För fem år sedan fick jag en DeWalt gersåg. Till för 11 år sedan sågades alla bullerplank vägverket satte upp till med den. Har haft den i kallförråd sedan dess men de fick komma fram när min Skil (som jag köpte för ca 35 år sedan) gav upp. Fungerar super efter lite rengöring och någon droppe olja på gejdrarna. Rätt nöjd med gratissågen. Sågar precist. Förra helgen kom grannen som jag fick DeWalten av och fråga om jag ville ha sågbordet också? Att ha den på ett gammalt trädgårdsbord tyckte han såg lite amatörmässigt ut. Ja visst sa jag. Det har legat hopfällt bakom grannens snickeri under bar himmel i 11 år. Det fungerar men det är väl typ allt. Rostiga skruvar som behöver bytas och ett av fästena saknas så har en tillyxad träbit på ena sidan. Stoppen/vilorna på sågbordets ändar skulle jag vilja byta ut. Hittat alla delarna men det blir en slant allt som allt.

Frågan är ju om det är värt att ge sig på en djupare renovering av ekipaget eller riskerar det att kosta men inte hålla? Tänker på motor, lager och sånt. Har ju gått rätt hårt innan den hamnade i skamvrån. Eller är det dags att kolla in en helt ny rigg?
DeWalt gersåg monterad på ett sågbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MacAver MacAver skrev:
För fem år sedan fick jag en DeWalt gersåg. Till för 11 år sedan sågades alla bullerplank vägverket satte upp till med den. Har haft den i kallförråd sedan dess men de fick komma fram när min Skil (som jag köpte för ca 35 år sedan) gav upp. Fungerar super efter lite rengöring och någon droppe olja på gejdrarna. Rätt nöjd med gratissågen. Sågar precist. Förra helgen kom grannen som jag fick DeWalten av och fråga om jag ville ha sågbordet också? Att ha den på ett gammalt trädgårdsbord tyckte han såg lite amatörmässigt ut. Ja visst sa jag. Det har legat hopfällt bakom grannens snickeri under bar himmel i 11 år. Det fungerar men det är väl typ allt. Rostiga skruvar som behöver bytas och ett av fästena saknas så har en tillyxad träbit på ena sidan. Stoppen/vilorna på sågbordets ändar skulle jag vilja byta ut. Hittat alla delarna men det blir en slant allt som allt.

Frågan är ju om det är värt att ge sig på en djupare renovering av ekipaget eller riskerar det att kosta men inte hålla? Tänker på motor, lager och sånt. Har ju gått rätt hårt innan den hamnade i skamvrån. Eller är det dags att kolla in en helt ny rigg?
[bild]
Hej MacAver!

Jag hade nog köpt ett nytt sågbord. Metabos lilla med hjul fungerar perfekt till sågen. Betydligt enklare att handha. 2,5 m räcker till det mesta. Skall du köra längre bitar behöver du ett extra rullstöd ändå. Jag har haft bägge.
Dewaltbordet är ganska tungt och otympligt. Speciellt efter en dags sågande. Sågen kan sitta kvar när du rullar Metabon.

Dag

Metabo KSU 251 mobilt sågbord med hjul och inbyggd förlängare, total längd upp till 2,5 m.
Skapa konto

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej MacAver!

Jag hade nog köpt ett nytt sågbord. Metabos lilla med hjul fungerar perfekt till sågen. Betydligt enklare att handha. 2,5 m räcker till det mesta. Skall du köra längre bitar behöver du ett extra rullstöd ändå. Jag har haft bägge.
Dewaltbordet är ganska tungt och otympligt. Speciellt efter en dags sågande. Sågen kan sitta kvar när du rullar Metabon.

Dag

[bild]
Helt klart värt en koll. Kostar en tredjedel av vad nya delar till DeWalt bordet kostar. Kan ju låta bordet ligga under kajakstället bakom boden som reserv eller liknande. Sambon blir ju "glad" ju mer prylar jag samlar på.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Då är den givna frågan: var bor du och vad vill du ha för bordet?

• Haha
MacAver
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:

[bild]
Privat har jag ett ksu400 (gamla modellen utan hjul) och på jobbet DW som är minst lika stort och jag älskar DW borden, de är sjukt smidiga att fälla ihop och flytta på och DW sågarnas låsning är mycket smidigare. Mycket bättre vred på DW för att förlänga borden och "knappar" för att fälla benen. Vet dock inte hur metabos nya bord fungerar i låsningarna

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
Jag har ett likadant sågbord och skulle inte byta ut det om jag vore du.
Sågen är DeWalts version av en gammal ELU konstruktion som kom på köpet när de köpte hela företaget ELU. De är bättre än de gersågarna som säljs i dag så håll liv i den. Vi håller fortfarande liv i en likadan som är betydligt äldre och som det står ELU på.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sågen är DeWalts version av en gammal ELU konstruktion som kom på köpet när de köpte hela företaget ELU. De är bättre än de gersågarna som säljs i dag så håll liv i den. Vi håller fortfarande liv i en likadan som är betydligt äldre och som det står ELU på.
När det gäller kvaliteten mellan ELU/Dewaltbänken och Metabobänken har du helt rätt.
När jag hade mitt Dewalbänken upplevde jag det alltid som väldigt tungt och otympligt att hantera. Ställtiden till färdig såg gjorde att man drog sig för att plocka ihop det hela.
Jag tror nog att TS har mer nytta av Metabobänken. Betydligt snabbare att få igång sågen. Sköter man grejerna håller dom längre!

