Man kan förenkla utan att skriva fel.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hade förvisso aldrig släppt den där texten ifrån mig, och jag tror att jag besitter en viss liten förmåga att kommunicera pedagogiskt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, ska man försöka förklara sånt här för min morsa så skulle det verkligen inte bli lättare av att hålla sig tekniskt och fysikaliskt korrekt samt använda det korrekta fikonspråket.
Stephen Hawking lär ha sagt att om man inte kan förklara en sak utan att använda en enda fackterm så förstår man inte ämnet bra nog. Men det finns ju många sätt att misslyckas med en förklaring.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet inte om den här passar bättre i humortråden, men jag provar här...

[bild]

[länk]
Häftigt, måste vara skrivet av en släkting till en bilmekaniker som skulle förklara det här med elektricitet för mig. Han berättade att strömmen var starkare på vänster sida i bilen än på höger - och jag nickade och sade att så är det nog - och lämnade verkstaden OMGÅENDE.

• Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Han berättade att strömmen var starkare på vänster sida i bilen än på höger
Jo, det stämmer. Men bara i nerförsbacke. Kör du uppför blir det tvärtom.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Kolla på nätet: Lamportillallt.se har det mesta som utgått i vanliga affärer.
Det finns andra aktörer som har det mesta ljuskällor av allahanda utgångna modeller
Den som söker han finner

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det stämmer. Men bara i nerförsbacke. Kör du uppför blir det tvärtom.
Där ser man, varje dag lär man sig något nytt 👍.

G G.L. skrev:
Kolla på nätet: Lamportillallt.se har det mesta som utgått i vanliga affärer.
Det finns andra aktörer som har det mesta ljuskällor av allahanda utgångna modeller
Den som söker han finner
Är det inte förbjudet att sälja t ex gamla hederliga glödlampor inom EU nu för tiden?

useless useless skrev:
Är det inte förbjudet att sälja t ex gamla hederliga glödlampor inom EU nu för tiden?
Dom får inte tillverkas i eller importeras till EU men befintliga lager får säljas och man får använda dom man har.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom får inte tillverkas eller importeras till EU men befintliga lager får säljas och man får använda dom man har.
Fast förbudet för vanliga glödlampor kom 2012. Har verkligen Lamportillallt.se så stora lager att dom bara säljer lampor som har legat i deras lager sedan dess?

TRJBerg
useless useless skrev:
Fast förbudet för vanliga glödlampor kom 2012. Har verkligen Lamportillallt.se så stora lager att dom bara säljer lampor som har legat i deras lager sedan dess?
Om man tänker sig att försäljningen av sådana lampor varit mycket låg under en lång tid och att många grossister under åren varit angelägna att bli av med sina lager av dom så är det nog inte så konstigt att de har lager av dom. Dvs de kanske har köpt dem till mycket lågt pris pga någon idé om lönsamhet med den idén.

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
Bolaget startades 2012,
Skärmdump från "bolagsfakta"-webbsida med registreringsinformation om ett företag, inklusive adress och momsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, ska man försöka förklara sånt här för min morsa så skulle det verkligen inte bli lättare av att hålla sig tekniskt och fysikaliskt korrekt samt använda det korrekta fikonspråket.
Fast frågan är väl då om man inte skulle lagt sin förklaring på enkel funktionsnivå istället. "Den grön/gula ledningen kallas jord, och måste vara inkopplad av säkerhetsskäl. Är den inte den kan lampan bli farlig." osv. osv.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte på den professionella sidan - i Trafikverkets järnvägsanläggning är lampor som används som signal för tåg i huvudsak glödlampor, nej iom hur ATC fungerar så är övningen att visa att en LED-lampa verkligen lyser om den drar ström intressant.....

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl inte glödlampor längre utan värmeelement och då går det ju bra :)

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.