Jag vill köpa ekspån eftersom jag ska odla ekmussling hemma. Helst ska spånen vara så nya som möjligt och inte torra och gamla. Ska jag besöka en gård eller en skogsarbetare?

Jag producerar en hel del ekspån när jag hyvlar råsågade brädor. En del har gått till att surgöra för blåbärs- och rhododendronodling, men det mesta kastas. Problemet är väl för mig som för alla andra som sysslar med trä att brädorna är snickeritorra, vilket spånen också är. Vem som gör spån av färsk ek vet jag tyvärr inte. Går det inte att blöta ner torra spån?

Hep Hep skrev:
Jag producerar en hel del ekspån när jag hyvlar råsågade brädor. En del har gått till att surgöra för blåbärs- och rhododendronodling, men det mesta kastas. Problemet är väl för mig som för alla andra som sysslar med trä att brädorna är snickeritorra, vilket spånen också är. Vem som gör spån av färsk ek vet jag tyvärr inte. Går det inte att blöta ner torra spån?
Det är möjligt, tror jag. Kanske att träet inte är gammalt som är det viktiga. Antar att det är ekologiskt också? Det vill säga att träden inte besprutas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.