Vi har ett stuprör som ser ut enligt bifogat foto. Det går alltså rakt ner under altanen. Jag tror inte att det rinner ut direkt på marken, utan jag tror att det rinner vidare neråt till någon anslutning. Vi bor i ett enplanshus från 1968 som ser ut som ett U. Stupröret sitter i ett inre hörn på innergården.

Jag kan i princip inte något om vattenavrinning. Behöver jag vara orolig eller är detta en normal lösning? Kan vattnet rinna ut i dagvattnet på något sätt, eller går det till avloppet?

• Svart stuprör vid röd och vit vägg, mynnar ut under altan, osäker koppling till dagvatten eller avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ingen här inne har byggt det..så skulle jag säga att det är helt omöjligt att svara på.. enda sättet om du vill veta är väl att skicka in en kamera

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Hus från -68...
...då går det antingen till avloppet (om det är delat avlopp och dagvatten i området) eller till dagvattensystemet om sådant fanns då. Har dagvatten och avlopp skilts av senare så bör det i så fall ha byggts om till att mata dagvatten till dagvattensystemet, detta brukar kommunens VA-verk ha full koll på.

Men det vanligaste (de flesta orter) är att man hade separata dagvattensystem i bostadsområden byggda mot slutet av 60-talet (om man inte skickade ut vattnet på gräsmattan, vilket är vallet i många hus ända in på 80-talet, trots att dagvattensystem oftast finns - det är billigare)..

pacman42 pacman42 skrev:
Hus från -68...
...då går det antingen till avloppet (om det är delat avlopp och dagvatten i området) eller till dagvattensystemet om sådant fanns då. Har dagvatten och avlopp skilts av senare så bör det i så fall ha byggts om till att mata dagvatten till dagvattensystemet, detta brukar kommunens VA-verk ha full koll på.

Men det vanligaste (de flesta orter) är att man hade separata dagvattensystem i bostadsområden byggda mot slutet av 60-talet (om man inte skickade ut vattnet på gräsmattan, vilket är vallet i många hus ända in på 80-talet, trots att dagvattensystem oftast finns - det är billigare)..
Jo, kanske. Men vi vet väldigt lite om TS situation. Det kan stämma om det är i tättbebyggt område. Är det en bit utanför vet vi inte alls. Har TS inte kommunalt VA så borde det gå till en stenkista. Lite mer info skulle inte skada 🙂

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Du kan prova att hälla några liter mjölk i lövsilen och kika om det kommer ut i nått dike eller i din egen avloppsbrunn om du har nån sån.

• Gilla
kia2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.