3 453 739 läst ·
11 549 svar
3454k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Minns en taklampa där kupan kunde åka i backen.
Uppfattade det som någon utmatning i materialet som kunde orsaka att hakarna kunde släppa sitt fäste omkring glaskupan.
Skruvade själv upp och sedan ner en sådan ...
Uppfattade det som någon utmatning i materialet som kunde orsaka att hakarna kunde släppa sitt fäste omkring glaskupan.
Skruvade själv upp och sedan ner en sådan ...
Elsäkerhetsverket skriver "Elmateriel av klass II innebär att skyddet mot elchock är baserat enbart på den grundläggande isoleringen och en ytterligare säkerhetsåtgärd, såsom dubbel isolering eller förstärkt isolering." https://www.elsakerhetsverket.se/an...ktkraven/ovriga-markningar/isolationsklasser/E etompau skrev:
För mig framstår det som uppenbart att "FK-/MK-stumparna" har en grundläggande isolering. I min värld är inte ett lager färg varken "dubbel isolering" eller "förstärkt isolering". Jag har därför svårt att se att "prylen" (armaturen?) skulle uppfylla kraven för dubbelisolering. Men det är min lekmannabedömning och jag har haft fel förut...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Och så här ser den ut inuti. Det är lösa enkelledare som dels ligger emot plåthöljet, dels direkt emot väggen. I mitten ligger de även emot väggmonteringsbeslaget av metall när enheten hakas på, men där har man satt en krympslang runt ledarna.
Enkelledarna är rätt tjocka så möjligen möjligen skulle det kunna vara dubbelisolerade enkelledare (vad nu det innebär). Jag la som sagt en plastskiva emellan för säkerhets skull.
Ikea har för övrigt enorma leveransproblem med Nymåne - speciellt min modell. Leveranserna var på så få som 10 exemplar varje gång och det tog lång tid innan jag lyckades pricka in tidlucka att handla dem i. Jag tror att det sitter någon och bygger om dem - trär på krympslangen eller vad det nu är.
Enkelledarna är rätt tjocka så möjligen möjligen skulle det kunna vara dubbelisolerade enkelledare (vad nu det innebär). Jag la som sagt en plastskiva emellan för säkerhets skull.
Ikea har för övrigt enorma leveransproblem med Nymåne - speciellt min modell. Leveranserna var på så få som 10 exemplar varje gång och det tog lång tid innan jag lyckades pricka in tidlucka att handla dem i. Jag tror att det sitter någon och bygger om dem - trär på krympslangen eller vad det nu är.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Ledarna på min är så tunna att jag har svårt att se att de skulle vara dubbelisolerade.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Jag tror inte det har med någon nymodighet att göra. Jag har en gammal IKEA sänglampa som är likadan (skruvade just upp den i taket i källaren) och den är från sent åttiotal/tidigt nittiotal.
Med ett CE -märke intygar bara tillverkaren att kraven uppfylls, men med ett S-märke intygar att Intertek(SEMKO) har granskat och utfört erforderliga tester.E elmont skrev:
Men visst, det är bara ett klistermärke från Kina...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 164 inlägg
Det verkar vara märkt på amerikanskt vis.
Den blå är märkt 18 AWG vilket är 0.8kvmm och sedan SENBAO LF. Jag har ingen aning om vad det senare betyder.
Den bruna är märkt 210424 AWM I A/B. AWM verkar betyda ledning avsedd för just "appliances", men jag vet inte vad resten egentligen står för. 105 grader är den också märkt.
För att vara 0.8kvmm så är ytterdiametern osedvanligt stor.
Den blå är märkt 18 AWG vilket är 0.8kvmm och sedan SENBAO LF. Jag har ingen aning om vad det senare betyder.
Den bruna är märkt 210424 AWM I A/B. AWM verkar betyda ledning avsedd för just "appliances", men jag vet inte vad resten egentligen står för. 105 grader är den också märkt.
För att vara 0.8kvmm så är ytterdiametern osedvanligt stor.
IKEA Hyby? Vi hade sex stycken sådana, tre tappade kupan för att plasten i hakarna som höll den blev spröd och sprack. Vi döpte om modellen till La Bomba.E etompau skrev:
De har nu bytt ut mot metallhakar.