Då, får även jag bidra med nått :rolleyes:

En granne i närheten "vet hur man hanterar el" så när belysningen slutade fungera så fixade man sladden som tydligen hade gått sönder inne i lampan med lite ringledningstråd..
Lampan sitter alldeles intill en väl trafikerad gång/cykelväg.
Ena bilden visar var kabelbytet skedde efter reparationen
den andra lampans rostfria yttre..

2010-11-07 14.34.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2010-11-07 14.34.28.jpg
Skapa konto

Elsäkerhetsverket nästa...
Om det är en vältrafikerad gång/cykelväg så borde du inte behöva oroa dig för att grannen kommer på vem som klagat heller...

Nu är det svårt att se på bilderna men var säker på att det verkligen är 230V och inte nåt lägre först...

Det är ju ganska svårt att SE vilken spänning det är ;)

Jag kan ta en bild på glödlampan också, samt ta en "penna" som lyser upp om det är spänning i närheten och se om den gör utslag
(lägger upp bild ikväll och info om pennan gör utslag)

Såhär kan man också fixa en ny belysningspunkt om det är mörkt i källartrappen

4e45134f-1102-910b.jpg

Försök att ta ner storleken på bilderna innan ni postar dem, det tar ju en vecka (nästan) att få ner en bild med mitt mobila bredband när det är på det humöret :( Nu gick det med ISDN-hastighet, så det tog några minuter att få upp tråden...

Hade jag kunnat få ADSL så hade jag tagit det :)

Vissa bildlagringssajter är otroligt långsamma, så även med 50mbit tog det en stund.

4e45134f-6ea5-200d.jpg

Fick denna roliga bild av min bror fotat från en amerikansk manual till in-wall högtalare :)

Var på visning på en villa i helgen. Huset var byggt 1939 men all el var omgjord under de senaste fem åren stod det i broschyren
Kunde inte med att ta fler bilder men det var de värsta klåpar lösningarna jag har sett.
Jag tror att allt måste göras om, om inte annat så för att få det någorlunda estetiskt...

Inte en slang gick hela vägen in i skåpet...

• bild.jpg
    Skapa konto
Richard: Din vackra belysningsbild, var det en finn fem fel? :)

Usch det där sticker verkligen i ögonen lillePer. Tala om noll planering och känsla för estetik. Ser dessutom ut som normkomponenter från det ökända M:et

mats_o skrev:
Richard: Din vackra belysningsbild, var det en finn fem fel? :)
Ja man får se både det ena och det andra. Som tur var sa kunden: "fixa det du tycker ser illa ut"

Rikard Ågren skrev:
Såhär kan man också fixa en ny belysningspunkt om det är mörkt i källartrappen

[bild]
Krokig och "fin" EKK :cool: (In i lamphållardosan åsså genom ad hoc hål)
SKX ("Lampsladd") vad gör den där? :D
Förskruvningen till gammeldosan "lite lös";)
Spikklammer (förutom lite vinglig) direkt i gips? (Sitter inte så bra:P, men det kanske är ngn träfiberskiva?)

Min blygsamhet förhindrar mig att bidra med en bild på hur det ser ut efter att jag plockat ned en gammal lysrörsarmatur och temporärt ersatt denna med en hög Wago 222 plintar...(Armaturen agerade nämligen kopplingsdosa för belysning mm i garaget....) Inte speciellt "farligt" men det ser inte så bra ut...

Wago 222- jättebra när man inte orkar skruva ur säkringen och vet vad man gör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.