Mikael_L
Håller med om jättebilden .... :(

Tack Mikael. Då var det problemet löst! Ny sida, nya möjligheter!

//Patrik

Inte den värsta men den illustrerar den genomgående kvaliteten på tidigare husägarens installationer ganska väl.

a51720101029249722.jpg[/URL][/IMG]

Att brytaren är monterad upp och ner kan väl hända den bästa? ;)

Redigerat:
Oh, det där såg ju mysigt ut. Löjligt korta ledare, lite klämd isolering, yttermanteln ser nästan ut att vara avtuggad (?) och brytaren upp och ner. Duktigt. :)

//Patrik

Fortsätter lite med mina fynd.
Lite sur över att jag inte tog kort på garage elen, det slutade med att jag fick byta ut all el ink centralen.

När vi va på besiktningen av huset så frågade jag om det var installerat JBF. -Jajamensan, sa han.
Han ljög ju inte iaf de finns två!

611720101058125d9c.jpg[/URL]

Båda går till uterummet, ena till vägg uttag och andra till tak lampor.
Ena kaneln är en EKLK 5x1,5 där han använder fas, nolla och jord och hoppat över dom andra två trådarna...
Den andra är en EKLK 3x1,5 dessa är inkopplade i dubbeluttag IP44 klassade.

De va la vad han hittade på jobbet :)

Bonusbilden är på en inkoppling av en taklampa i källaren.
72172010104735d401.jpg[/IMG]

Jag har hittat många roliga installationer i jobbet.

Några exempel:

En lysrörsarmatur under överskåp med vägguttag i matad med EKKX 4x1x0,5.

Ett bastuaggregat som anslutits med gummikabel från ett 3 fasuttag. Grejjen var bara den att bastuaggregatet anslöts via ett 3-fasuttag. Personen i fråga hade således tillverkat en gummikabel med 3-fas hane i bägge ändar.

En villa som var dragen med FK i färgen röd. Och då menar jag ALL FK i hela kåken.

Finns massor av roliga fynd men jag kommer inte på mer nu.

Duktigt att lyckas få på en stickpropp på en 5 ledars EKLK..

PST skrev:
Duktigt att lyckas få på en stickpropp på en 5 ledars EKLK..
Tänkte också på de! Han slet säkert sitt hår i förtvivlan innan han var klar... en timme senare :D

John Pohlman skrev:
En villa som var dragen med FK i färgen röd. Och då menar jag ALL FK i hela kåken.
Detta har jag också varit med om. En villa där ALL tråd var röd! En annan villa där ALL tråd var vit!

Måste ha varit jobbigt att hålla reda på vilken tråd som var vad :x

Jag har sett variant på det, det var inte en hel anläggning men däremot en dosa som innehöll bara svarta trådar plus en och en annan gul/grön (vilket var bra i sig) men dom vita i dosan hade en knut, en vit tejpbit och en tejpbit med ett ritat streck så dom med lika "symboler" satt ihop.

Rrrrr skrev:
Detta har jag också varit med om. En villa där ALL tråd var röd! En annan villa där ALL tråd var vit!

Måste ha varit jobbigt att hålla reda på vilken tråd som var vad :x
Jag har varit med om att borra av en signalkabel med 50(!) par. Två färger, röd och vit... De hade natten på sig att skarva ihop den igen. Då var man glad att man inte höll i borrmaskinen... :)

Signalkabel och Telekabel modell äldre hade sällan massa färger. Röd o Grön duger gott.
Sedan ligger de i varv. Eller så ringer man ut vartefter. Fördelen med Tele är att så länge man håller sig inom paren så skiter strömmen i vilken färg det är på tråden. ;)

Ja, det här var till ett styrskåp för slingstyrda vagnar. Så polariteten spelade roll. Fast där hade vi ju färgerna att gå efter i alla fall... :)

Den lite grövre tråden till ringklockor är bra till mycket.
en trefasspis går tex fint, eller elbastun. Har man spånisolerat får man lite av röklukten på köpet :).
Spånet runt kabeln till spisen var gyllenbrunt.

• Gilla
MikaelBj
  • Laddar…
"1000 DL" (Försvarets "lätta" kabel/telefonledning) förekom kanske oftare förr än nu (när ingen gör militärtjänst längre...)..

Men den förekom friskt i elkopplingar förr...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.