2 249 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
våtrum utan kakel?
Ska renovera duschrummet och funderar på om man kan bygga ett godkänt våtrum utan att kakla eller lägga klinker?
Har sett en del snygga inspirationsbilder på badrum med målade väggar, men får man ha "bara" fuktspärr och nån slags puts (eller vad det kan va) på det? Dvs är det godkänt av försäkringsbolag mm.
Nån som vet vad som gäller?
Har sett en del snygga inspirationsbilder på badrum med målade väggar, men får man ha "bara" fuktspärr och nån slags puts (eller vad det kan va) på det? Dvs är det godkänt av försäkringsbolag mm.
Nån som vet vad som gäller?
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Vi är i slutfasen i vårt badrumsbygge med montering av duschdörrar osv. Vi har valt att måla hela våtrummet och det blir riktigt bra måste jag säga. Ville ha helt släta väggar, men i o m att man måste sätta väv, blir det lite struktur, men ändå väldigt snyggt.
Vi gjorde det med Alcros system och det innebär att vi bredspacklade våra putsade tegelväggar med våtrumsspackel ett par gånger. Gipsväggen spacklade vi som vanligt med remsa osv även denna med våtrumsspackel. Efter detta sätter man upp väven med en slags färg som även fungerar som lim. Efter en halvtimme rollar man på samma färg igen utanpå väven. Sedan stryker man väggarna ett par gånger med våtrumsfärg i valfri kulör.
Vi valde att ha matta på golvet och den lade vi efter att vi bredspacklat väggarna. Sedan "spacklade vi ut" mattkanten som gick upp en bit på väggarna. Väven satte vi sedan med överlapp och släppte ca 40 mm ovanför golvet.
Ska lägga upp bilder om nån vecka när allt är klart..
Att måla är, i vårt tycke och med de mattor som finns idag, mycket snyggare.
Vi gjorde det med Alcros system och det innebär att vi bredspacklade våra putsade tegelväggar med våtrumsspackel ett par gånger. Gipsväggen spacklade vi som vanligt med remsa osv även denna med våtrumsspackel. Efter detta sätter man upp väven med en slags färg som även fungerar som lim. Efter en halvtimme rollar man på samma färg igen utanpå väven. Sedan stryker man väggarna ett par gånger med våtrumsfärg i valfri kulör.
Vi valde att ha matta på golvet och den lade vi efter att vi bredspacklat väggarna. Sedan "spacklade vi ut" mattkanten som gick upp en bit på väggarna. Väven satte vi sedan med överlapp och släppte ca 40 mm ovanför golvet.
Tack för svar - ska undersöka vidare. Är det ett dyrt/tidsödande alternativ?
Ska bli intressant att se dina bildet! Har också funderingar på målade väggar och matta i mitt kommande badrumsprojekt. Hur gjorde du taket?Björn_Nilsson skrev:Vi är i slutfasen i vårt badrumsbygge med montering av duschdörrar osv. Vi har valt att måla hela våtrummet och det blir riktigt bra måste jag säga. Ville ha helt släta väggar, men i o m att man måste sätta väv, blir det lite struktur, men ändå väldigt snyggt.
Mvh
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Kakel på väggarna går väl an men på golvet vill jag av hygieniska skäl ha matta. Enligt yrkesmän på forumet så rinner vatten genom fogarna på några minuter. Då förstår ju alla att även andra vätskor rinner igenom och lägger sig under plattorna. Urin t.ex. Vilka utspillda vätskor som helst måste ju samlas under plattorna.
En bekant till mig var nära att hinna fram till toalettskålen då han hade vinterkräksjuka!!
En bekant till mig var nära att hinna fram till toalettskålen då han hade vinterkräksjuka!!
Finns inga krav på klinkers/kakel i våtrum, det är bara ett ytskikt inte ett skydd mot väta. Jo, vatten och förmodligen andra vätskor rinner igenom fogar, det är därför det är så viktigt att ytan under har rätt fall mot brunnen och att tätskiktet under klinkers/kakel är korrekt gjort.
Då rinner all fukt till brunnen som det är tänkt.
Då rinner all fukt till brunnen som det är tänkt.
Det är högst osannolikt att andra vätskor än vatten skulle orsaka problem under klinkergolv i badrum, det finns väl 100 000-tals badrum med den lösningen och jag har aldrig hört talas om detta problem. Jag skulle säga att det inte ens är ett problem.
OM fallet är korrekt utfört och tätskiktet likaså så rinner fukten till brunnen, fixet stänger inte vägen överallt utan fukten tar sej alltid fram nån väg.
Men vill Du så går det förstås att skölja också eftersom en del av vattnet tar samma väg som resten av fukten, dvs ner genom fogen och vidare till brunnen.
Det finns andra för- och nackdelar med klinkers respektive matta men det här är inte en orsak till att välja matta.
OM fallet är korrekt utfört och tätskiktet likaså så rinner fukten till brunnen, fixet stänger inte vägen överallt utan fukten tar sej alltid fram nån väg.
Men vill Du så går det förstås att skölja också eftersom en del av vattnet tar samma väg som resten av fukten, dvs ner genom fogen och vidare till brunnen.
Det finns andra för- och nackdelar med klinkers respektive matta men det här är inte en orsak till att välja matta.
Medlem
· Västmanland
· 39 inlägg
Problem och problem... Med tillräckligt små mängder vätska är det väl högst tveksamt att de rinner till en golvbrunn? De absorberas av fog och fix och dunstar bort med värmen och lämnar en del mineraler och andra ämnen kvar som efter ett tag bildar dålig lukt (egen erfarenhet). Därmed inte sagt att kakel/klinkers är helt utdömt, men så länge jag har en son med goda ambitioner men sämre sikte, så väljer i alla fall jag matta...
Självklart har du helt rätt. Småpojkar pinkar i alla väderstreck. Tillkommer stora pojkar som ibland är lite runda under fötterna och dessutom tror att den är mycket längre än den är.knapptfolkvett skrev:Problem och problem... Med tillräckligt små mängder vätska är det väl högst tveksamt att de rinner till en golvbrunn? De absorberas av fog och fix och dunstar bort med värmen och lämnar en del mineraler och andra ämnen kvar som efter ett tag bildar dålig lukt (egen erfarenhet). Därmed inte sagt att kakel/klinkers är helt utdömt, men så länge jag har en son med goda ambitioner men sämre sikte, så väljer i alla fall jag matta...
Om det är några meter till brunnen så är jag helt övertygad om att inte en droppe tar sig fram dit.
Små mängder då och då. Det bygger på det.:O
Klicka här för att svara