Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är inte alls det enda rätta, det kan t.o.m vara tokfel.
Man måste alltid vara mycket försiktig med att börja ändra i en befintlig felaktig fasföljd.
Ja! Det skulle finnas fler elektriker som du! ;)

Jag har två exempel från industrin som illustration. På SAAB-fabriken i Trollhättan (iaf för många år sedan, men antagligen så även idag), så var det samma fasföljd i alla uttag och utrustningar, men denna var konsekvent fel!

Så varje gång efter semestern när vi haft externa elektriker i fabriken för ombyggnad, så fick vi rycka ut och byta fasföljd på uttag eftersom maskiner inte längre snurrade åt rätt håll, eller alls, för den delen.

På SKFs forskningslabb där jag var i början på nittiotalet, så hade man ingen definerad fasföljd alls, utan det var hugget som stucket beroende på uttag. Så maskinen som stod vid det uttaget gick rätt, men gjorde det antagligen inte om man kopplade in den i ett annat uttag. Där fick man alltså vara försiktig om en maskin skulle flyttas, eller kopplas i ett annat uttag.

Så det är klart att man skall sträva efter rätt fasföljd, men liksom färger på ledare, så är det inget man kan lita på. Du kan komma till en anläggning som mycket väl är anpassad efter någon historisk tokighet.

hsd
Röd och vit värmepatron för vattenuppvärmning med etiketter och inställningsratt.

hsd hsd skrev:
[bild]
De är säkert bra! Men de fanns vad jag vet inte då det begav sig (för mig iaf). ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är inte alls det enda rätta, det kan t.o.m vara tokfel.
Man måste alltid vara mycket försiktig med att börja ändra i en befintlig felaktig fasföljd.

Hur mycket finns det i huset som kan tänkas börja gå åt fel håll?
Vad finns det som inte för tillfället är inkopplat, kanske någon vedkap, kompressor eller liknande som det sen blir tokigt med.

Generellt sett ändrar jag aldrig fasföljden om jag stöter på felaktig. Skulle jag köpa ett eget gammalt hus så skulle jag troligen ändra det till rätt, men då har jag en helt annan koll samt möjlighet att ändra på sådant som blivit fel allteftersom det hittas.
Du tolkade mig fel Mikael
Inget ska ändras innan den sista kopplingspunkten.

Det var inte bara de gamla semko donen som fanns med fasvändare. Finns än idag...
Två bilder sammanställda av röd installationsdosa, en tom och en med hand som visar fasvändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var inte bara de gamla semko donen som fanns med fasvändare.
På dom 3-poliga Semko-17-handskarna togs ibland styrpiggen bort för att fasväxla, nackdelen med det är att jordanslutningen försvann när man gjorde så.

hsd
blackarrow blackarrow skrev:
Det var inte bara de gamla semko donen som fanns med fasvändare. Finns än idag...
[bild]
Mycket praktiska, snabbt att växla rotationsriktning

Demmpa Demmpa skrev:
På dom 3-poliga Semko-17-handskarna togs ibland styrpiggen bort för att fasväxla, nackdelen med det är att jordanslutningen försvann när man gjorde så.
Men var dom i metall kan det väl bli lite kontakt i alla fall? (Ironi)
Är uppväxt med Semko-17 don. Det fanns tydligen inte fasföljdsprovare på den tiden. Tog alltid i donen med försiktighet, först med en hand på metallen, känna lite försiktigt, sen två händer för att dra isär. Inte för att jag någonsin fick ström i mig, med det kändes obehagligt ändå. Fick också tidigt tydlig insikt i varför dragavlastning är väldigt väldigt viktigt...

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Mycket praktiska, snabbt att växla rotationsriktning
Mycket opraktiska skulle jag tycka med såna är det aldrig någon j-el som någonsin lär sig så enkla och grundläggande saker som att hålla fasriktigt.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Mycket opraktiska skulle jag tycka med såna är det aldrig någon j-el som någonsin lär sig så enkla och grundläggande saker som att hålla fasriktigt.
Vi har massor av sånna på jobbet, dom sitter på transportörer och är väldigt bra att ha när grejor kör fast.

En retro fasföljdsvisare, en liten trefasmotor.
På skivan finns ett svart streck som som visar fasföljden.

Retro fasföljdsvisare med svart streck för fasföljden, bredvid en röd trefasmotoranslutningskontakt.
Skapa konto

Protte

• Gilla
guggen och 9 till
  • Laddar…
För en massa år sedan hade jag som ansvar att se till att pumparna i ett gäng schaktgropar gick och höll undan vattnet. Många och långa kablar blev det och emellanåt gick de av pga tung byggtrafik. Där var det både Semko och CEE blandat beroende på pumpens anslutning och ibland fick man skifta och missade förstås fasföljd: pumpen gick och inget hände. Fanns det fasvändare i handsken var det lätt, annars fick man skruva.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
På SAAB-fabriken i Trollhättan (iaf för många år sedan, men antagligen så även idag), så var det samma fasföljd i alla uttag och utrustningar, men denna var konsekvent fel!
Väldigt SAAB-mässigt iaf. Mer SAAB än så blir det inte, vill jag påstå.

Annats är jag av den åsikten att ha vilken fasföljd du vill, bara den är lika i samma anläggning/gård/industri/whatever.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
En retro fasföljdsvisare, en liten trefasmotor.
På skivan finns ett svart streck som som visar fasföljden.

[bild]

Protte
Hur ser en modern fasföljdsvisare ut?

Immobil Immobil skrev:
Hur ser en modern fasföljdsvisare ut?
Digital multimeter för mätning av spänning, ström och resistans med en blå och svart design.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.