3 487 243 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Förra bilden var på svärfars ärvda Calix
Den här är pappas ärvda, garanterat att det är Calix orginal men de har förtennt trådändarna.
Det ser ut som det klarat sig från varmgång men man får ALDRIG förtenna trådändar som ska sitta i skruvplintar, ALDRIG.
(fjäderkraftsplintar är en annan historia)
Pappas hade blivit lite instängd och väldigt varm så lagret i fläktänden hade smält men jag svarvade till en teflonplutt så nu snurrar den igen.
Protte
Den här är pappas ärvda, garanterat att det är Calix orginal men de har förtennt trådändarna.
Det ser ut som det klarat sig från varmgång men man får ALDRIG förtenna trådändar som ska sitta i skruvplintar, ALDRIG.
(fjäderkraftsplintar är en annan historia)
Pappas hade blivit lite instängd och väldigt varm så lagret i fläktänden hade smält men jag svarvade till en teflonplutt så nu snurrar den igen.
Protte
Elen i vårt hus är generellt väldigt bra dragen. Men 2007 sattes golvvärme in i badrummet. Bild ett visar dosa innan badrummet och det går en femledarkabel i röret varav fyra kablar används.
Bild två visar hur kablarna är dragna till jordfelsbrytaren för säkringen till badrummet.
Inte exempel på värsta dragningen utan jag undrar om detta är OK.
Bild två visar hur kablarna är dragna till jordfelsbrytaren för säkringen till badrummet.
Inte exempel på värsta dragningen utan jag undrar om detta är OK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det brukar se ut så.
Se bara till att trådarna inte ligger mot plåten, de kunde ju satt en bit av kabelmantel på trådarna.
MEN varför inte sätta JFB på hela centralen?? Dumsnålt!
Protte
Se bara till att trådarna inte ligger mot plåten, de kunde ju satt en bit av kabelmantel på trådarna.
MEN varför inte sätta JFB på hela centralen?? Dumsnålt!
Protte
ser ut som en av neutralledarna inte är fullt i torixen, den ledaren kan iof vara skalad längre än de andra...
Neutralledare = Blå
ser även att de inte har "benat ut" ledarna efter de tagit av torixen och anslutit den nya ledaren. det syns tydligast på de svarta ledarna, tidigare fk ledarna är tvinnade med varandra och den nya kommer in "bredvid"
Neutralledare = Blå
ser även att de inte har "benat ut" ledarna efter de tagit av torixen och anslutit den nya ledaren. det syns tydligast på de svarta ledarna, tidigare fk ledarna är tvinnade med varandra och den nya kommer in "bredvid"
Tusan vad skarpsynt du är då ... :eek:HSP skrev:
Du skulle allt avslöja mig de gånger jag fuskat och inte virat upp torixvirveln när jag ansluter en ny ledare.
För så har jag gjort ibland, kan jag erkänna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Den är faktiskt värd att kolla. När jag skulle kolla ett nyinstallerat vägguttag för många år sedan, så fick jag ca 110V mellan jord och fas. Visade sig att elektrikern (inte jagHSP skrev:
(Har själv gått över till Helacon...)
Det där var ju parktiskt. Man har ju automatiska dammsugare på kapsågar och liknande och här har de fått automatiskt ljus när man startar hårtorken så att man ser sig själv bra i spegeln. Men trots det verkar de inte nöjda, märkligt...
Det kan vara på sin plats att byta torixen mot wago eftersom det är mycket kablar i vissa torix och det verkar vara en EKK som kommer in i dosan. Att få ihop ek och fk i en full torix säkert, det kräver mer hantverksskicklighet än hantverket på bilden.