Dag

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Helt klart värt en koll. Kostar en tredjedel av vad nya delar till DeWalt bordet kostar. Kan ju låta bordet ligga under kajakstället bakom boden som reserv eller liknande. Sambon blir ju "glad" ju mer prylar jag samlar på.
stigen stigen skrev:
När det gäller kvaliteten mellan ELU/Dewaltbänken och Metabobänken har du helt rätt.
När jag hade mitt Dewalbänken upplevde jag det alltid som väldigt tungt och otympligt att hantera. Ställtiden till färdig såg gjorde att man drog sig för att plocka ihop det hela.
Jag tror nog att TS har mer nytta av Metabobänken. Betydligt snabbare att få igång sågen. Sköter man grejerna håller dom längre!

Dag
Jag har Metabobordet och har inte mycket att klaga på. Jag smorde upp rullarna för dom gnisslade ofantligt. Det är smidigt att rulla runt bordet med sågen fastsatt, däremot har den svårt att stå upprätt ihopfälld med såg monterad.

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Då är den givna frågan: var bor du och vad vill du ha för bordet?
Har du pratat med min sambo??? :thinking:;)
Nja. Inte där än. Får se vad jag hittar på.

H heimlaga skrev:
Det känns riktigt bra förutom min lite taffliga lösning med ett egensnickrat sågfäste. Problemet är att fixa till nya fästen och stöd landar på en hundring mindre än vad ett helt nytt bord kostar. Har idag varit runt i Tokholmen och Västerås och tittat på bord på Hornbach, Jula, Biltema, Bauhaus, Jem & Fix etc. Kollat på lite olika bord. Ett alternativ är Metabo inkl såg för Straxt under 4.000 kr.

H heimlaga skrev:
De är bättre än de gersågarna som säljs i dag så håll liv i den.
DW707 känns super om det nu är samma såg du har i åtanke. Den är bara på 1200 W så den är lätt att hitta strömkälla till oavsett vart man är. Ny klinga bara och har beställt både insats den gula i plast och den svarta plus två rullar till klingskyddet för ett par hundringar.

Gul DeWalt DW707-såg med tekniska specifikationer: 230V, 50Hz, 6700/min, 1200W, skärdjup 60mm.
Skapa konto

• Gilla
Bryggmästaren
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Kostar en tredjedel av vad nya delar till DeWalt bordet kostar.
Citerar mig själv för hade inte helt rätt. Googlar man lite till finns det billigare återförsäljare än de som poppar upp på förstasidan.

Det här behövs nytt på bordet:
  • Fästen 2 st 62 € för båda.
  • Stöd/ändstopp 2 st 565 kr st.
  • Skyddspropp till ett ben inget pris än men kan 3D-printa i ASA-plast. PrintPris 5-10 kr.
Totalpris nya delar specifikt för DeWalt ca 1.800 kr. Nytt DE7023 hittade jag fraktfritt för 1.900 kr. 1.390 kr för Metabo KSU 251 på NetOnNet känns trots allt som ett ok alternativ.

Varför behöver du två ändstopp? Jag ser det ena på bilden. Det andra går att ersätta med ett hemsnickrat av trä. Själva stoppet kan vara en bit 4mm plåt med två avlånga hål så det går att dra upp. Två plastknoppsmuttrar att dra åt så det hålls uppe.
Jag som håller på en del med metallarbete skulle svetsa ihop det av järn men det är jag.

Skyddsproppar till benen skulle jag också behöva nya. Jag har funderat på att ersätta dem med et plugg av ek instoppad i benet och fäst med två träskruvar genom gamla hålen för popnitarna.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varför behöver du två ändstopp? Jag ser det ena på bilden. Det andra går att ersätta med ett hemsnickrat av trä. Själva stoppet kan vara en bit 4mm plåt med två avlånga hål så det går att dra upp. Två plastknoppsmuttrar att dra åt så det hålls uppe.
Jag som håller på en del med metallarbete skulle svetsa ihop det av järn men det är jag.

Skyddsproppar till benen skulle jag också behöva nya. Jag har funderat på att ersätta dem med et plugg av ek instoppad i benet och fäst med två träskruvar genom gamla hålen för popnitarna.
Stopp behöver jag inte två men de är kombinerade stop och stöd. Har båda men de är illa åtgågna av rost. Kanske kan rädda dem men måste få av dem från de där svarta ändarna. Har haft på rostlösare i ett par dagar men skruvarna som håller dem på plats vill inte ge med sig.

Självklart kan man alltid hitta lösningar. Skyddsproppar i ek låter ju bra men också beställa nya från Mekina i Solna. Om jag hittat rät så skall det vara artikelnummer N074647

Saknar bara en så kan peta loss en propp och scanna in och skriva ut en i ASA från en 3D-printer (istället för ABS) är nog billigaste alternativet. Har man inte en 3D-printer själv kanske kompisen har? Jag använder alltid ASA istället som de flesta ABS eftersom det är okänsligt mot UV-ljus, lika grund-starkt och smidigt som ABS och med rätt inställningar på printern så mer formstabil pga bättre sammansmältning än ABS.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.