Minns en taklampa där kupan kunde åka i backen.
Uppfattade det som någon utmatning i materialet som kunde orsaka att hakarna kunde släppa sitt fäste omkring glaskupan.

Skruvade själv upp och sedan ner en sådan ...

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tror inte Ikea släpper igenom något som inte uppfyller gällande krav.
Elsäkerhetsverket skriver "Elmateriel av klass II innebär att skyddet mot elchock är baserat enbart på den grundläggande isoleringen och en ytterligare säkerhetsåtgärd, såsom dubbel isolering eller förstärkt isolering." https://www.elsakerhetsverket.se/an...ktkraven/ovriga-markningar/isolationsklasser/

För mig framstår det som uppenbart att "FK-/MK-stumparna" har en grundläggande isolering. I min värld är inte ett lager färg varken "dubbel isolering" eller "förstärkt isolering". Jag har därför svårt att se att "prylen" (armaturen?) skulle uppfylla kraven för dubbelisolering. Men det är min lekmannabedömning och jag har haft fel förut...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
@Pen om du tittar på min bild ser du att det är nymåne det handlar om ;)

Aha. Ja, den finns ju i många varianter. Då har de åtminstone genomgående samma filosofi ;)

Jag har den här modellen:

Vit vägglampa modell LED monterad på en trävägg med synlig sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här ser den ut inuti. Det är lösa enkelledare som dels ligger emot plåthöljet, dels direkt emot väggen. I mitten ligger de även emot väggmonteringsbeslaget av metall när enheten hakas på, men där har man satt en krympslang runt ledarna.

Enkelledarna är rätt tjocka så möjligen möjligen skulle det kunna vara dubbelisolerade enkelledare (vad nu det innebär). Jag la som sagt en plastskiva emellan för säkerhets skull.

Ikea har för övrigt enorma leveransproblem med Nymåne - speciellt min modell. Leveranserna var på så få som 10 exemplar varje gång och det tog lång tid innan jag lyckades pricka in tidlucka att handla dem i. Jag tror att det sitter någon och bygger om dem - trär på krympslangen eller vad det nu är.

• Insidan av en elektrisk enhet med tjocka enkelledare, krympslang, och väggmonteringsbeslag.
    Skapa konto
Ledarna på min är så tunna att jag har svårt att se att de skulle vara dubbelisolerade.

Jag tror inte det har med någon nymodighet att göra. Jag har en gammal IKEA sänglampa som är likadan (skruvade just upp den i taket i källaren) och den är från sent åttiotal/tidigt nittiotal.

• Gilla
Jääns
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vad är det som säger att armaturen är testad? Ett klistermärke påsatt i Kina?
Med ett CE -märke intygar bara tillverkaren att kraven uppfylls, men med ett S-märke intygar att Intertek(SEMKO) har granskat och utfört erforderliga tester.

Men visst, det är bara ett klistermärke från Kina...

Pen Pen skrev:
Och så här ser den ut inuti.
Kan du se vad ledarna är märkta med? Kanske H03Vxxx nånting? Det lilla jag ser säger mig ingenting så de kanske följer nån utomeuropeisk standard.

Det verkar vara märkt på amerikanskt vis.

Den blå är märkt 18 AWG vilket är 0.8kvmm och sedan SENBAO LF. Jag har ingen aning om vad det senare betyder.

Den bruna är märkt 210424 AWM I A/B. AWM verkar betyda ledning avsedd för just "appliances", men jag vet inte vad resten egentligen står för. 105 grader är den också märkt.

För att vara 0.8kvmm så är ytterdiametern osedvanligt stor.

E etompau skrev:
Minns en taklampa där kupan kunde åka i backen.
Uppfattade det som någon utmatning i materialet som kunde orsaka att hakarna kunde släppa sitt fäste omkring glaskupan.
IKEA Hyby? Vi hade sex stycken sådana, tre tappade kupan för att plasten i hakarna som höll den blev spröd och sprack. Vi döpte om modellen till La Bomba.

De har nu bytt ut mot metallhakar.

• Gilla
  • Haha
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Nytt hus å har börjat riva i köket. Tydligen ville tidigare ägare ha ett uttag till och satte det i en kopplingsdosa uppe vid taket. Det fixar ju den händiga själv... Det var nog skarvat torix tidigare.

• Öppen kopplingsdosa med eluttag och synliga sladdar som hänger från taket under pågående renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Asbesträdd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är besvärligt att hålla på med el om man saknar en avbitare ... :)

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kollega satt upp, jag åkte på att fixa och byta.:mad:

Uttag till en effektkrävande maskin i ett restaurangkök, en salamander.
Han lade tydligen ledaren på fel sida av hissklämman och dragtestade inte efteråt. :rolleyes:

Eluttag med bränd anslutning där ledaren inte är korrekt installerad.
Skapa konto

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
en salamander.
och här fick jag något att googla och lärde mig något nytt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Han lade
"Lade" var ordet sa Bull...:surprised::cry:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.