Byggahus.se
Hej!

Har ett par frågor om golvvärme på en isolerad platta.

Grunden är från ca 1860 och bestod av en stenfot med golvet bärandes av stockar och jord/sågspån som isolering.
Grunddränering kommer att läggas inom en snar framtid, men inte ett spår av fukt eller skador pga fukt fanns. Huset ligger bra placerat på en liten kulle med bra höjd på grunden. Nu ser grunden ut som på bild 1.

Huset är 2-plan med ca 75kvm på plan 1 och lite mindre på plan 2. 5 rum finns på plan 1 varav 1 är ett badrum.
I badrummet kommer golvvärmen att flytspacklas in. Har ca 12cm bygghöjd för att komma upp till rätt nivå på golvet.

Min tanke är att göra som bilderna nedan visar.
Så mina frågor är,

1. En fuktspärr behövs? Var ska den placeras?
2. Finns det ett bättre sätt än flytande golv? Typ bulta fast reglar och skruva spånskivorna i?
3. Flytspackel istället för spånskivor? Vill helst inte gjuta in slangarna, men är kanske bättre?

Sektion av grunden för en byggnad med måttangivelser för isolering, betongplatta och andra komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektion av husgrund visar isolerade väggar, golvvärme, makadam, cellplast och betongplatta. Konstruktion för färdigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla svar och idéer jag kan få!

Mvh
Mattias
 
Varför vill du ha cellplast och spån på plattan?
 
N nybyggarn3 skrev:
Varför vill du ha cellplast och spån på plattan?
För att det ska stämma med avlopp, golvbrunnar, vedspis, dörrar mm. Betongplattan ligger i nivå med den gamla stengrunden. Fast där låg det stockar på stenarna och det var även olika nivåer i olika rum.

Så det är mer ett måste än vill tyvärr.
 
B Bas14 skrev:
För att det ska stämma med avlopp, golvbrunnar, vedspis, dörrar mm. Betongplattan ligger i nivå med den gamla stengrunden. Fast där låg det stockar på stenarna och det var även olika nivåer i olika rum.

Så det är mer ett måste än vill tyvärr.
Aha, så plattan är redan gjuten?
 
N nybyggarn3 skrev:
Aha, så plattan är redan gjuten?
Ja, föråt om det är otydligt skrivet av mig. Cellplast eller vad som helst. Behöver komma upp 12cm till färdigt golv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.