3 453 639 läst ·
11 549 svar
3454k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Spismatning SKALL alltid dras med 2,5 mm2 oavsett om man säkrar med lägre än 16A.Göran.W skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
En spis kabel har inga special regler utan ska dimensioneras som vilken kabel som helst dvs
1,5 mm 10 A (13 A)
2,5 mm 16 A
4,0 mm 20 A
6,0 mm 25 A
Nya 400 volts spisar levereras dessutom bara med 1,5 mm kabel.
1,5 mm 10 A (13 A)
2,5 mm 16 A
4,0 mm 20 A
6,0 mm 25 A
Nya 400 volts spisar levereras dessutom bara med 1,5 mm kabel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Som anslutningskabel ja. Den är (kan) ofta vara klenare än i den fasta installationen. (Jmf. dammsugaren med 0.75mm²-kabel). Därmed inte sagt att inte pellefant är inne på något. Om man drar en ny spismatning så är det dumt att dra något annat än 2.5mm². Spisen har ju potentiellt långvariga höga effektuttag så det är dumsnålt att dra 1.5mm² om det inte finns speciella omständigheter.Göran.W skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Det är helt klart skillnad på anslutningskabel och den fasta installationen, och även om jag tolkar pellefants inlägg som rörande den fasta delen så blev jag lite förvånad.lars_stefan_axelsson skrev:Som anslutningskabel ja. Den är (kan) ofta vara klenare än i den fasta installationen. (Jmf. dammsugaren med 0.75mm²-kabel). Därmed inte sagt att inte pellefant är inne på något. Om man drar en ny spismatning så är det dumt att dra något annat än 2.5mm². Spisen har ju potentiellt långvariga höga effektuttag så det är dumsnålt att dra 1.5mm² om det inte finns speciella omständigheter.
Är det verkligen ett krav? (pellefant skriver faktiskt skall med stora bokstäver, det tolkar jag som att det skulle vara ett regelkrav), hur är det då formulerat? och varför har man i så fall gått in och punktmarkerat spisar? som Pellefant skriver det ser det ju dessutom ut som att det inte skulle vara ok med mer än 2,5, det kan väl inte stämma?
Att det sedan är praxis och lämpligt att dra med (minst) 2,5 är en helt annan sak. Utan att ha sett det individuella fallet ser jag det som omöjligt att svara på hur man skulle göra det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske svårt att se men någon har i centralen dragit från en 10 A säkring till botten på en 16 A säkring. Vidare därifrån matas en 2.5 mm2 som går till en belysningsgrupp. Varför går man från en 10 A säkring igenom en 16 A??