Byggahus.se
Hej,
Jag bor i ett tvåvåningshus med vattenburen golvvärme i hela huset, både bottenplan och övre.

Uppe så har jag tre termostater som styr olika rum, men det är nästan aldrig någon värme i golvet fastän alla termostater kallar på värme.
Det är runt 18grader i sovrummet fastän termostaten är ställd på 22. Fungerar bättre på nedre plan.
Jag har motionerat alla piggar till ställdonen, samt sett att ställdonen öppnar sig.

Någon som har en idé vad felet kan vara?

Huset värms med jordvärme.
 
Luft, luft stiger uppåt så mest troligt är det att det är luft i systemet som stigit till övre plan och därav ingen cirkulation.
 
J Jonas_81 skrev:
Luft, luft stiger uppåt så mest troligt är det att det är luft i systemet som stigit till övre plan och därav ingen cirkulation.
Jag har försökt luftat systemet uppe men det kommer bara vatten. Hur bör man bära sig åt om det har fastnat luft någonstans?
 
Har det fungerat tidigare?

Om inte så låter det som felaktigt injusterat system.
 
@
H Hurban skrev:
Hej,
Jag bor i ett tvåvåningshus med vattenburen golvvärme i hela huset, både bottenplan och övre.

Uppe så har jag tre termostater som styr olika rum, men det är nästan aldrig någon värme i golvet fastän alla termostater kallar på värme.
Det är runt 18grader i sovrummet fastän termostaten är ställd på 22. Fungerar bättre på nedre plan.
Jag har motionerat alla piggar till ställdonen, samt sett att ställdonen öppnar sig.

Någon som har en idé vad felet kan vara?

Huset värms med jordvärme.
He är du nog med tryck i systemet? Nog med fart på pumpen?
 
H Hurban skrev:
Jag har försökt luftat systemet uppe men det kommer bara vatten. Hur bör man bära sig åt om det har fastnat luft någonstans?
Ibland kan luften vara "fast bakom" vatten och inte befinna sig genast innanför luftnippeln.
Cirkilationspumpen bör vara avstängd och det även en tid före så att lyften hinner stiga.
 
Har det alltid varit så eller är det något som uppstått nu? Kanske är det så att problemet t.ex. kommer nu på höstkanten varje år. Är det hela övervåningen eller bara ett enstaka rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.