5 470 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
varvtalsreglering av fläkt
Som rubriken lyder så e jag ute efter att varvtalsstyra en fläkt på 300w 230v, så billigt som möjligt.
En varvtalsregulator hos en vanlig grossist kostar ju upp mot 2000 kr, finns de nån som vet om typ jula el liknande har nån budgetvariant?
Även en stegtrafo skulle funka i detta fall,
Tacksam för tips!
En varvtalsregulator hos en vanlig grossist kostar ju upp mot 2000 kr, finns de nån som vet om typ jula el liknande har nån budgetvariant?
Även en stegtrafo skulle funka i detta fall,
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Just för fläkt så har ex. Clas olsson en variant som kostar ca 600kr om jag minns rätt. Jag tror att jag har sett samma regulator på andra ställen också.
Om den tål 300w vet jag inte.
Om den tål 300w vet jag inte.
Om det är en gammal fläkt, så kolla att den är lämplig att reglera elektroniskt. Äldre motorer har ibland hög hysteres i järnet och måste regleras med trafo för att inte bli överhettade.
Fick lära mig detta när jag varvtalsreglerade min FTX från 1982. Jag hade dock turen att dessa motorer gick bra att reglera elektroniskt.
Man kan också "drabbas" av högfrekevent ljud, vilket kan vara besvärande. Ävem detta undviks med reglering via trafo.
Fick lära mig detta när jag varvtalsreglerade min FTX från 1982. Jag hade dock turen att dessa motorer gick bra att reglera elektroniskt.
Man kan också "drabbas" av högfrekevent ljud, vilket kan vara besvärande. Ävem detta undviks med reglering via trafo.
Ok, de hade jag ingen aning om... Vet ej hur gammal motorn är men hur ska man ta reda på om den tål tyristor? Ringa tillverkaren?
Va e värsta som kan hända då? Kan en motor börja brinna eller går säkringen i tyristorn sönder före?
Va e värsta som kan hända då? Kan en motor börja brinna eller går säkringen i tyristorn sönder före?
Brinner upp gör den nog inte, men säkringen går när lindningen blivit så varm att det blir kortslutning. Om detta sker blir det till att byta motor. Ring tillverkaren. Ljudet är nog mer individuellt för varje fläkt, så detta kan de antagligen inte uttala sig om.
Om din fläkt fortfarande fungerar så är det nog inga problem att styre den med tyristor.
Antar att vi pratar om någon form av kanalfläkt eller takfläkt med "ytterrotormotor", dessa går att reglera hastigheten genom att sänka spänningen.
Men som sagt se upp med tyristerstyrning, ger ofta ljud. Och kolla noga så den inte matar ut för låg spänning, vissa fläktar klarar ner till 80V vissa vill ha minst 100V för att inte stanna.
Jag rekommenderar alltid trafo.
Antar att vi pratar om någon form av kanalfläkt eller takfläkt med "ytterrotormotor", dessa går att reglera hastigheten genom att sänka spänningen.
Men som sagt se upp med tyristerstyrning, ger ofta ljud. Och kolla noga så den inte matar ut för låg spänning, vissa fläktar klarar ner till 80V vissa vill ha minst 100V för att inte stanna.
Jag rekommenderar alltid trafo.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden