Mikael_L
Ja 19A tar jag fritt ur minnet. Däremot brukar då spänningsfallet istället bli dimensionerande, och sen utlösningvillkoret. :)

Äh, högre ström ökar bara nedhänget. Dimensionerande brukar väl avståndet till marken vara. :cool:

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Den är nog uppsäkrad. Med så fri förläggning som här så kan du ju belasta 1.5mm2 *mycket* hårdare än 10A... ;)
Hur vet du att det är 1.5mm2 ?

Kan tex vara 1.0mm2.

Eld skrev:
Hur vet du att det är 1.5mm2 ?

Kan tex vara 1.0mm2.
Samma grundargument gäller. Nedhänget dimensionerar som mycket_nu så observant påpekar. ;)

Men om vi skall vara lite seriösa så kan man komma undan med ganska mycket om man kan anta fri förläggning och ett givet användningsmönster. Jmf. dammsugaren som du ansluter med 0.75mm². (Därmed inte sagt att man kan eller skall dra "lampsladd" i den fasta installationen. Där måste man göra mer pessimistiska antaganden.) Jag har gjort samma abrowinsh när det gäller landström till båten. Jag har en 30m 0.75mm² för de fall där det är långt till uttaget. (Jag har även en kortare robustare för det vanliga fallet) Eftersom den är säkrad 10A (i båda ändar), har JFB i båda ändar (alltså både i stolpen och båten) och mitt effektuttag är litet så finns det ingen risk för överbelastning. Utlösningsvillkoret nolla-fas klarar vi ev. inte (jag har inte räknat), MEN jag har svårt att få till en situation där det skulle kunna leda till någon personfara. Spänningsfallet skulle kunna bli besvärande, men det enda som drar någon effekt är en vattenkokare, och den går kort tid och klarar sig alldeles utmärkt med lite lägre spänning. (Det enda andra är batteriladdning och det drar hundratals milliampere, inte ens en hel ampere).

Så vid fast installation så måste man göra "worst case" antaganden. Måste man inte göra det så finns det marginaler.

Men ofta är väl 3 G0,75 mm2 inte av den robusta typen RDOE som förekommer på 1,5 och 2,5 mm 2 kablar. Alltså lämplighet att lägga ute på bryggor.

Tobbe_3 skrev:
Men ofta är väl 3 G0,75 mm2 inte av den robusta typen RDOE som förekommer på 1,5 och 2,5 mm 2 kablar. Alltså lämplighet att lägga ute på bryggor.
Nej, den jag har är RDO. Nu är en klenare kabel naturligtvis mekaniskt sämre än en grövre, och det är inget jag skulle lägga "permanent" på en brygga. Till de har jag kraftigare kablar. Men i det här fallet så är skillnaden mellan att ha ström eller inte ha det. Så jag löser problemet med mekaniskt påverkan genom att vara noga vid utläggning (går ofta att lägga i kanten där folk inte går) och att inspektera när jag lägger ut den. Vid skada så blir den kortare, alt. går i bingen. Det är att se som förbrukningsvara (Som fö alla förlängningskablar är. Man skall inte vara rädd att slänga bort och köpa/göra nytt).

Relaterad fråga. Är det någonsin okej att skarva en förlängningssladd (jag råkade klippa min lite snyggt med häcksaxen i somras). Jordfelsbrytaren löste så det var ju en bra funktionskontroll på den, även (smält)säkringen gick.

Tänkte löda ihop trådarna, krympslang över varje tråd (E+L+N) och sen sist krympslang över hela kabeln. Vågar man använda en sådan sladd ute i vått gräs sen?

EDIT: fas förkortas L inte P, vet inte vad jag tänkte på.

vectrex skrev:
Relaterad fråga. Är det någonsin okej att skarva en förlängningssladd (jag råkade klippa min lite snyggt med häcksaxen i somras)
Då borde det ju vara en ganska kort bit du klippt av, eller? I så fall hade jag skruvat dit en ny hona och kastat "stumpen" som blev avklippt.

Det skall nog isåfall vara krympslang med lim i. Sådan används i avslutningskit för värmekabel som läggs i rör med vatten. >Då har jag för mig att det är totalt 3 lager med krympslang, med lim i.

Så fuktmässigt blir det nog OK, frågan är hur säker man kan vara på draghållfastheten.

Och då har du i princip uppfunnit en egen kabel, så formellt är det knappas OK, såvida inte kabeltillverkaren har fått en sådan skarv typgodkänd.

hempularen skrev:
Och då har du i princip uppfunnit en egen kabel, så formellt är det knappas OK, såvida inte kabeltillverkaren har fått en sådan skarv typgodkänd.
Eller också så har du byggt en egenkonstruerad elektrisk apparat (skarven) med väldigt lång anslutningskabel, vilket bör vara helt OK för egen användning. :D

Redigerat:
Byta honan var det första jag var inne på med (eftersom den är klippt < 50 cm från änden). Det är lite synd dock då honan är en gjuten konstruktion, känns som att skruva dit en nya aldrig blir lika bra. Men det kanske är bäst.

vectrex skrev:
Byta honan var det första jag var inne på med (eftersom den är klippt < 50 cm från änden). Det är lite synd dock då honan är en gjuten konstruktion, känns som att skruva dit en nya aldrig blir lika bra. Men det kanske är bäst.
Jag skulle inte tveka. Byter du hona tappar du 50 cm men får en fullgod kabel, om än ej med gjuten hona. Skarvar du vinner du 50 cm, får en "bättre" hona men en ful, klumpig och möjligen tveksam skarv. Och dessutom mer jobb...

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Köp inte honan på Biltema bara, utan ta en bra och vettig som är mjukare i plasten och håller för framtiden.

• Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
corre skrev:
Köp inte honan på Biltema bara, utan ta en bra och vettig som är mjukare i plasten och håller för framtiden.
Kul inlägg om man inte vet sammanhanget. :D;):p

• Gilla
jonahp och 19 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Kul inlägg om man inte vet sammanhanget. :D;):p
Kul?! Det var ta mig f-n bland det roligaste jag läst på mycket länge nu när du fick mig på "rätt" spår. Kan knappt sluta skratta... :p:D:p:D:p:D

Det där inlägget ska jag "spara" och plocka fram någon gång då jag känner mig riktigt låg...

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.