5 643 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Varvtalsreglera takfläkt
Hej,
Har en takfläkt som tidigare styrdes via en Alliance-fläkt. Har nu bytt till en "vanlig köksfläkt" så takfläkten står för tillfället still. Måste fixa detta nu när värmen kommer.
Postade i ventilationsforumet (detaljer och bilder där) men inget svar än så länge: http://www.byggahus.se/forum/ventil...lliance-flaekt-varvtalsreglera-takflaekt.html
Några idéer?
Har en takfläkt som tidigare styrdes via en Alliance-fläkt. Har nu bytt till en "vanlig köksfläkt" så takfläkten står för tillfället still. Måste fixa detta nu när värmen kommer.
Postade i ventilationsforumet (detaljer och bilder där) men inget svar än så länge: http://www.byggahus.se/forum/ventil...lliance-flaekt-varvtalsreglera-takflaekt.html
Några idéer?
Nja, det är ju säkringen som är på 1,6A så fläkten drar betydligt mindre än så. Jag skulle tro att du klarar dig bra med en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919534
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack, det hade varit smidigt. Ligger ju en Clas Ohlson runt hörnet.
Du gissar att den drar under 0,5A. Är det "alltid" så?? Takfläkten är från -78, spiro 120mm har jag för mig.
Känner du till om det finns någon varvtalsregulator med trimpot för högsta varvtal?
Du gissar att den drar under 0,5A. Är det "alltid" så?? Takfläkten är från -78, spiro 120mm har jag för mig.
Känner du till om det finns någon varvtalsregulator med trimpot för högsta varvtal?
Nej, säker är jag inte
. Det är ju enkelt att kolla hur mycket den drar om du har tillgång till en multimeter.
Har inte sett ngn med justering av högsta varvtal tyvärr. Finns kanske på stegtransformatorerna?
Har inte sett ngn med justering av högsta varvtal tyvärr. Finns kanske på stegtransformatorerna?
En annan variant är att plocka ur (spar)transformatorn och eventuellt omkopplaren ur den gamla fläktkåpan, och återanvända.
Transformatorer håller "oändligt" länge om de inte pajat när de är hyffsat nya, så om den hållt så länge att ni hunnit tröttna på utseendet på den gamla fläktkåpan så kommer transformatorn garanterat hålla längre än fläktmotorn på taket...
Om du vill använda vanliga elinstallations-strömbrytare så skulle du kunna ha en dubbel trappbrytare för att växla mellan tre hastigheter, och en vanlig strömbrytare för att slå av/på fläkten.
(Om du lyckas hitta en dubbeltrappbrytare där den ena brytaren dessutom är tvåpolig så klarar du dig på endast en sån, men jag tror inte det finns sådana).
Ja, om det räcker att köra en fast hastighet så räcker det ju med transformatorn + en on/off-brytare. Om det räcker med två av de tre hastigheterna så räcker det med en dubbeltrapp, ena halvan blir då av/på och den andra hastighet hög/låg.
Transformatorer håller "oändligt" länge om de inte pajat när de är hyffsat nya, så om den hållt så länge att ni hunnit tröttna på utseendet på den gamla fläktkåpan så kommer transformatorn garanterat hålla längre än fläktmotorn på taket...
Om du vill använda vanliga elinstallations-strömbrytare så skulle du kunna ha en dubbel trappbrytare för att växla mellan tre hastigheter, och en vanlig strömbrytare för att slå av/på fläkten.
(Om du lyckas hitta en dubbeltrappbrytare där den ena brytaren dessutom är tvåpolig så klarar du dig på endast en sån, men jag tror inte det finns sådana).
Ja, om det räcker att köra en fast hastighet så räcker det ju med transformatorn + en on/off-brytare. Om det räcker med två av de tre hastigheterna så räcker det med en dubbeltrapp, ena halvan blir då av/på och den andra hastighet hög/låg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden