3 453 739 läst ·
11 549 svar
3454k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Öh, eftersom det står folk i samma rum på samma golv så ville jag iaf inte göra det om en elektrisk stol hade jordfel!mexitegel skrev:
Men om man behöver en JFB för att lösa den problematiken låter jag vara osagt. Elektriska stolen är på utdöende, iaf i USA, så det är frågan om vi får se några fler användningar. Utom någon enstaka.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 255 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 255 inlägg
Är inte internet fantastiskt? Man undrar hur mycket ström elektriska stolen drar och någon har redan ställt frågan och sammanställt en resultattabell....lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, varken spänning eller ström behöver vara särskilt stora för att inducera ett ventrikelflimmer som obehandlat leder till döden relativt snabbt, men min uppfattning var att man mer eller mindre grillade den stackars personen som hamnade i stolen. Vilket leder tankarna till experiment med labagg och grillkorv på gymnasiet (eller var det högstadiet?).
Om det går fel så blir det som grillkorv ja, hände ju när Edison skulle visa hur farlig växelström var (var ju en brottsling som skulle avrättas).tommib skrev:Är inte internet fantastiskt? Man undrar hur mycket ström elektriska stolen drar och någon har redan ställt frågan och sammanställt en resultattabell....
Nej, varken spänning eller ström behöver vara särskilt stora för att inducera ett ventrikelflimmer som obehandlat leder till döden relativt snabbt, men min uppfattning var att man mer eller mindre grillade den stackars personen som hamnade i stolen. Vilket leder tankarna till experiment med labagg och grillkorv på gymnasiet (eller var det högstadiet?).
Brukar ta livet ur dom rätt fort i normala fallet. Men det Jippot där man ska se avrättningen är osmaklig och är mer medeltidsmetod än ett modernt samhälle.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Alla sätt är bra utan de dåliga.
Jag satt och skrev en lång instruktion i ordbehandlaren i datorn på jobbet
(det var före PC-åldern, minidator från Ericsson).
När allt plötsligt slocknade.
Bakom ryggen såg jag elektrikern stå med en sidavbitare i handen och ett fånigt leende i fejset.
(Han hette Göran, men vi kallade honom Goran för han liknade Fantomens djungelkompis)
Han skulle greja något med en elanslutning, och enklaste sättet att ta reda på vilken säkring det gällde var att kortsluta en ledning
Jag satt och skrev en lång instruktion i ordbehandlaren i datorn på jobbet
(det var före PC-åldern, minidator från Ericsson).
När allt plötsligt slocknade.
Bakom ryggen såg jag elektrikern stå med en sidavbitare i handen och ett fånigt leende i fejset.
(Han hette Göran, men vi kallade honom Goran för han liknade Fantomens djungelkompis)
Han skulle greja något med en elanslutning, och enklaste sättet att ta reda på vilken säkring det gällde var att kortsluta en ledning
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Ja, tänk hur det var för bara tjugo år sedan. Då var information en bristvara!tommib skrev:Är inte internet fantastiskt? Man undrar hur mycket ström elektriska stolen drar och någon har redan ställt frågan och sammanställt en resultattabell....
Men som jag förstått det så är det just "grillning" man gör i förlängningen. De protokoll jag hittar säger först flera sekunder av hög spänning (i häraden 2-2.5kV) under 8-10-20 sekunder för att göra offret medvetslöst. Sedan så sänker man spänningen till 700V eller i den häraden under betydligt längre tid för att "koka" sönder viktiga organ i kroppen. Denna cykel upprepas sedan flera gånger. (I rapporter jag läst så kan kroppen efter avrättning vara så varm att den måste kylas på is).
Det visar sig att oavsett man använder elektricitet eller något annat så är det förvånansvärt svårt att med säkerhet ha livet av någon. Risken att man dör är stor, men vill man vara säker på att alla gör det, varje gång, så blir det betydligt krångligare. (Själv tillhör jag, "lås in och kasta bort nyckeln då istället"-skolan. Av en massa, som jag tycker bra, skäl.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Japp! Det är en metod jag själv använt mig av måste jag erkänna. Mest för att det är jobbigt på en industri att gå bort 50 meter, klättra upp 8m på en stege, skruva ur en säkring, gå tillbaka, inse att man tagit fel, göra om det, fortfarande fel, med folk som otåligt står och undrar när produktionen kan komma igång igen.KnockOnWood skrev:
Fast aldrig genom att klippa en kabel med avbitaren. Det skadar ju avbitaren!
Det misstaget gör man bara en gång...lars_stefan_axelsson skrev:Japp! Det är en metod jag själv använt mig av måste jag erkänna. Mest för att det är jobbigt på en industri att gå bort 50 meter, klättra upp 8m på en stege, skruva ur en säkring, gå tillbaka, inse att man tagit fel, göra om det, fortfarande fel, med folk som otåligt står och undrar när produktionen kan komma igång igen.
Fast aldrig genom att klippa en kabel med avbitaren. Det skadar ju avbitaren!![]()
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 255 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 255 inlägg
Ja, det är rätt trixigt om kravet är "vinst varje gång" så att säga.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, tänk hur det var för bara tjugo år sedan. Då var information en bristvara!
Men som jag förstått det så är det just "grillning" man gör i förlängningen. De protokoll jag hittar säger först flera sekunder av hög spänning (i häraden 2-2.5kV) under 8-10-20 sekunder för att göra offret medvetslöst. Sedan så sänker man spänningen till 700V eller i den häraden under betydligt längre tid för att "koka" sönder viktiga organ i kroppen. Denna cykel upprepas sedan flera gånger. (I rapporter jag läst så kan kroppen efter avrättning vara så varm att den måste kylas på is).
Det visar sig att oavsett man använder elektricitet eller något annat så är det förvånansvärt svårt att med säkerhet ha livet av någon. Risken att man dör är stor, men vill man vara säker på att alla gör det, varje gång, så blir det betydligt krångligare. (Själv tillhör jag, "lås in och kasta bort nyckeln då istället"-skolan. Av en massa, som jag tycker bra, skäl.)
Giljotinen uppfanns av en kirurg just för att vara ett humant sätt att halshugga människor på. En bödel kan ju missa och hängning är rätt taskigt....
Fy fan va äckligt. Är du säker på att de blev grillade och inte bara instängda och utsvultna?
Ganska små antar jag, men svårt att få koll på skalan. Är det en vanlig gipsskiva man ser nere till vänster?
Ganska små antar jag, men svårt att få koll på skalan. Är det en vanlig gipsskiva man ser nere till vänster?