3 453 638 läst ·
11 549 svar
3454k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tobbe_3 skrev:
Biledaren ska INTE märkas med gul/grön slang om man ska vara petig. Genomskinlig bör den istället vara då biledaren inte faller in som en skyddsledare och kan således inte vara märkt med gul/grön. Sen att det händer att folk gör kan jag blunda för men bättre att man lär sig att så ska man inte göra.
Redigerat:
Men i det här fallet är biledaren enda skyddsledare i gruppledningen. Bilden visar en gammal förgångare till eklk ( tror den har blymantel).-=fullmoon=- skrev:Biledaren ska INTE märkas med gul/grön slang om man ska vara petig. Genomskinlig bör den istället vara då biledaren inte faller in som en skyddsledare och kan således inte vara märkt med gul/grön. Sen att det händer att folk gör kan jag blunda för men bättre att man lär sig att så ska man inte göra.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Jag kanske skulle nämnt att jag tog bilden samtidigt som jag ändrade det. Jag trodde att det var fel att använda en EKLK så men nu låter det som att det kan vara ok. Hur vet man det? Denna installerades troligen på 90-talet och det kan finnas liknande kopplingar i källaren.
Det är mycket riktigt en golvlist. Kabeln går under den i ett par decimeter sen dyker den ner i källaren. Dragavlastningen på kabeln uppåt var fullgod.
Det var kopplingen till min spis. Nu har jag satt upp ett uttag och dragit en ny 5G2.5 istället för den gamla 3G1.5. Jag kände att det var lämpligt eftersom jag ville flytta den från en diazed till en automatsäkring på den nya centralen och då verkade det snålt med 10 A. Ett tu tre så går ju spisen sönder och då vill man ha allt klart för en modern motsvarighet.
Det är mycket riktigt en golvlist. Kabeln går under den i ett par decimeter sen dyker den ner i källaren. Dragavlastningen på kabeln uppåt var fullgod.
Det var kopplingen till min spis. Nu har jag satt upp ett uttag och dragit en ny 5G2.5 istället för den gamla 3G1.5. Jag kände att det var lämpligt eftersom jag ville flytta den från en diazed till en automatsäkring på den nya centralen och då verkade det snålt med 10 A. Ett tu tre så går ju spisen sönder och då vill man ha allt klart för en modern motsvarighet.
Du har en EKLK där och så länge den kabeltypen funnits har det inte varit ok att använda biledaren som skyddsjord för annat än kabelmanteln. När den tidigare snarlika EKKL med blymantel användes brukade däremot biledaren användas så.Jonas L 84 skrev:Jag kanske skulle nämnt att jag tog bilden samtidigt som jag ändrade det. Jag trodde att det var fel att använda en EKLK så men nu låter det som att det kan vara ok. Hur vet man det? Denna installerades troligen på 90-talet och det kan finnas liknande kopplingar i källaren.
Eklk får inte användas med biledaren som skyddsjord. Den grön/ gula skyddslederan skall användas för skyddsjordning av apparater och vägguttag. Däremot skall biledaren anslutas i båda eller den matande ändan till skyddsjord, men inte märkas med gul/grön tape eller slang.
Att jag skrev gul/grön slang berodde pä att den användes som ensam skyddsjordning i ekkl på bilden.
Att jag skrev gul/grön slang berodde pä att den användes som ensam skyddsjordning i ekkl på bilden.
Redigerat: