Nivåerna nu kan se lite för positiva ut eftersom snösmältningen kom igång ovanligt tidigt. I stora delar av Sverige har ju all snö redan gått ner i backen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, även här har vattendammarna fyllts på i rasande takt de sista veckorna.harry73 skrev:
Men kalla det inte grundvatten, det är ju ytvatten!
Att grundvattendepåerna minska beror nog mycket på att så mycket av jordbruksmarken är utdikad.
Vi ser det inte, för oftast är det ju täckdikning som gäller.
Och täckdikena leder oftast ut vattnet till åar och bäckar, för vidare transport till havet.
Därför kommer så lite vatten ner till grundvattendepåerna, som vi samtidigt tömmer i rasande takt för att förse våra "dricksvatten"system med H2O.
Jupp sen får vi dricka bara O senKnockOnWood skrev:
Ja, även här har vattendammarna fyllts på i rasande takt de sista veckorna.
Men kalla det inte grundvatten, det är ju ytvatten!
Att grundvattendepåerna minska beror nog mycket på att så mycket av jordbruksmarken är utdikad.
Vi ser det inte, för oftast är det ju täckdikning som gäller.
Och täckdikena leder oftast ut vattnet till åar och bäckar, för vidare transport till havet.
Därför kommer så lite vatten ner till grundvattendepåerna, som vi samtidigt tömmer i rasande takt för att förse våra "dricksvatten"system med H2O.
Bara se Mexikocity riktigt stor kris med vattenresurser,, Staden har sjunkit flera meter när dom tömmer grundvattnet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det är väl främst i Dalarna det fortfarande ser dåligt ut, jämfört med det normala. Och det normala i Sverige är ju en väldigt god vattentillgång, internationellt sett.
Om naturen återskapar grundvattentillgången på bara en vinter efter en så extrem sommar som vi haft tycker jag att man kan ifrågasätta den katastrofrapportering vi hade om vattenbristen. Visst fanns det stora problem med sinande källor och risk för saltvatteninträngning, men på systemnivå bor vi inte direkt i en potentiell öken.
Om naturen återskapar grundvattentillgången på bara en vinter efter en så extrem sommar som vi haft tycker jag att man kan ifrågasätta den katastrofrapportering vi hade om vattenbristen. Visst fanns det stora problem med sinande källor och risk för saltvatteninträngning, men på systemnivå bor vi inte direkt i en potentiell öken.
Nu är det faktiskt inte återställt. Läger nu är värre än förra året. Men visst tendear frågan att överdrivas. Det var väl 2017 det var väldigt låga nivåer. Det pratades om att det skulle ta åt att återställa. Det återställdes inprincip samma höst, och 2018 inleddes med bra nivåer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det beror på var man tittar om det verkar återställt eller ej. Tittat man på månadssiffrorna för februari ser det ganska dåligt ut, men tittar på läget nu enligt www.grundvatten.nu (båda sakerna från SMHI/SGU) ser det betydligt bättre ut.
Jag kan ha missförstått siffrorna från grundvatten.nu, de är kanske inte säsongsanpassade. De skiljer sig som sagt hur som helst rätt mycket åt de olika sajterna, trots att det är samma avsändare.
Månadssiffror februari
Nulägesbild stora magasin
Nulägesbild små magasin
Jag kan ha missförstått siffrorna från grundvatten.nu, de är kanske inte säsongsanpassade. De skiljer sig som sagt hur som helst rätt mycket åt de olika sajterna, trots att det är samma avsändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Månadssiffror februari
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nulägesbild stora magasin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nulägesbild små magasin
Vad som är normaltbaseras på nivåer mellan 1961 och 2014. Jag tror att man flyttar perioden framåt var 5år eller något sådant.
Normal är den nivå som representerar det mittersta 30% av mätningarna. Dvs per definition är 70% av mätningarna annat än normala.
Normal är den nivå som representerar det mittersta 30% av mätningarna. Dvs per definition är 70% av mätningarna annat än normala.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det är just det som är min invändning mot beskrivningen av det hela. Eftersom det bara rapporteras när det är låga nivåer och bara därifrån det just då är låga nivåer förleds vi att tro att läget håller på att drastiskt försämras. Huruvida det faktiskt är så eller inte får vi dock inte veta, trots att det förstås finns långa mätserier där man kan se hur det faktiskt är. Eftersom att dessa aldrig visas i grafform utgår jag från att det inte förändras så mycket.K Kortling skrev:
Men jag kan ha tvärfel, och SMHI har datan fritt tillgänglig, så mina (konspiratoriska) antaganden är lätta att motbevisa om de är fel. Det krävs bara att någon orkar sammanställa siffrorna.
De finns sammanställda, det är bara att öppna hemsidan och läsa.
Men notera att det just nu normalt sett är på lägsta nivån över året, men att i år har mycket snö smält. Så den påfyllning som normslt sett kommer senare blir mindre än normalt, det är med andra ord sannolikt inte så blött som det ser ut på kartorna i verkligheten.
Men notera att det just nu normalt sett är på lägsta nivån över året, men att i år har mycket snö smält. Så den påfyllning som normslt sett kommer senare blir mindre än normalt, det är med andra ord sannolikt inte så blött som det ser ut på kartorna i verkligheten.
Men om det nya normaltillståndet leder till att man behöver införa bevattningsförbud, enskilda brunnar sinar och kommunal vattenförsörjning är hotad, då borde man kanske i alla fall varna.K Kortling skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Ja, det viktigaste måste ju vara eventuell vattenbrist, inte vad som är normalt. På Öland och Gotland är det ju närmast konstant sötvattenbrist. Och det blir ju inte bättre av att det är normalt. Motsatsvis finns det säkert ställen där vattnet räcker och blir över även om tillgången är mycket under det normala.
I min kommun har vi haft bevattningsförbud över hela vintern. Senaste uppdateringen för några dagar sedan, och här gäller att "dricksvatten endast [får] användas till personlig hygien, mat och dryck". Så har situationen varit sedan den 23 juli, då förbudet utfärdades. Har en uppblåsbar pool som aldrig använts, som jag nu har gömt undan i förrådet så att treåringen inte ska tjata på mig om att fylla på den... med tanke på situationen nu vet jag inte om det blir något bad i sommar heller.harry73 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
