Hejsan,
Jag har nyligen köpt en stuga med sjötomt.
På gräsmattan nära sjön finns en hel del gropar och vattenansamlingar. Jag vet ej om det finns något väldigt enkelt sätt att leda bort vattnet.
Eventuellt ut i sjön?

Finns det något annat sätt att bli av med detta ”problem”?

• Gräsmatta med gropar och vattenansamlingar nära en sjö, brygga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med gropar och vattenansamlingar nära en sjö, brygga syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med gropar och vattenansamlingar nära en sjö, visar möjliga dräneringsproblem.
    Skapa konto
Steg 1 är väl att konstatera om vattenytan i groparna är högre än sjöytan... är den densamma är det ju svårt att leda vattnat någonstans...

Jag skulle nog satsats på att fylla igen groparna med något skapligt dränerande material... inte lera etc.

/ATW

A ArneTW skrev:
Steg 1 är väl att konstatera om vattenytan i groparna är högre än sjöytan... är den densamma är det ju svårt att leda vattnat någonstans...

Jag skulle nog satsats på att fylla igen groparna med något skapligt dränerande material... inte lera etc.

/ATW
Ja, vad för material hade du valt?

För övrigt skulle jag tagit det lugnt första året med allt i strandområdet....

Ganska lätt att dra till sig uppmärksamhet/konflikter med ingrepp i strandkanten.

Bygglov/dispanser/argagrannar/svartbyggen/allemannsrätt/kommuner osv

/ATW

A ArneTW skrev:
För övrigt skulle jag tagit det lugnt första året med allt i strandområdet....

Ganska lätt att dra till sig uppmärksamhet/konflikter med ingrepp i strandkanten.

Bygglov/dispanser/argagrannar/svartbyggen/allemannsrätt/kommuner osv

/ATW
Tack för tipset och tack för svar.

F Fgiss skrev:
Ja, vad för material hade du valt?
Jag hade nog kört dit lite vanliga fyllmassor... men som sagt det kan bli knepigt.

/ATW

A ArneTW skrev:
Jag hade nog kört dit lite vanliga fyllmassor... men som sagt det kan bli knepigt.

/ATW
Tack,
Är införstådd med att det kan bli knepigt. Jag är rätt säker på att grannarna har gjort liknande tilltag som har perfekta gräsmattor fram till sjön.

Har inga planer på att göra det men om man skulle göra det i framtiden. Hade du alltså endast fyllt igen hålen och låtit resten av mattan vara?

Uppskattar din svar!

Jag hade satt en pinne med lite markeringar i vattenpölen och haft koll hur höjden varierar över tid.. då får man lite koll på var nya markytenivån behöver vara.

Om du kör dit ett dränerande material kommer ju "ytan" vara under markytsn sedan kan man ju ha matjord på ytan med gräsmatta..

fyller du bara med ett tätt/sugande material så kommer området fortsätta vara mjukt/sankt.

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.