Man kan ju undra om "installatören" haft problem med råttor och gjort den livsfarlig med flit.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En försvarare i rätten hade sågat de där bevisen direkt, de kan ju ha blivit instängda och svultit ihjäl.......:-)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
jonmo skrev:
Fy fan va äckligt. Är du säker på att de blev grillade och inte bara instängda och utsvultna?

Ganska små antar jag, men svårt att få koll på skalan. Är det en vanlig gipsskiva man ser nere till vänster?
Ja, jag frågade dem. De sa att de helt mustiskt blivit grillade när de kröp omkring i väggen :D. Eller inte ;)

Det är ju för övrigt inte så ovanligt att man hittar muslik i gamla hus.

I mina föräldrars hus började det lukta @#! från elcentralen en gång och vi fiskade ut en grillad mus som inte riktigt klarat att hålla nosen i styr mellan fas- och nollskenan och sedan legat där och gottat till sig någon månad eller så.

Ett par veckor senare sa det "poff" i elcentralen precis när jag gick förbi.... Denna gång plockade vi ut liket direkt för att slippa hallondoften...

Jag fick rädda grannens installation i köket när en mus hade lyckats pressa sig mellan VP-röret och väggen i en vägggenomföring till en armatur och sedan gnagt av fas och jord, med utlöst jordfelsbrytare som följd. Det måste varit en elkunnig mus som gnagt av rätt ledare, den hade lämnat nollan orörd. :D

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Inget direkt fel såvitt jag kan se. Men ganska fult. Dock måste man krypa in under den väggfasta sängen för att se det.
Elledningar och kontakt under en väggfast säng, nära en skrivbordslampa, med tveksam installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid lampan är det mer tveksamt utförande även frånsett utseendet.
En lampamontering under en väggfast säng med synliga kablar och spindelnät.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja vid lampan är det helfel, åtminstone om det är i Sverige.

Dosan för Kulo-kabel var en rolig sort, aldrig sett sådan. Det verkar som att kabelmanteln kläms ihop för elektrisk kontakt vid införingarna. Det systemet fanns i kuhlons barndom fram till kanske 20-30-talet. Märkligt att se något sådant som av allt att döma är mycket nyare.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Dosan för Kulo-kabel var en rolig sort, aldrig sett sådan. Det verkar som att kabelmanteln kläms ihop för elektrisk kontakt vid införingarna. Det systemet fanns i kuhlons barndom fram till kanske 20-30-talet. Märkligt att se något sådant som av allt att döma är mycket nyare.
Dosan är av plast, så att det skall klämmas för elektrisk kontakt med manteln verkar mindre troligt. Jag undrar om den är tänkt som en anslutningsdosa med dragavlastning. Jag har för mig att jag sett sådana användas så på andra ställen i huset. Det är Sverige och det är sent 60-tal.

Avemo skrev:
[bild]
Det där är tveksamt på flera sätt, dels bristfällig isolation, dels bristfällig kylning av reaktorn. Vissa reaktorer/driftdon för lysrör är avsedda att sitta monterade på plåt för att få tillräcklig kylning, sitter en sån som här på trä så kan det bli tråkiga följder pga varmgång!

Oorganiserad elcentral med röriga kablar och säkringar, skenorna ihoptjoffsade.
Skapa konto

Jag frågade om fabrikatet på säkringarna, ägarna sa att det var från Turkiet. Huvudbrytare existerar inte. Kolla "jord- och nollskenan", japp, det är det ihoptjoffsade nystanet, skåda dimensionerna på FK m.m. finns mycket tokerier i den här anläggningen. Ägarna till restaurangen frågade faktiskt hur mycket det skulle kosta att göra allt nytt. Jag visste inte vad jag skulle säga...:eek:

• Gilla
magnuse74 och 13 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast aldrig genom att klippa en kabel med avbitaren. Det skadar ju avbitaren! :)
Och det slår ju inte fel att man precis när man sagt det går och gör just den blundern! :o

Håller på att renovera tre rum ner till brädväggen. Ett uttag matas från källaren på krångligt vis, och bara ta säkringen duger inte för då blir hela källaren svart också. Så hellre än att riva ut ett helt förråd för att dela i dosa så tänkte undertecknad att jag klipper bara ledaren i uttaget och sätter på en u-båt så blir det lika bra. För jag både har och kan ju jobba "nära spänning" så det blir ju inga problem... (Och jag klipper hellre än dra spänningssatt FK ur snabbkoppling.)

Men jag min ärthjärna lyckas ju naturligtvis i ett obevakat ögonblick göra kontakt mellan avbitaren och ramen på uttaget med fyrverkeri, svart hus och förstörd avbitare som följd. :banghead:

(Lyckades tom skjuta både en B10 diazed och lösa ut jordfelsbrytaren. Vilket jag inte vet om jag är så nöjd med. Men det kanske finns ett överlapp i tabellerna för hur snabbt de skall lösa ut? Eller behöver jag kolla JFBn?)

Så då fick jag ändå gå ner i källaren och byta säkring. Kunde lika gärna gjort rätt från början...

lars_stefan_axelsson skrev:
Och det slår ju inte fel att man precis när man sagt det går och gör just den blundern! :o
...
Grattis! Men det är ju avsikten som räknas, så du går fri denna gången :)

PS
Men handen på hjärtat: Hur många gör som det står, testar jordfelsbrytaren regelbundet?
På vår står det Push monthly to test :rolleyes:

Mikael_L
Wow, helt fantastiskt.

Hager-säkringarna agerar ju huvudbrytare.
Lite coolt, det kommer väl in 6mm2, sen avsäkrat med 63A och bakom C63-säkringarna går det FK 1,5 :eek:
"PEN-skenan" var nog bland det mest kreativa jag sett. :)
freedolf skrev:
[bild]

Jag frågade om fabrikatet på säkringarna, ägarna sa att det var från Turkiet. Huvudbrytare existerar inte. Kolla "jord- och nollskenan", japp, det är det ihoptjoffsade nystanet, skåda dimensionerna på FK m.m. finns mycket tokerier i den här anläggningen. Ägarna till restaurangen frågade faktiskt hur mycket det skulle kosta att göra allt nytt. Jag visste inte vad jag skulle säga...:eek:

Det där noll-mosihopet verkar vara standard söderut, har sett det både i Spanien och på Kreta (japp, jag kikar i elcentralen på hotellrummet:o, är väl lite skadad...).

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
S
Avemo skrev:
Inget direkt fel såvitt jag kan se. Men ganska fult. Dock måste man krypa in under den väggfasta sängen för att se det.
[bild]

[bild]
Det där ser ut som ett typiskt jobb av Storlien Eltjänst AB.
:D:beer:

sinuslinus skrev:
Det där ser ut som ett typiskt jobb av Storlien Eltjänst AB.
:D:beer:
Jaså det är du.

Jag har för mig att du pratade om den här tråden när vi senast var där. Men jag minns inte om det rörde kopplingar i stugan eller allmänt raljerande. Det har fungerat i 50 år så det fungerar säkert lite längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.