Byggahus.se
Hej! Jag jobbar som arkitekt anställd på en firma men har tankar om att starta eget så småningom. Är ofta på forumet och läser men som trådstartens namn, så är jag intresserad av att veta hur ni hittar arkitekter? Oavsett uppdrag, har ni sökt på nätet, kontakter, sett reklam eller använt någon särskild tjänst?

Mvh
Gustav
 
Via kontakter, naturligtvis. Om man själv inte har någon sådan kontakt har jag givit råd härinne och att fortsätta diskussionen via privata meddelanden. Det viktigaste är att det uppstår någon form av personlig kemi mellan uppdragsgivare och arkitekt där arkitekten förstår vad uppdragsgivaren är ute efter.

Det är också viktigt att resultatet inte bara utmynnar i en "färdig" ritning. Det uppstår lätt "missförstånd" eller "fel" när huset börjar byggas. Då är det en stor trygghet att ha tillgång till arkitekten.

Typ"fel" som uppstod då jag byggde: byggaren missuppfattade att trappan inte skulle ha synliga vagnstycken och trappan var redan på plats. Arkitekten ritade om trappan utan att den behövde demonteras och det blev mycket mycket bra.

Annars är det bra om man som nyetablerad får in en fot på en mer avgränsad ort där nybygge pågår. I mitt område på ett tiotal villor är 4 ritade av den lokale arkitekten, endast ett av husen är kataloghus. Det är visserligen närmare 20 år sedan men det är nog giltigt än idag. Just nu - eller inom de närmaste åren - släpps ett 20/30tal tomter och jag förmodar att merparten väljer lokal arkitekt, naturligtvis i konkurrens med kataloghus. Att arkitekten även har kontakt med lokala byggnadsfirmor betyder också mycket.

Att leva på egna arkitektuppdrag jämfört med att vara anställd hos en etablerad arkitektfirma är nog mycket tufft om man inte har eget kontaktnät. Dessutom än svårare om man inte har en adekvat utbildning (eftersom arkitekt inte är en skyddad yrkesutbildning).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.