Bara det faktum att den bara fungerar efter den kontaktat servern. Det är en AC i min egen wifi, varför behöver den kontakta någon server? Ibland fungerar servern inte och då kan jag inte ändra temperatur i min egen luftvärmepump?

Man ställer in appen på 22 grader och ACn pumpar varmluft tills appen visar att inomhustemperaturen når 22 grader. Sen fortsätter ACn pumpa ut värme oavbrutet i typ en timme tills rummet är 25 grader. Det enda sättet att få rummet en jämn temperatur på typ 22 grader är genom att ställa in appen på 19 grader, vilket betyder att den inte startar förrens det är för kallt i rummet. Detta är uppenbarligen både korkat och fel men både installatören och Panasonic hävdar att det är så den ska fungera utan att förklara någon logik med det. Sluta pumpa värme när temperaturen som är inställd är uppnådd! Detta problem är exakt samma när den är inställd på kyla och den istället fortsätter pumpa kyla efter den inställda temperaturen är nådd.

Det går enbart att ställa in ett schema för vilken tid på dagen den ska ändra temperatur. Vad gör jag om jag vill ändra temperatur i X minuter efter yttertemperaturen går över en viss nivå? Till exempel om jag har den på värme på vintern men solen kommer fram och värmer upp rummet snabbt och jag vill att den ska ändra till kyla under den tiden yttertemperaturen visar solljus? Eller varför har inte ACn en sol-sensor? Det är inte appens fel, men appen har inte ens det som val i vilket fall.

Man kan inte ställa in mer än temperatur och läge i schemat heller, så om du vill ändra riktning eller styrka på fläkten automatiskt under dagen går inte det av någon anledning.

Man måste manuellt klicka i måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag för att spara den även fast jag uppenbarligen vill ha samma schema på alla dagar. Om det är någon speciell dag jag vill ändra schemat på borde jag kunna välja det i efterhand, varför är "enbart måndag" standardinställningen? Det gör det irriterande i övergången mellan årstider när schemat måste ändras manuellt hela tiden för att matcha vädret.

Varför finns det inget timer läge? Att man kan bara klicka på en knapp så att den ändrar till till exempel kyla full fläkt i en inställd mängd tid tex en timme. Så man kan komma in från värmen och snabbt bara kyla ner rummet.

När man ställer in en temperatur eller ändrar läge så måste man vänta på att den visar ett meddelande som säger att den skickar inställningen till ACn. Irriterande men visst, det är väl kanske bättre än att den skickar inställningen direkt efter varje knapptryck. Problemet är att det meddelandet poppar upp oberoende av ifall man håller på att ändra andra inställningar så ibland är man inte färdig med inställningarna innan hela appen låser upp sig för att skicka inställningarna till ACn, sen måste den göra det igen och igen efter hand man fortsätter ändra inställningar. Så om man vill till exempel gå från värme och auto på fläkt och fläktriktning till kyla och låg fläkt som pekar åt sidan måste man kämpa med det där jävla meddelandet om och om igen. Och om man stänger appen efter en snabb inställningsändring blir den aldrig skickad och du kan tro att du ändrat inställningen när ingenting faktiskt hände.

Om man vill ändra fläkt eller riktning på fläkt medans ACn är avstängd så går inte det. Man måste sätta på ACn, kämpa med det där meddelandet nämnt ovan medans man ändrar fläkten, vänta till meddelandet faktiskt skickat fläktläget till ACn, sen stänga av ACn igen. Why?

Statistiken som den visar hade varit bra... men varje gång man vill ändra dag för att till exempel kolla temperaturen igår så måste den kontakta någon jävla server. Varför? Den kan spara denna information i en textfil på telefonen, det är inte mycket info att prata om. Jag kan också inte se informationen per timme eller zooma in, det går bara att se stora blockiga prickar som visar temperaturen i ett vagt diagram. Ge mig mer info, och gör det mer lättläsligt!

Jag hade kunnat fortsätta men TLDR;
Comfort Cloud appen är utan tvekan den värsta appen jag någonsin använt och ALLA problem med den är mjukvaroproblem som jag själv hade kunnat koda bättre i C# om jag orkat lära mig APIn eller göra en egen app. Det hade kostat noll kronor för Panasonic att fixa. Appen som den är nu är patetisk.

Finns det alternativ?
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Jag håller med dig om flera av bristerna. Schemaläggning räcker det dock att du ställer in för måndag och sedan kopierar till resterande veckodagar.
Schemaläggningsfönster i app med checklista för veckodagar för kopiering av inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det är kallt ute behöver jag ställa in någon grad varmare än jag vill ha det och om det är varmt (10 grader eller över) behöver jag ställa in någon grad kallare. Jag förstår inte heller varför ärvärdet inte stannar vid börvärdet.

Saknar även att fläkthastigheten går ner när temperaturen är uppnådd.

Men detta har mer med pumpen än med appen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.