Inte värsta kopplingen, men sämsta kapslingen. En dosa i en frys, jag har skruvat av locket.
WP_20150305_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Härryda2015 och 14 till
  • Laddar…
Är det därför man skall frosta av frysen regelbundet?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Helt klart för lite varmgång i den dosan.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E ju inte elektriker men personligen tycker jag att det verkar otroligt bra kapslat, bör ju vara IP68 alt IP69k.

Nyfiken100 skrev:
E ju inte elektriker men personligen tycker jag att det verkar otroligt bra kapslat, bör ju vara IP68 alt IP69k.
Ja, jag tänkte svara att, fast is har ju lite högre konduktivitet än plast, så jag tror inte man skulle klara kapslingsklassen ändå (:)), MEN, när jag googlar så visar det sig att is är en ganska bra isolator. Mycket bättre isolator än vattnet skulle vara ensamt (om det fanns några joner i det från början, för att ge OK ledningsförmåga då). Jonerna låses nämligen i kristallgittret när vattnet fryser (och flyttas också, kristallen innesluter inte gärna störande atomer i gittret). Konduktiviteten vid låga frekvenser eller DC är dock inte noll, eftersom protoner kan växla "värd" i gittret, så ledningsförmågan i vattenis är alltså beroende på protonmigration, och inte elektronmigration, vilket är lite spännande eftersom det är ganska sällsynt utan för halvledartekniken (där vi har ordnat "hålmobilitet" på artificiell väg). Vid höga frekvenser så leder is ganska bra, eftersom joner kan vibrera i gittret.

Där ser man. Kapslingar av is skulle kunna vara OK. En helt orörd marknad alltså. ;)

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Dosan i fråga var IP65, men is i dosor är vardag för mig, och som sagt, så länge det är is, är det inga problem.
Vi hade ett knepigt problem där man ringde på tisdagar och sa att jordgelsbrytaren löst. Jag kopplade bort allt och mätte flera gånger, slog på brytaren, och det funkade tills nästa tisdag.
Det var på ett lager där dom har 2 portar mellan frys och varmsida, och på måndagar hade dom mycket leveranser, så is som fanns i flexslangar till dörrarna smälte, och kabeln som gick i slangen var sprucken i isoleringen. När jag då kom på tisdagarna hade vattnet frusit igen.

• Gilla
Tobbe87 och 8 till
  • Laddar…
Vilket land.

Tobbe_3 skrev:
Vilket land.
Baserat på dvärgbrytarna, arrangemang i centralen och tåtfärger gissar jag USA.

Mikael_L
Grattis till denna fantastiska tråd, som nu har gått över 1 miljon visningar. :wow: :cool:

Vilken tråd Rrrrr skapade. :)

SkaneErik skrev:
Baserat på dvärgbrytarna, arrangemang i centralen och tåtfärger gissar jag USA.
Allt är större i USA även dvärgar...

I sovrummet.... Antar att lampan är EXTREMT jordad..

image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto

Med vänlig hälsning, fremax

Redigerat:
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Med fläkt, lampa och nolla så skulle den ju lite ironiskt faktiskt inte behöva vara jordad alls beroende på hur den är kopplad... :)

Med så länga kablar skulle ju du nästan kunna använda den som en jord fräs :o

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
O
Själv tycker jag att grön gul är den snyggaste kabeln så jag använder bara den....
JAg antar att alla dessa färger finns för man ska kunna välja en som är snygg...
På senare tid har jag även börjat köra med orange....
Men man får inte blanda... det blir inge snyggt....

:p

Mikael_L
Orange och svart sladd är helt klart den snyggaste kombinationen.
Så det väljer jag allti.
Märklit nog så är det allt som oftast 3 hål för sladdarna, och jag lyckas inte hitta en tredje färg som matchar, utan det bara skär sig illa.
Så det blir krånglit att hålla på å testa fram i vilka hål sladdarna ska sitta för att det ska funka.

Att inte tillverkarna av kontakter kan skärpa sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.