Allt för er mina vänner!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Allt för er mina vänner!

Om man läser #2862 utan citatet och samanhanget strax innan #2863 är det ännuroligare :D

• Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Staffans2000
"Jag skulle inte tveka. Byter du hona tappar du 50 cm men får en fullgod kabel, om än ej med gjuten hona. Skarvar du vinner du 50 cm, får en bättre hona men en ful, klumpig."

Det här menar du?

Staffan

Göran.W skrev:
Det räcker med 1,5 mm och 10A om du kopplar den som 3 fas.
Innan du gör något kolla på kopplingsschemat bak på spisen så det verkligen är en 400 volts spis som inte ska ha nolla.
Det låter så iaf.
Och i vanlig ordning mät vad som är vad innan du kopplar.
Spismatning SKALL alltid dras med 2,5 mm2 oavsett om man säkrar med lägre än 16A.

Göran.W
En spis kabel har inga special regler utan ska dimensioneras som vilken kabel som helst dvs
1,5 mm 10 A (13 A)
2,5 mm 16 A
4,0 mm 20 A
6,0 mm 25 A
Nya 400 volts spisar levereras dessutom bara med 1,5 mm kabel.

Göran.W skrev:
En spis kabel har inga special regler utan ska dimensioneras som vilken kabel som helst dvs
1,5 mm 10 A (13 A)
2,5 mm 16 A
4,0 mm 20 A
6,0 mm 25 A
Nya 400 volts spisar levereras dessutom bara med 1,5 mm kabel.
Som anslutningskabel ja. Den är (kan) ofta vara klenare än i den fasta installationen. (Jmf. dammsugaren med 0.75mm²-kabel). Därmed inte sagt att inte pellefant är inne på något. Om man drar en ny spismatning så är det dumt att dra något annat än 2.5mm². Spisen har ju potentiellt långvariga höga effektuttag så det är dumsnålt att dra 1.5mm² om det inte finns speciella omständigheter.

Vad synd att tråden tappat tråden! Men inget roligt varar väl för evigt.

ullberg
lars_stefan_axelsson skrev:
Som anslutningskabel ja. Den är (kan) ofta vara klenare än i den fasta installationen. (Jmf. dammsugaren med 0.75mm²-kabel). Därmed inte sagt att inte pellefant är inne på något. Om man drar en ny spismatning så är det dumt att dra något annat än 2.5mm². Spisen har ju potentiellt långvariga höga effektuttag så det är dumsnålt att dra 1.5mm² om det inte finns speciella omständigheter.
Det är helt klart skillnad på anslutningskabel och den fasta installationen, och även om jag tolkar pellefants inlägg som rörande den fasta delen så blev jag lite förvånad.

Är det verkligen ett krav? (pellefant skriver faktiskt skall med stora bokstäver, det tolkar jag som att det skulle vara ett regelkrav), hur är det då formulerat? och varför har man i så fall gått in och punktmarkerat spisar? som Pellefant skriver det ser det ju dessutom ut som att det inte skulle vara ok med mer än 2,5, det kan väl inte stämma?

Att det sedan är praxis och lämpligt att dra med (minst) 2,5 är en helt annan sak. Utan att ha sett det individuella fallet ser jag det som omöjligt att svara på hur man skulle göra det.

Göran.W
Det är inte ett krav att ha 2,5mm till 10A och det var med det jag reagerade på.
Reglerna säger 10 A till 1,5 mm eller tom 13A om man uppfyller utlösnings villkoren.

E
Den här tråden har gått från att bestå av bilder på snekopplingar till att bli en diskussionstråd för paragrafryttare och ordvalsnazister

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
O
Emil_K skrev:
Den här tråden har gått från att bestå av bilder på snekopplingar till att bli en diskussionstråd för paragrafryttare och ordvalsnazister
Håller med.... bäst att broms upp nu.... innan den spårar ut helt....

• Gilla
orten
  • Laddar…
ImageUploadedByTapatalk1384285572.959038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske svårt att se men någon har i centralen dragit från en 10 A säkring till botten på en 16 A säkring. Vidare därifrån matas en 2.5 mm2 som går till en belysningsgrupp. Varför går man från en 10 A säkring igenom en 16 A??

Är det inte en brytare "tråden" går till??

elmont skrev:
Är det inte en brytare "tråden" går till??
Ah! Det är det nog, läste bara 16A på den. Att jag inte kom på det själv... *facepalm*

el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.