Redigerat:
Tack, det hade varit smidigt. Ligger ju en Clas Ohlson runt hörnet.

Du gissar att den drar under 0,5A. Är det "alltid" så?? Takfläkten är från -78, spiro 120mm har jag för mig.

Känner du till om det finns någon varvtalsregulator med trimpot för högsta varvtal?
 
Nej, säker är jag inte :). Det är ju enkelt att kolla hur mycket den drar om du har tillgång till en multimeter.

Har inte sett ngn med justering av högsta varvtal tyvärr. Finns kanske på stegtransformatorerna?
 
En annan variant är att plocka ur (spar)transformatorn och eventuellt omkopplaren ur den gamla fläktkåpan, och återanvända.

Transformatorer håller "oändligt" länge om de inte pajat när de är hyffsat nya, så om den hållt så länge att ni hunnit tröttna på utseendet på den gamla fläktkåpan så kommer transformatorn garanterat hålla längre än fläktmotorn på taket...

Om du vill använda vanliga elinstallations-strömbrytare så skulle du kunna ha en dubbel trappbrytare för att växla mellan tre hastigheter, och en vanlig strömbrytare för att slå av/på fläkten.

(Om du lyckas hitta en dubbeltrappbrytare där den ena brytaren dessutom är tvåpolig så klarar du dig på endast en sån, men jag tror inte det finns sådana).

Ja, om det räcker att köra en fast hastighet så räcker det ju med transformatorn + en on/off-brytare. Om det räcker med två av de tre hastigheterna så räcker det med en dubbeltrapp, ena halvan blir då av/på och den andra hastighet hög/låg.
 
yxis, tack för tipsen, och omfattande svar.

Har inte kvar gamla kåpan. Blev istället så att vi mätte upp takfläkten till 150mA och satte en enkel varvtalsregulator. Funkar fint.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.