Har flyttat in i ett nytt hus, och i bägge badrummen är inte tröskeln monterad en BKR.
Som jag läst och hört så ska ytan för uppvik mot tröskeln vara i linje med väggarna bredvid.
När jag påpekat det så får jag inget svar.
Ska man stå på sig, pga ev ifrågasättningar från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada?

• Närbild på en badrumströskel där uppviket mot tröskeln inte är i linje med intilliggande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är tätskiktet som ska gå i en rak linje. Sen sätter man ju kakel och dörrfoder utanpå och då blir det ingen rak linje längre.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är tätskiktet som ska gå i en rak linje. Sen sätter man ju kakel och dörrfoder utanpå och då blir det ingen rak linje längre.
Om du kollar på bilden så är inte tröskeln i liv med dörrkarm, och inte heller vägg bakom kakel då.

M MJG80 skrev:
Har flyttat in i ett nytt hus, och i bägge badrummen är inte tröskeln monterad en BKR.
Som jag läst och hört så ska ytan för uppvik mot tröskeln vara i linje med väggarna bredvid.
Ska man stå på sig, pga ev ifrågasättningar från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada?
Hur vet du att uppviket av tätskiktet inte finns ? Har du sett när det monterades?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du att uppviket av tätskiktet inte finns ? Har du sett när det monterades?
Är inte det jag ifrågasätter.
Om du kollar bilden så livar inte tröskeln med vägg/dörrfoder

• Illustration av dörr och trösklar i våtzon, med olika tätningslösningar. En korrekt lösning markerad med gröna bockar.
    Skapa konto
  • Illustration av dörrkarm och tröskel med tätning som inte är i liv med väggen, markerat med ett rött kryss.
    Skapa konto
M MJG80 skrev:
Är inte det jag ifrågasätter.
Om du kollar bilden så livar inte tröskeln med vägg/dörrfoder
Jag förstår, men din bild visar inte hur det ser ut på andra sidan av fodret. Är du helt säker på att det är byggt enligt den bild du bifogat, den med det röda krysset?

Frerider
M MJG80 skrev:
Kan det vara så att tätskiktet sitter emot tröskeln och att karmen livar med kaklet?

BirgitS
M MJG80 skrev:
Om du kollar på bilden så är inte tröskeln i liv med dörrkarm, och inte heller vägg bakom kakel då.
Om du tror att branschreglerna inte är uppfyllda, är nog nästa steg att du tar in en besiktningsman t.ex. via BKR. Om företaget är med i BKR men inte följer branschreglerna, efter möjlighet att rätta, kan det bli utslängt ur BKR, vilket gör det svårare att få jobb framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.