3 487 244 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
E ju inte elektriker men personligen tycker jag att det verkar otroligt bra kapslat, bör ju vara IP68 alt IP69k.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Ja, jag tänkte svara att, fast is har ju lite högre konduktivitet än plast, så jag tror inte man skulle klara kapslingsklassen ändåNyfiken100 skrev:
Där ser man. Kapslingar av is skulle kunna vara OK. En helt orörd marknad alltså.
Dosan i fråga var IP65, men is i dosor är vardag för mig, och som sagt, så länge det är is, är det inga problem.
Vi hade ett knepigt problem där man ringde på tisdagar och sa att jordgelsbrytaren löst. Jag kopplade bort allt och mätte flera gånger, slog på brytaren, och det funkade tills nästa tisdag.
Det var på ett lager där dom har 2 portar mellan frys och varmsida, och på måndagar hade dom mycket leveranser, så is som fanns i flexslangar till dörrarna smälte, och kabeln som gick i slangen var sprucken i isoleringen. När jag då kom på tisdagarna hade vattnet frusit igen.
Vi hade ett knepigt problem där man ringde på tisdagar och sa att jordgelsbrytaren löst. Jag kopplade bort allt och mätte flera gånger, slog på brytaren, och det funkade tills nästa tisdag.
Det var på ett lager där dom har 2 portar mellan frys och varmsida, och på måndagar hade dom mycket leveranser, så is som fanns i flexslangar till dörrarna smälte, och kabeln som gick i slangen var sprucken i isoleringen. När jag då kom på tisdagarna hade vattnet frusit igen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Med fläkt, lampa och nolla så skulle den ju lite ironiskt faktiskt inte behöva vara jordad alls beroende på hur den är kopplad... 
Med så länga kablar skulle ju du nästan kunna använda den som en jord fräs 
Själv tycker jag att grön gul är den snyggaste kabeln så jag använder bara den....
JAg antar att alla dessa färger finns för man ska kunna välja en som är snygg...
På senare tid har jag även börjat köra med orange....
Men man får inte blanda... det blir inge snyggt....

JAg antar att alla dessa färger finns för man ska kunna välja en som är snygg...
På senare tid har jag även börjat köra med orange....
Men man får inte blanda... det blir inge snyggt....
Orange och svart sladd är helt klart den snyggaste kombinationen.
Så det väljer jag allti.
Märklit nog så är det allt som oftast 3 hål för sladdarna, och jag lyckas inte hitta en tredje färg som matchar, utan det bara skär sig illa.
Så det blir krånglit att hålla på å testa fram i vilka hål sladdarna ska sitta för att det ska funka.
Att inte tillverkarna av kontakter kan skärpa sig?
Så det väljer jag allti.
Märklit nog så är det allt som oftast 3 hål för sladdarna, och jag lyckas inte hitta en tredje färg som matchar, utan det bara skär sig illa.
Så det blir krånglit att hålla på å testa fram i vilka hål sladdarna ska sitta för att det ska funka.
Att inte tillverkarna av kontakter kan skärpa sig?