golvspån flytande som du sedan lägger vinylgolvet på..
Vill du så kan du gå upp i 22mm golvspån om det känns bättre..
Låter bra. Sökte på pris för EPS och hittade XPS vilket ska vara bättre där fukt kan förekomma. Är det något att investera i?J Jansson69 skrev:Ja men du kan ju inte få mer då du inte kan höja och detta kommer att vara bättre än det du har nu..
30mm EPS är en spårad skiva man lägger golvvärmeplåtar i som man sedan rullar ut golvvärme slingan i..
Sedan ovanpå golvvärmen lägger man 0.2 ådersbestämdig plast, 12mm undergolv golvspån flytande som du sedan lägger vinylgolvet på..
Vill du så kan du gå upp i 22mm golvspån om det känns bättre..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sprutisolering PU och golvvärme från krypgrund?
Isolering -
Vattenburen golvvärme i betonggolv som varit krypgrund?
Frågor och svar om el och teknik -
vattenburen golvvärme på krypgrund hur mycket isolering behövs?
Golv -
Golvvärme, vattenburen på krypgrund.
Värme allmänt -
,.krypgrund vs vattenburen golvvärme
Grund & Markarbeten