Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

vattenburen golvvärme , flytande golv

1. T
    Medlem · dalarna · 5 inlägg

trolling

Medlem
    Hej min första kontakt med forumet.Jag går i konverteringstankar, från direktel till vattenburen golvvärme.Jag har flytande golv. Först gjuten platta, plastfolie, på folien 100mm cellplast ,spånskiva och till sist laminatgolv.Nu undrar jag om jag kan ta bort spånskivan,försänka ner golvvärmeplåten i cellplasten,lägga i slangen och på med spånskivan.Skulle det vara en lyckad ide???:confused::confused::confused:

2. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Plåtens funktion är att leda värme från slangen till golvet, därför är anliggningen mot spånskivan kritisk. Det bästa är om du har tex gles under spånskivan och kan skruva upp den mot spånet, då pressas plåten fast och ger god anliggning.

Sen tror jag inte att du ska hoppas på att kunna återanvända spånet...

3. 2
    Medlem · 3 139 inlägg

2an

Medlem
    Nu vet jag inte hur mjuk cellplast ni har trolling men annars finns 30 mm spårad cellplast som man kan lägga på befintlig o sedan plåt/slang o ett laminatgolv..

4. Lindhult
    Medlem · Östergötland · 228 inlägg

Lindhult

Medlem
    Redigerat 27 feb 2009 12:53
  5. T

trolling

Medlem
    jag tänkte fräsa ner golvvärmeplåten i cellplasten, sedan lägga i slangen, och lägga spånskivan.Detta för att inte behöva höja golvet. Cellplasten jag har bör ju vara bärande med spånskiva på för det funkar ju nu.Skulle värmen gå ner i cellplasten i stället för upp i spånskivan?Jag har ingen isolering under plattan får jag dålig verkningsgrad på värmen? Tack Anders för tipset

Redigerat 27 feb 2009 14:01
  6. T

trolling

Medlem
    Om man skulle fräsa ner slangen i spånskivan skulle golvet hålla i frässpåret?? det blir ju bara 6mm kvar om jag skulle fräsa 16mm

7. R
    Medlem · 508 inlägg

robsarve

Medlem
    Kolla på Flooreva 12, körde det i förra huset och det kan nog spara dig en del jobb. Går bra att lägga flytande golv direkt ovanpå.

http://www.floore.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.