Jag och familj har flyttat till hus (byggt 2012) med en FLVP Nibe F750, golvvärme i betong, och jag går numer runt som så många andra och funderar på optimeringar för att få så bra värme/komfort som möjligt i huset, utan att behöva kräma på med elpatronen i onödan. Jag har läst om alla möjliga optimeringar osv och de ska jag ta tag i också.
Men nu till min fråga,som ni ser på bilden så har man byggt in golvvärme (i betong) även i garaget som är fristående från själva bostadshuset, tjänar jag något på att kapa garaget från golvvärmesystemet och istället sätter in något eller några elraddisar?
jag har dem(raddisarna) liggande sedan långt tillbaka och är elbehörig själv så det tillkommer ingen kostnad i princip för inköp och installation av raddisarna. Däremot lär jag ta hjälp att kapa och plugga värmerören vid VP som går till garaget. Tilläggas bör kanske att det är ju ingen frånluft från garaget som processas. och ytan på garaget är ca 35kvm och huset 140 kvm.
Men nu till min fråga,som ni ser på bilden så har man byggt in golvvärme (i betong) även i garaget som är fristående från själva bostadshuset, tjänar jag något på att kapa garaget från golvvärmesystemet och istället sätter in något eller några elraddisar?
jag har dem(raddisarna) liggande sedan långt tillbaka och är elbehörig själv så det tillkommer ingen kostnad i princip för inköp och installation av raddisarna. Däremot lär jag ta hjälp att kapa och plugga värmerören vid VP som går till garaget. Tilläggas bör kanske att det är ju ingen frånluft från garaget som processas. och ytan på garaget är ca 35kvm och huset 140 kvm.
Problem och problem vet jag inte men det lät på som när man läste här att F750 inte klarade mycket mer yta än 150 kvm (enplan) så tänkte om detta kunde va en av anledningarna att kompressorn har svårt att få upp temperatur på framledningen osv. garage är ju sämre isolerat också så förlusterna är större där än om det skulle va 10 grader i bostadshuset, alltså lite funderingar ba!K Kane skrev:
Ber om ursäkt för lingot! Konvektor hette det visst vi närmre efterforskning
Det är helt feltänkt som det är gjort. All värme som går till garaget, även om det är lite, blir det ingen återvinning på och returen kyls ner extra mycket. Återvinning är fundamentalt för FLVP. Så det är inte konstigt om nu eltillskott behövs lite mer än om det inte hade varit löst så. Billigaste och bättre lösning för ett garage är LLVP
Jag hade mina aningar...K krambriw skrev:Det är helt feltänkt som det är gjort. All värme som går till garaget, även om det är lite, blir det ingen återvinning på och returen kyls ner extra mycket. Återvinning är fundamentalt för FLVP. Så det är inte konstigt om nu eltillskott behövs lite mer än om det inte hade varit löst så. Billigaste och bättre lösning för ett garage är LLVP
Frågan kvarstår dock, tjänar man något på att göra om? Om det så att man "spar" på FLVP så den jobbar bättre och kanske ökad livslängd så är det ju en vinst också. Och vad kommer det kosta att värma upp garaget 10 grader med el konvektorer...
Redigerat:
NIBE rekommenderar som sagt inte att garaget värms med en frånluftvärmepump utan då rekommenderas bergvärme eller luftvattenvärmepump istället. Ett alternativ nu är att även köpa en luftluftvärmepump som får värma en stor del av huset genom att stänga av golvvärmen i de rummen i huset, om man tycker luftkonvektor är okej. Annars kan man sätta luftvärmepump i garaget istället. Håller man bara 10 grader i garaget blir energiförbrukning där tämligen beskedlig men en del sparar värmepump jämfört med direktverkande el.
Tack för svar, luftluftvärmepump i garaget är en idé, måste räkna på hur lång tid det tar att den ska betala sig bara jämfört med att hänga upp de elradiatorer jag har frico thermowarm!J Josth skrev:NIBE rekommenderar som sagt inte att garaget värms med en frånluftvärmepump utan då rekommenderas bergvärme eller luftvattenvärmepump istället. Ett alternativ nu är att även köpa en luftluftvärmepump som får värma en stor del av huset genom att stänga av golvvärmen i de rummen i huset, om man tycker luftkonvektor är okej. Annars kan man sätta luftvärmepump i garaget istället. Håller man bara 10 grader i garaget blir energiförbrukning där tämligen beskedlig men en del sparar värmepump jämfört med direktverkande el.
