Byggahus.se
Vi renoverar et gamalt hus och har i den forbindelse börjat å tenka på att legga inn vattenburen golvvärme på deler av nedre våningen, dvs ca 90 kvm. Vi har fra tidigare radiatorer på väggen og vi har också installerat bärgvärme.

Jag har kollat lite på LK Golvvärme. Är det någon som har erfarenhet av detta eller liknande och vet vad jag kan vänta mig i pris?

Tacker för alla bidrag.
 
Vad det kostar beror på hur många slingor ni ska ha, vilka termostater (trådlösa eller inte), vilken shunt som ska användas och hur ni förlägger slangen (glespanel, spårad spånskiva etc).
 
Jeg har ingen aning om hur många slingor vi behöver, vilken termostat och shunt vi skall ha, etc. Kan du berätta lite mer om vad skilnaden är och vad det skiljer i pris?
Jag skulle gärna fått en idé om hur mycket dette kostar för att se om det är möjligt för oss och i tillfället hur långt frem i tid.
 
Vad har ni och värmer med panna eller vp?
 
Vi har bärgvärme.
 
Om du ska ha både radiatorer kvar och golvvärme så behövs en shunt eftersom golvvärmen vill ha svalare vatten än radiatorerna.

Hur många slingor som behövs beror på vilken dimension på slangen man använder. Om man kan så väljer man 17mm eller 20mm slang. Med en 20mm slang räcker en slinga till cirka 25kvm, för 17mm slangen något mindre (detta styrs av tryckfallet i slangen). Räkna grovt med en slinga per rum.

Titta på bifogade bild som visar ett exempel (som inte gäller dig exakt dock):
rinka.jpg

Detta gällde 60kvm så du vill ha proportionellt mer slang och plåtar samt antagligen också flera slingor (dvs större fördelare, fler termostater etc).

Du får lägga på några tusenlappar på detta så har du ett hum om materialkostnaden exklusive material till undergolv och ytskikt. Om du inte tänker göra arbetet själv så tillkommer förstås kostnaden för hantverket vilket antagligen är mångdubbelt större.
 
Tack, snälla Mathias för ditt innlägg. Nu vet jag ungefär pris.
Jag vet inte om vi skall ha radiatorene kvar. Hälst skulle jag bara ville ha värme i golvet. Jag tror inte vi kommer att göra det här själva, men det beror på vilket pris vi får från hantverkarna.
 
När man har bergvärme så ska man inte använda sig av thermostater och styrdon utan fullt öppet sen justerar man slingorna på returen och låter pumpen styra temperaturen.
 
Golvvärme förutsätter att golvet är rejält isolerat under slingorna. Det brukar äldre hus sällan vara. I befintlig byggnad installeras golvvärme därför bäst i samband med ombyggnad också av själva trossbotten.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.