3 487 237 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Dagens fynd, öppnade denna central för att lägga in en ny grupp.
Jag tyckte det var ett intressant färgval på nolla resp fas här, av någon tidigare klant.
Jag bytte förstås plats när jag ändå höll på där. Men nu börjar jag fundera på hur det ser ut i andra änden.
Jag tyckte det var ett intressant färgval på nolla resp fas här, av någon tidigare klant.
Jag bytte förstås plats när jag ändå höll på där. Men nu börjar jag fundera på hur det ser ut i andra änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske bäst att kolla det i andra ändan så ser duMikael_L skrev:
säkert inga problem för funktionen som den matar, men inte bra att ledarfärgerna inte stämmer i båda ändarna
"Jag orkar inte hämta lampan. Det är fredag. Få se nu.. Den gubben går dit.. och brun går dit.."Mikael_L skrev:
Jag jobbade med en gubbe som var färgblind för ett par sedan. Han var noga med pannlampan. I dåligt ljus så såg han inte skillnaden så lätt. Men iom detta så var han väldigt noggrann och en av de duktigaste jag jobbat med.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 134 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 134 inlägg
Mikael_L skrev:
Andra änden bör kollas innan omkoppling skerMikael_L skrev:
men låg inte nollan på samma fasskena men viden annan säkring?? Eller har den säkringen matning från annan fas o med det ett hemma gjort 400V uttagMikael_L skrev:
Den bruna var lagd på nollskenan (det är en sån där central med en nollskena över varje säkringsrad här, du ser ett instansat "N" i skenan, bredvid där den bruna är ansluten).M Mick13 skrev:
Och den blå ledaren är då i konsekvensen namn ansluten på säkringen, annars hade förstås inget fungerat.
Men ja, min första tanke när jag såg den blå på säkringen var "aha, är det en tvåfasgrupp här?"
Sen tänkte jag att det var konstigt att den blå låg på L1 (av någon outgrundlig anledning ansluter elektriker alltid den blå som L2 i tvåfasgruppen och som L3 i trefasgrupper, fast det inte egentligen finns några sådana krav), samt varför denna tvåfasgrupp låg längst till höger i en väldigt litet bestyckad central, man brukar ju lägga alla flerfasiga grupper åt vänster.
Så jag ryckte lite i kabeln för att se var den bruna tog vägen, jahapp ! ...
Men att det är brun som jord är väl ganska naturligt, brun är ju den färg som mest av alla liknar vanlig jords färg. Och tre EK under en klämma fungerar utmärkt om man sedan man skalat upp dom vrider ihop dom ordentligt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Mitt förslag till ny logisk färgstandard:
Jord: grön/blå (Jordens färg från rymden)
Fas: gul (färgen på en blixt
Nolla: svart (avsaknad av färg)
Tändtråd: gul/transparent (fas eller inget alls)
Mellantråd i trappkoppling: violett (bara för att)
Jord: grön/blå (Jordens färg från rymden)
Fas: gul (färgen på en blixt
Nolla: svart (avsaknad av färg)
Tändtråd: gul/transparent (fas eller inget alls)
Mellantråd i trappkoppling: violett (bara för att)
En grym tråd.
Var hemma hos en jobbkompis från Chile.
Två glada röda glödlampor hängde i fönstret. Den ena kabeln var iskarvad med snurraihopmetoden på den längre kabeln och isolerat med kontorstejp.
Och kabeln var - Gammaldags telefonkabel med spår i mitten!
Jamen så här gör vi alltid hemma tyckte killen.
I mitt garage har förrförra gubben som ägde kåken fixat ett lysrör ovanför garagedörren.
0,75 kvadratig lampsladd av den gamla typen med spår i mitten säkrad med en spik i ett skåp och sedan till en gammal E14 lampsockel i taket där han på något sätt pulat fast sladden.
Skulle blivit en bra bild men slängde digitalkameran och böka med telefon - nej.
Var hemma hos en jobbkompis från Chile.
Två glada röda glödlampor hängde i fönstret. Den ena kabeln var iskarvad med snurraihopmetoden på den längre kabeln och isolerat med kontorstejp.
Och kabeln var - Gammaldags telefonkabel med spår i mitten!
Jamen så här gör vi alltid hemma tyckte killen.
I mitt garage har förrförra gubben som ägde kåken fixat ett lysrör ovanför garagedörren.
0,75 kvadratig lampsladd av den gamla typen med spår i mitten säkrad med en spik i ett skåp och sedan till en gammal E14 lampsockel i taket där han på något sätt pulat fast sladden.
Skulle blivit en bra bild men slängde digitalkameran och böka med telefon - nej.
Ahh såg nu att det var en liten förväxling av färger..Mikael_L skrev:
Den bruna var lagd på nollskenan (det är en sån där central med en nollskena över varje säkringsrad här, du ser ett instansat "N" i skenan, bredvid där den bruna är ansluten).
Och den blå ledaren är då i konsekvensen namn ansluten på säkringen, annars hade förstås inget fungerat.
Men ja, min första tanke när jag såg den blå på säkringen var "aha, är det en tvåfasgrupp här?"
Sen tänkte jag att det var konstigt att den blå låg på L1 (av någon outgrundlig anledning ansluter elektriker alltid den blå som L2 i tvåfasgruppen och som L3 i trefasgrupper, fast det inte egentligen finns några sådana krav), samt varför denna tvåfasgrupp låg längst till höger i en väldigt litet bestyckad central, man brukar ju lägga alla flerfasiga grupper åt vänster.
Så jag ryckte lite i kabeln för att se var den bruna tog vägen, jahapp ! ...
Själv använder jag inte blå till annat än N ledare, har tom använt 5ledare culo för 2fas bara för inte bruka blå eller gröngul till annat än till det de skall vara till. Då har det varit brun o svart som faser.
Har här i huset Gul/Grön som återledare från skymningsrälet till ytterbelysningen. Som tur var en bekant hit som har elfirma o trasslade upp hela den jävla härvan o råttboet en yrkesbroder hade ställ till med i hop med förra ägaren. Jag tyckte vi skulle dar en ny culo till skymningssensorn men elektrikern tyckte att så är helt ok att koppla. Men vi fick bort en massa andra lustiga bekymmer som att en trapp omkopplare med tre brytare slutade att ge 400v vid vissa lägen och att lampan alltid släcks när man så önskar. Själv har jag utbildning för installation men iom att jag inte arbetat med det och det är över 15 år sedan jag läste utbildningen, ringer jag in kamraten när det är något jag är tveksam eller osäker på.