Ingen expert på detta, men var är fördelen att använda direktverkande el i form av elradiatorer i förhållande till det värmesystem du redan har? Om din elpatron i värmepumpen värmer garaget så bör det ju vara likvärdigt med radiatorerna.
Ja jo kanske likvärdigt ekonomiskt, men blir komforten i bostaden påverkad? Vill att f750n ska driftar optimalt och det känns skevt att värma upp en yta relativt stor, utan återvinning av frånluften. Men jag är heller ingen expert på området.K kungjohan skrev:
Om frånluftsvärmepumpen inte är optimalt installerad så ökar förbrukningen. Men så länge den inte helt gått sönder kommer den att ge billigare värme än direktel. Om den räcker till för att värma både hus och garage kan inte jag komma på någon fördel med att byta till direktel. Vill du minska driftkostnaden måste du antingen ha en lägre temperatur eller en värmekälla som är billigare i drift. Och direktel är inte billigare i drift.
Tack för input!A Avemo skrev:Om frånluftsvärmepumpen inte är optimalt installerad så ökar förbrukningen. Men så länge den inte helt gått sönder kommer den att ge billigare värme än direktel. Om den räcker till för att värma både hus och garage kan inte jag komma på någon fördel med att byta till direktel. Vill du minska driftkostnaden måste du antingen ha en lägre temperatur eller en värmekälla som är billigare i drift. Och direktel är inte billigare i drift.
Sen är ju frågan också hur du använder garaget? Står det en snöblöt bil där var dag med massa fukt som måste ventileras bort eller är det ett förråd som ingen vistas i mer än tillfälligt? Det påverkar ju hur mycket ventilation som behövs och hur mycket värme du då ventilerar bort utan att FVP kan återvinna den.
Antar att garaget har en golvvärmeslinga kopplad till FLVP men att FLVP inte tar luft från garaget (utan bara från rummen i huset). Stämmer det ?F Flygplats_Teknikern skrev:Jag och familj har flyttat till hus (byggt 2012) med en FLVP Nibe F750, golvvärme i betong, och jag går numer runt som så många andra och funderar på optimeringar för att få så bra värme/komfort som möjligt i huset, utan att behöva kräma på med elpatronen i onödan. Jag har läst om alla möjliga optimeringar osv och de ska jag ta tag i också.
Då skulle jag dra bara dra ner tempen i garaget (till minimum enligt termostaten i garaget, kanske 4 grader), montera ett av dina gamla element i garaget och sätta en frostvakt på detta och låta FLVP fokusera på husets golvslingor.
På din ritning har du inte termostater i huset. Hur styr du de olika rummens temperaturer … eller är det bara 1 slinga i huset ?
Ja det kan va en tanke! Det stämmer att garaget har egen fördelare och två slingor tror jag , och ingen luft därifrån kommer pumpen till godo, utan den sipprar ut genom väggar, port osv ut i fria luften.M Meyo skrev:Antar att garaget har en golvvärmeslinga kopplad till FLVP men att FLVP inte tar luft från garaget (utan bara från rummen i huset). Stämmer det ?
Då skulle jag dra bara dra ner tempen i garaget (till minimum enligt termostaten i garaget, kanske 4 grader), montera ett av dina gamla element i garaget och sätta en frostvakt på detta och låta FLVP fokusera på husets golvslingor.
På din ritning har du inte termostater i huset. Hur styr du de olika rummens temperaturer … eller är det bara 1 slinga i huset ?
Husets termostater är urkopplade och på fördelningen sitter det nånslags pluggar, antar att som är fullt öppna. Rumsreglering i huset görs alltså inte utan framledningen styrs efter utetempen med vald värmekurva. Tack för input!
Nä mestadels som uppvärmt förråd. Det finns ingen ventilation mer än självdrag där i. Tack för input!helrob skrev:
Sen är ju frågan också hur du använder garaget? Står det en snöblöt bil där var dag med massa fukt som måste ventileras bort eller är det ett förråd som ingen vistas i mer än tillfälligt? Det påverkar ju hur mycket ventilation som behövs och hur mycket värme du då ventilerar bort utan att FVP kan återvinna den.