Vi har köpt ett en-planshus med källare och takbjälklag i betong från -76, i Stockholms området. Totalytan är på ca 385 m2.I dag värms huset upp med direkt verkande el med takvärme och elradiatorer i källare. Den totala uppvärmningskostnaden ligger på nästan 40000kwh.
Nu under sommaren ska vi installera bergvärme (2x120m) med en ny bergvärmepump.

Det vi inte kan bestämma oss för, är om vi ska montera nya vattenburna radiatorer i hela huset eller om vi ska ha vatten buren golvvärme på över och undervåning (hört att man ska undvika golvvärme i källaren på bottenplattan, dels för att takhöjden bara är 220cm med 50mm cellplast och att det finns risk för fuktvandring och fuktskador?). På övervåningen ligger det redan ett relativt nytt oljat ekgolv (100m2) på 22mm spån och 90 reglar ovanför betongen. Övriga golv i huset skall renoveras, men under en längre tid.

Vore tacksam för idéer och förslag, angående golvvärme kontra radiatorer.

För egen del satte jag bara golvvärme där det är klinker (hall, badrum, toaletter och ska bli i tvättstugan). I övriga rum blev det radiatorer under fönstren (trägolv och de upplevs som varma ändå).
Jag tror det är lättare att erhålla jämn temperatur med radiatorer som huvudsaklig uppvärmning samt att de är betydligt lättare att installera.

Låter som en smart ide att installera värmegolv där det är klinker, är det vattenburet eller el?
Och har du någon platta på mark med värmegolv?

Där blir ju tyvärr golven väldigt kalla, men jag är orolig över vad som händer under betongplattan, fuktvandring etc.

Vattenburet (har fjärrvärme till relativt låg kostn/kwh). Källarhus. Har nu en liten toalett a 1.5 m2, men ska bli en tvättstuga på ca 30m2 till hösten med golvvärme. Huset byggt 72, ingen isolering i platta men med bra dränering (orginal). Så mina cement golv är "torra". Jag kommer lägga 12 mm slang i 16 cm frigolit med plåtar för värmefördelning. Det bygger bara ca 25-30 mm totalt inkl klinkers. Inte mkt isolering men det är bara små förluster ändå genom ett källargolv (omgivningen isolerar ju också).
Jag tror ev fuktvandring (om det existerar) bara kan bli problem om det finns något organiskt som blir fuktigt. I mitt fall är det ju cement, betong, murstenar. Allt tål ev fukt.

Hej

Var i liknande läge som du är i, vi rev ut allt och började om från början. Tog bort alla rör och radiatorer, det blev mer lättmöblerat :) Vi har lagt in parkettgolv utom i hall, bad (klinker) och i sovrum (heltäckningsmatta). Det blev kanon. Vi kanske sparar någon värme men det är varmt och trevligt om fötterna och känslan är skönare värme, mer jämn. Vi har gjort allt jobb själva utom den sista inkopplingen. Vi är supernöjda men det är ju en hel del jobb eftersom vi rev ut allt. Riving, skotta ut skräpet i bjälklaget, isolera med cellplast, rulla ut slang armera och gjuta tog ca 1,5 månad (många långa kvällar) sen tog resten av återuppbyggnaden ca 4 mån. Bif bilder från de först faserna

mvh Emil

• 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Skapa konto
  • 3.JPG
    Skapa konto
  • 4.JPG
    Skapa konto
  • 5.JPG
    Skapa konto
  • 6.JPG
    Skapa konto
harry73
med värmepump behöver du ett system med låga framledningstemperaturer, så du behöver mer eller större element än de du har idag. Golvvärme är ett väldigt stor element

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.